Naits Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Heisann! Jeg har en eldre PC med et socket A hovedkort som heter Abit Nf7-V2.0. Denne PC'en tenkte jeg å innstallere win server 2003 på for å kjøre som filserver/ftp/nedlasting/diverse. Har også planer om å kanskje bruke den til streaming av mp3/filmer/div. Får se hva jeg gjør ut av det. Uansett, det var ikke spørsmålet her. Spørsmålet er om jeg kan bruke denne S-ATA kontrolleren på dette hovedkortet? Fordi jeg føler meg mer fremtidsrettet om jeg kjøper meg S-ATA-disker enn om jeg kjøper ATA-133-disker. Er det noen som har noen erfaringer med denne kontrolleren? Funker den på et hovedkort som ikke har S-ATA fra før? På forhånd takk! Mvh, Naits Endret 31. juli 2005 av Naits Lenke til kommentar
SilverWolf Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Funker den på et hovedkort som ikke har S-ATA fra før? Selvfølgelig! Det er jo det som er hensikten med dette kortet. Har en ikke S-ATA støtte på hovedkortet så kan en få det ved å benytte et slikt kort. For BIOS'ens del så betyr det ikke noe om du benytter S-ATA eller vanlig P-ATA. Men selvfølgelig, hovedhortet må ha PCI buss men det antar jeg at den har? Regards SilverWolf Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Dette burde da gå helt smertefritt. Har selv et socket a HK med to stk sunsway/ST lab kontrollere, funker svært godt :-) Lenke til kommentar
Heatseeker Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Er det NF7-Sv2.0 du har? Om det er det så støtter vell det allerede to s-ata disker. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Dette høres bra ut! Mener å huske at jeg leste et sted at det kun var Silicon Image-etellerannet. Så jeg måtte spørre for å være sikker Heatseeker: Det er ikke NF7-S V2.0 nei. (Det kortet har 2 S-ATA-tilkoblinger fra før av) Schmelck: Hvilken fart greier du å oppnå med denne kontrolleren? Greier du å oppnå S-ATA2-fart? eller er det "bare" 150mbps? Silverwolf: Ja, det regner jeg med Kortet er jo ikke så steingammelt, også var det ikke low-end på "sin tid" heller Endret 1. august 2005 av Naits Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Schmelck:Hvilken fart greier du å oppnå med denne kontrolleren? Greier du å oppnå S-ATA2-fart? eller er det "bare" 150mbps? "bare" 150MB/s? En "vanlig" disk klarer jo ikke noe særlig mer enn 50MB/s igjennomsnitt så du holder deg vel innenfor grensen til PCI bussen som er på 133MB/s. Og hvis du skal overføre noe imellom diskene så pleier ikke vanlige disker å skrive noe særlig raskere enn 30-40MB/s igjennomsnitt uansett... Hastighetene til SATA og SATA"2", SCSI og alt annet av magnetiske lagringsmedier er latterlige spør du meg... Btw, speedtest av SATA over PCI: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=292259&hl= Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Sier du det ja... Da kan man jo nesten spørre seg, slik som du gjør, hvorfor de lager disker med 300mbps overføring? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Sier du det ja... Da kan man jo nesten spørre seg, slik som du gjør, hvorfor de lager disker med 300mbps overføring? Det høres bra ut. SATA "2" disker er vel generellt raskere enn SATA 1 disker, men den sunsway kontrolleren har kun SATA 1... (Btw det er ikke 300mbps = 37,5MB/s, det er 300MB/s). Lenke til kommentar
Naits Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 (Btw det er ikke 300mbps = 37,5MB/s, det er 300MB/s). Det visste jeg egentlig, bare skreiv feil Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Naits Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Har vært på ferie, og skulle prøve å innstallere dette kortet nå, men driverne vil liksom ikke fungere i windows 2003. Er det jeg som gjør noe feil, eller er det rett og slett ikke kompatibilitet med windows server 2003? Lenke til kommentar
Naits Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Etter litt mer testing utover natten så fikk jeg det omsider til å funke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå