Gå til innhold

Hvordan reparerer man BIOS?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på dette med å fikse en uheldig BIOS oppgradering.

Kan man generelt sett overskrive data'ene på BIOSbrikken?. Slik at man kanskje på en enkel måte kan få samme BIOS som man hadde før man prøvde seg på en bios-oppdatering som gikk i dass.

Eller må man kanskje bytte biosbrikken?

Jeg var så sikker på at jeg brukte riktig biosoppgradering, selv om seansen med winphlash gikk ok, så fikk maskinen noen alvorlige problemer i tida som kom etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge du kan få lasta ned riktig oppdatering fra en annen eller samme maskin så mener jeg å huske at du skal kunne overskrive bios brikken flere ganger, så vist du finner riktig oppdatering skulle vell ikke det være noe problem.

(kjekt vist du forteller hvordan hovedkort å vilken oppdatering du har brukt).

Lenke til kommentar

Tja, dette er en Whitebox CL5 aka. Clevo D500P aka. Sager 5680

Jeg lasta ned en bios-oppgradering fra Sager forum

http://www.notebookforums.com/showthread.p...light=5680+bios

..og brukte winphlash.

Bios-oppgraderingen var visstnok nødvendig for å bruke de nyeste omegadriverne. Noe om fakstisk fikset video/display problemet mitt (dvd avspilling), men som hadde noen uheldige bieffekter.

Det som jeg vil kalle bieffekter de var veldig rare: I begynnelsen fikk jeg en masse blåskjerm ved oppstart, men fikk som regel startet maskinen og kommet inn i windows helskinnet hver dag. Og så senere, ved reinstallering av windows så forsvant blåskjermproblemene, jeg fikk en masse rare chkdsk feil som om windows skrev feil på harddisken, og nå har jeg kun noen minneproblemer og ikke-optimal-grafikk. Jeg har forresten gjennomført en harddisktest og ikke funnet noen dårlige sektorer overhodet.

"The new bios mainly fixes issues with dvd playback on later ATI drivers. IF you are running older drivers, or don't watch video on your machine, then you won't need the bios uipgrade."

Jeg brukte noe som het 568R10s.wph (angivelig fra Sager) Bios ver 1.00.10S

Hovedkort = Intel 865PE + ICH5

Tja, hva tror dere, er det mulig å kopiere bios fra en annen maskin og flashe min med den? Søren, kanskje det er noe helt annet som feiler maskinen min.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at jeg er rimelig godt kjent ved reinstallering av windows og ved installering av de driverne som hører til maskinen.

Jeg formaterer alltid på nytt ved reinstallering av windows og installerer først chipset driveren som hører til denne laptop modellen fra Whitebox (m.reboot) .

Så installerer jeg vanligvis;

audio-driver

modem-driver

Giga-lan-driver

skjermdriver

multimedia-key-driver

touchpad-driver

og så pcmcia-driver

..før alt annet av program på maskinen.

Jeg lar være å installere VGA9600 driveren som hører til modellen og installerer bare en av omega driverne, noe som også fungerte perfekt før jeg oppgraderte bios.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Ok, jeg har planer med å sende inn maskinen pga av en vifte som antagelig har daua (la nylig merke til at en av de tre viftene sakke av og stoppe/maskinen slo da seg av), noe som får maskinen til å gå varm og slå seg av ved hardt arbeid.

Tft skjermen er nå for dårlig, da den har større misfarging ved visning av pixlene.

Så når jeg får rota meg til å sende maskinen inn så får jeg også be pent om å få support for å få ordna med passende BIOS, eventuelt høre hva whitebox tror om biosoppgraderingen. Whitebox kan vel gidde å sende en email til produsenten og be om en tilbakemelding på bioset og så se om det må en tilpassing til for å kunne bruke "Bios ver 1.00.10S" på whitebox sin CL5.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Heisann folkens

Tviler meget sterkt på at problemene dine har noe med biosflashingen å gjøre. Det er liksom enten eller.

Den viften du snakker om er nok hele synder'n. Synes absolutt ikke du skal nevne noe om at du har oppgradert biosen.

Ellers så kan jeg nevne http://www.eksitdata.com/ som selger bios chiper og en snedig dings som heter bios savior.

mvh. Xes.

Lenke til kommentar

Dette med den antatte daue vifta (en av tre/ser da ut som at det er minst tre vifter under masnkinen), er noe som skjedde nylig og som antagelig ikke har noe med de tidligere problemene å gjøre. Viftene går jo hele tida, og sånn har det vært siden jeg fikk maskinen. Slik er det så vidt jeg vet også for andre med en slik maskin.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...