Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med netverkskabel

Anbefalte innlegg

Hei, har en ganske lang nettverkskabel som ikke vil samarbeide.

Problemet er rett og slett at maskina ikke klarer å komme seg på nett ved hjelp av denne kabelen, det står likevel at nettverket er oppe og går. Prøver jeg en annen kabel fungerer alt knirkefritt. Samme problem både i windows og linux. Det snedige er derimot at kabelen fungerte supert på NTNU sitt nett, men ingen andre plasser :dontgetit:

Har sjekket og alle ledere er hele og det er ikke dårlig kontakt eller kortsluttninger i endene. Kabelen er koblet slik (1-8): oransje/hvit - oransje - blå/hvit - blå - grønn/hvit - grønn - brun/hvit-brun. Lik i begge ender

Forslag til hva som kan være feil, evt. hva jeg kan gjøre for å finne ut hva som er feil?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den standarden jeg bruker på RJ-45 kontakter er:

Hvit-oransje

Oransje

Hvit-grønn

Blå

Hvit-blå

Grønn

Hvit-brun

Brun

Men så lenge de er akkurat de samme på begge kontaktene, så skal ikke dette ha noe å gjøre.

Kan jo kanskje være at RJ-45 pluggen er "dårlig".

Har vært borti endel plugger der litt av plasten på kontaktpinnene ikke er helt borte. Du kan jo evt. se om det er problemet.

Lenke til kommentar

Tja, utstyret skal det ikke være noe i veien med. Har prøvd forskjellige pc'er, forskjellige netverkskort og forskjellige hub'er og rutere...

Rart om det skulle være dårlig kontakt også, siden det er målt kontakt mellom alle lederne i begge pluggene. (leder 1 har kontakt med leder 1 i andre enden osv..)

Får vel se om det er noe plastikk i veien

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Hei, har en ganske lang nettverkskabel som ikke vil samarbeide.

Problemet er rett og slett at maskina ikke klarer å komme seg på nett ved hjelp av denne kabelen, det står likevel at nettverket er oppe og går. Prøver jeg en annen kabel fungerer alt knirkefritt. Samme problem både i windows og linux. Det snedige er derimot at kabelen fungerte supert på NTNU sitt nett, men ingen andre plasser  :dontgetit:

Er den andre kabelen like lang som problemkabelen? Kobler du deg til et veggpunkt eller direkte til en switch?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Ble nok en liten skriveleif der ja, skal være switch ikke hub.

De andre kablene jeg har prøvd er ikke like lange som problemkabelen (ca 20 meter).

Kobler direkte til en switch.

Skal prøve å bytte ut pluggene og sette parene riktig i morgen.

Tusen takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Problem løst!

Kobla om slik at alle ledere kom på riktig plass i henhold til T568B standarden. Og alt virker slik som før. Snodig at ting skulle gå dårlig bare man brukte forskjellige par :S Alt var jo direkte koblet før også...

Konklusjon: NTNU standarden fungerer dårlig i vanlige hjem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...