kaffi Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hvilke kamera bør jeg satse på om jeg vil ha god optisk zoom? 4-5000kr Jeg vil helst ha ett lite kamera der man evt kan sette på ekstra linse, Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 kig på panasonics FZ5, eller canons nyeste (2s1 tror jeg den hedder) men generelt så er kamereraer i den prisklasse gode ... og en god del er "touch and feel" det der passer til mig passer ikke til dig osv. Lenke til kommentar
Sven L Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) S2 IS heter Canons nyeste. Det har mye zoom, men er ikke spesielt lite. Panasonic FZ5 har like mye zoom, og er mindre. Begge kameraene får veldig god omtale i diverse tester på nettet. Endret 31. juli 2005 av Sven L Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) vil si at S2 IS går ikke for å være et kompakt kamera, noe som denne delen av forumet dreier seg om.. Ellers er vel 3x det vanligste i kompaktserien med visse unntak.. Endret 1. august 2005 av überGoliath Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 vil si at S2 IS går ikke for å være et kompakt kamera, noe som denne delen av forumet dreier seg om.. Klarer ikke helt følge logikken der? Siden den eneste alternative forumkategorien heter Digitale Speilrefleks, vil jeg tro at S2 IS faller langt innenfor grensene.. Uttrykket digitalt kompaktkamera har nok gått over til å representere digitale kamera uten utskiftbar optikk, fremfor kamera av en viss størrelse. Når det gjelder størrelsen på disse ultrazoomene, er vel størrelsen mest knyttet til zoomomfang og lysstyrke. Det er nok ingen dramatisk forskjell i størrelsen, så jeg ville heller forsøkt å fått sammenlignet de ulike kameraene i butikk for å få inntrykk av hvilket som var best for meg.. Har trådstarter andre kriterier som kan skille mellom produsentene? Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Muku Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hei Prøv Sony W7, denne har masse megapixler og god opptisk zoom. Her kan du også sette på linse.. Prøv denne.... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hei Prøv Sony W7, denne har masse megapixler og god opptisk zoom. Her kan du også sette på linse.. Prøv denne.... Men det kameraet har jo bare 3x zoom, man må nesten jobbe hardt for å finne et kamera med mindre optisk zoom. Det er riktig at man kan sette på ekstra tele, men det koster jo over 5000 bare for objektivet, og da kommer adapter i tillegg! Og da er man langt over prisantydningen til trådstarter. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) vist jeg tar dette kameraet å setter på denne linsen vi jeg da få 3+2,6=5,6 zoom? Edit: Evt om noen har noe lignende at dere kan legge ut ett bilde uten noe zoom og ett med maks zoom, å ca avstand til det som er blitt tatt bilde av. Endret 1. august 2005 av kaffi Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Du kan ikke regne med x zoom. Det er største tele divideret med mindste altså har en 20-400 mm tele 2 x optisk zoom og det er jo ikke meget. Du skal gå efter mm (det bliver omregnet til hvad det ville være på et gammeldags 35 mm) 120 mm på 5 meters afstand 480 mm på 5 meters afstand Jeg har desværre ikke mindre PT Endret 1. august 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Det forsto jeg ikke helt, jeg er litt ny på emnet. Er det mulig å forklare det litt enklere? er det mulig å sette på andre ( bedre ) linser på kameraet? Edit: De linkene fungerer ikke, det kan være internetten min den er noe ustabil i dag. Endret 1. august 2005 av kaffi Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Antall x zoom sier ingenting om hvor stor forstørrelse du får når du zoomer helt inn. Billedutsnittet er direkte relatert til objektivets brennvidde og billedbrikkens størrelse, og for å gjøre ting enkelt betegner kameraprodusentene i kompaktmarkedet linsene sine med "beregnede" brennviddetall som sier noe om hvilket billedutsnitt denne objektivet med denne billedbrikken ville tilsvart på god gammel 35mm film. Deres trang til forenkling og lettforståelig tallmateriale har gjort dette til et uhyre forvirrende område for betegnelser av kompaktkameraenes egenskaper. Uttrykket 3xZoom sier som sagt minimalt om hvor stor forstørrelse du får ut av linsen. Det er ganske enkelt rekkevidden av zoomomfanget til objektivet Linser på kompaktkamera begynner ofte på mild vidvinkel (mellom 32 og 38mm i beregnede brennvidder), og ender på mild tele (rett over 100mm i samme system). Hvis kameraet har 35-105mm objektiv, vil det da bli markedsført med 105mm/35mm=~3x Zoom. Et kamera med zoomomfang 38-380mm (beregnede brennvidder) vil da gi 380mm/38mm=10x Zoom. Sålangt er alt noenlunde greit, men hva da med kamera som har videre vidvinkel? Et kamera som går fra 28-210mm (beregnede brennvidder), vil bli markedsført med 7x Zoom, men teleinstillingen 210mm er jo ikke stort mer enn halvparten av teleinnstillingen til 38-380mmobjektivet..? Og hva med eksempelet over, der en 200-400mm telezoom til speilrefleks på denne måten blir en 2x Zoom? Siden mange kompaktkamera holder seg rundt 36mm vidvinkel, er ikke dette et dramatisk tema foreløpig, men siden superzoomer som begynner på 28mm vidvinkel er i ferd med å dukke opp, er det VIKTIG at man ser på de beregnede brennviddene heller enn på XxZoom når man skal sammenlikne kameraenes rekkevidde. EDIT: Det er mulig å sette telekonvertere på mange kamera, men dette er i mange tilfeller ikke det optimale. Om du derimot er avhengig av så lite kamera som overhodet mulig, finnes det etterhvert telekonvertere til endel av de mer kompakte modellene og, men dette varierer fra kameramodell til kameramodell og BØR undersøkes i hvert tilfelle (og FØR du velger kamera). Det er også sterkt å foretrekke å kjøpe originale telekonvertere fremfor tredjepartsvare, da kvalitetsforskjellen kan være lik dag og natt. Mvh Kjetil Endret 1. august 2005 av rotekaizer Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 har skrevet 20-400 ... Det skulle have været 200-400 mm som omregnet giver 2 x zoom. Sorry Linksene virker for mig. Lån en bog om emnet så du også kan lære lidt om ISO, blænde og lukketid. I dk er der udsalg på national Geogrphics "Foto Guide" som giver en god nem indføring. Evt. læs Denne debat Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Så den linsa til nevnt sony kamera ganger den zoomen jeg har på kameraet med 2,6? Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Vil mene at det er en dårlig løsning du er ude i med forsatslinser. Kig hellere på Ricoh Caplio R2 med 4,8 x zoom og 28mm vidvinkel eller Panasonics LZ1/LZ2 med 6 x zoom (husker ikke helt mindste vidvinkel her), hvis du ikke vil have superzoom = 10-12 x zoom. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Vil mene at det er en dårlig løsning du er ude i med forsatslinser. Kig hellere på Ricoh Caplio R2 med 4,8 x zoom og 28mm vidvinkel eller Panasonics LZ1/LZ2 med 6 x zoom (husker ikke helt mindste vidvinkel her), hvis du ikke vil have superzoom = 10-12 x zoom. Evt. Pentax Optio SV eller den nye SVi. 5x optisk zoom og god optikk i et nett og lite hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå