Gå til innhold

Finnes det Linux EPG?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en HTPC med HD og TV-INN/UT kort for å gjøre HD-opptak. KISS Technology har jo spillere som gjør dette for kr 5000 og oppover. Jeg tenkte jeg skulle gjøre dette bedre selv. I den forbindelse lurer jeg på om det finnes EPG programvare som kjører med LINUX? Jeg ser i tråden om programvare her i dette forumet at god programvare for dette finnes for XP og 2000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To programmer som er svært populære er MythTV og Freevo. Personlig bruker jeg sistnevnte, men MythTV er kanskje den mest populære av de to - den er mere 'slick'. I tillegg til timeshifting (pause & spoling av live TV), automatisert opptak av favoritter og avspilling av praktisk talt alle multimediaformater kjent for menneskeheten, så finnes det også plugins for å spille Mame og andre emulatorer, brenne ut DVD'er, hente dagens vær osv.

Personlig har jeg alltid syntes at freevo/MythTV er langt krafigere enn noen windows-baserte frontender jeg har sett, men så har jeg bare testet de opplagte kandidadtene på windows da. Den største ulempen med HTPC'er under linux er at det kan være et mareritt å få spesiell hardware til å fungere hvis man ikke gjør et grundig forarbeide på å finne ut hva som er bra supportert.

Hva angår hardware så er det aller aller viktigste å finne et skjermkort som lager *bra* TV-ut. Det er utrolig dårlig kvalitet på de fleste konsumentkortene - ofte er det bare en scanline converter i mellom VGA signalet og SVHS-kontakten. Det er ikke så mange grafikk-kort i dag som har støtte for interlaced 50Hz og det synes!

Personlig bruker jeg et Matrox G450 dual-head kort, kanskje det beste av dem alle. Her konverteres nemlig ikke signalet i det hele tatt, i stedet kobler man bare på en SVHS-kabel på VGA-kontakten (kan kjøpes separat fra Matrox) og så lager 2D-chip'en et naturlig TV-signal. Dessverre er det langt fra trivielt å faktisk bruke dette kortet, derfor vil jeg ikke anbefale å kjøpe et slikt med mindre du er dyktig unix-menneske. Regn med masse patching og kjernekompilering.

Alternativt kan du bruke Scart-kabelen som følger med Hauppauge WinTV PVR-350. Denne er mye enklere å sette opp, og er støttet direkte i MythTV og Freevo. Kvaliteten er også upåklagelig - hadde neppe kjøpt et G450 dersom jeg hadde hatt en PVR350 fra dag én. Hvis du ønsker å bruke en treg CPU (lite varme) så er dette kortet anbefalt på det varmeste. Hardware MPEG2 encoder og decoder med innebygget TV-ut som også fungerer i X11 / Framebuffer modus med noen enkle håndgrep er faktisk slett ikke verst, selv om kortet koster 1700,-

Sist men ikke minst: EPG'en i både MythTV og Freevo er basert på XMLTV, en defakto standard i Linux verden for håntering av programdata. Det finnes grabbere for de fleste land plukker data fra ymse online TV-guider og skriver en standardisert XML-fil som så leses av programmet som skedulerer opptak. De fleste norske kanalene er støttet i tv_grab_no, men ikke regn med å finne alle 500 kanaler på parabol'en din da.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...