Gå til innhold

Acer Aspire 1694WLMi


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor denne PCen er så billig... Specsa er jo veldig bra til å være en PC til 13000kr...

 

Specs:

 

Prosessor: Intel Pentium M Prosessorhastighet: 2000 MHz

Brikkesett: i915PM

Minne installert: 1024 MB

Minnehastighet: PC2700 (333 MHz)

Harddisk: 100 GB

Harddiskgrensesnitt: P-ATA

Grafikkontroller: ATI Mobility Radeon X700

Grafikkminne: 128 MB

Grafikkoppløsning: 1200x800

Skjermstørrelse: 15.4

Skjermtype: WXGA

Skjermutgang: 15-pin D-sub

Videoutgang: S-Video

USB-port(er): 3 stk USB 2.0 porter

FireWire: 1394a (4pin)

Linje-ut: Ja

Mikrofoninngang: Ja

PCMCIA-spor: 1 stk. CardBus Type I/II

Minnekortleser: SD, MS, MS Pro, MMC

Infrarød: Ja

Nettverkskort: 10/100/1000 Mbps

Trådløs nettverkskort: 802.11b (11Mbps), 802.11g (54Mbps)

Bluetooth:

Modem: V.90 - 56 kbps

Optisk enhet: CD-ROM, CD-brenner, DVD-ROM, DVD-brenner (DVD±R), DVD-brenner (DVD-R)

Dimensjoner: 36.4 (B) x 27.9 (D) x 3.4 til 3.9 (H) cm

Vekt: 2.95 kg

Og ikke minst slot load DVD-brenner

 

Denne PCen virker jo bra ut på papiret, men er den verdt å kjøpe? En kamerat av meg har Aspire 1692 og er fornøyd, men det som uroer meg er prisforskjellen som er veldig lav for det du får ekstra i denne..

Hva er forskjellen på Aspire og TravelMate? Hvordan er P-M 2GHz i forhold til en P4 (liksom PM 2000MHZ = P4 _____MHz :p )

 

PCen virker som et bra kjøp for meg som skal begynne på vgs til høsten. Rolig er den (i følge kameraten min) og den funker med spill (Han kjører Pariah med alt på max i 1200x800 tror jeg han sa... Alt gikk helt smooth husker jeg.)

 

Er dette noefor meg som skal bruke den til skolearbeid, surfing, se film og spille? Jeg spiller spill som HL2, CS:S og WOW. Takler den de? Tror jeg husker han fikk ca. 2200 i 3dMark05 med 1.7GHZ P-M og 512mb RAM 333mhz. Han skiftet til bedre RAM (fortsatt 512mb) og sa at PCen jobba dobbelt så fort.

Så hvis jeg bytter RAMen i en bedre vil ikke dette være en ganske så god PC?

 

Takker for svar! Kommer nok til å kjøpe en PC i løpet av neste måned!

 

Mvh,

Moppskaft

Endret av moppskaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er den bedre, dårligere RAM og dårligere grafikkkort?

Ellers er jo alt det samme..

Denne har definitivt bedre skjermkort en MPX KN1(Ja jeg har prøvd maskiner med begge typer)og selv om RAMen er bedre på KN1 har det lite å si i praksis. 1694WLMi vil komme bedre ut uansett.

 

Til trådstarter:

Når det gjelder prisen så er den ekstremt bra, men her gjelder det å være kjapp for Netshop får ikke tak i flere til denne prisen!

Jeg har brukt både denne, 1692 og det meste annet som er av Acer og den er bedre i bruk enn 1692 så det trenger du ikke å bekymre deg over!

Når det gjelder Travelmate vs Aspire så er nok TM best i forhold til byggekvalitet og batterilevetid, men er ganske mye dyrere å kjøpe tilsvarende TM maskin (8103WLMi).

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjører sjelden 3dMark for å teste maskiner for å være helt ærlig. Min erfaring er basert på spilling av: GTA SA, Trackmania Sunrise, Battlefield 2 og en del annet. Jeg har opplevd minst hakking på Acer'en, har kunnet kjøre høyere innstillinger og fått bedre bildekvalitet(vanskelig å sammenligne pga forskjellige skjermer, men ser hvertfall normalt bedre ut på maskiner med ATI kortet).

 

Når det gjelder støy, så er MPX KN1 helt klart noe bedre! Acer Aspire serien har en vifte som har en tendens til å spinne en del desverre. Men det er ikke en grunn til å ikke kjøpe maskinen! Det er derimot dumt å kjøpe denne maskinen hvis man skal bruke PC utendørs! Skjermen er håpløs i sollys...

 

Til trådstarter: Det kameraten din sier om at han byttet til bedre RAM og dermed fikk dobbel ytelse er tull! Det er ikke mulig å få noe mere enn 2-3% bedre ytelse med den beste 333MHz Notebook RAMen på markedet og det er det ingen som ville gjort, for det er for dyrt. Da må han ha hatt defekte RAM brikker eller noe...

RAMen som sitter i maskina er helt OK, så ikke finn på å bytte den!

 

Jeg er forresten ikke ATI fan, bare så det er klart. Pleier normalt sett å foretrekke NVidia kort... :whistle:

Lenke til kommentar

Primært spilling (WoW), men også til forelesninger, dvd på senga. Mitt behov er en desktop ertatter som ikke bråker:D

Edit: mer konkret, satser på en pentium M rundt 2ghz, helst 1024mb ram med en hastighet over 400mhz, x700 eller geforce Go 6600/6800, intern disk er ikke så viktig,men burde helst spinne på 7200rpm+, lang batteritid og stillegående. Gi meg alt det for 15 høvdinger +/- og jeg er fornøyd :love:

Endret av rhemal
Lenke til kommentar

Du er ikke kravstor du? :p

 

Enig med deg på CPU og mengde RAM. Hastigheten på RAMen (DDR vs DDR2) ville jeg brydd meg litt mindre om, da det er marginale forskjeller i bruk! På skjerm kort er nok X700/GO6600 de beste valgene ytelse/pris/strømforbruk messig. Den interne disken ville jeg tatt på 5400rpm for å spare batteri(og 7200RPM støyer, så stille maskin blir det ikke!). Ytelses forskjellen er også her marginal, så jeg synes 5400 er et mye bedre valg ytelse/batterilevetid/støy!

 

Altså det jeg anbefaller til din bruk: Pentium M CPU 1.8-2.13GHz, 1024MB DDR/DDR2, X700/GO6600 128MB, 80/100GB 5400RPM disk. Skal du bruke på skole, og dermed bære på den ville jeg personlig utelukket alt over 14", da det er drit å bære på uansett hvor sterk du er! En lett 15" er ikke så helt ille, men 15,4" på 3kg er ikke å anbefalle.

Lenke til kommentar

Takk for det, hadde ikke tenkt over at 7200 antagelig støyer endel mer, monitorstørrelsen blir nok rundt 15" siden jeg ikke har sett 14" med de nevnte skjermkortene.

Foreløbig står det mellom Netshop 1559AS og MpX Notebook KN1 for meg, vil gjerne kjøpe den som er mest stillegående, men ingen som har posta noen erfaringer med netshop maskina enda.

Edit: Netshop 1559AS PM 760 2.0Ghz, 1024mbRam 533Mhz, Dual layer DVD, 80Gb S-ATA 5400rpm disk, 54mpbs nettverkskort til 14094,- sikler så fælt nå, vet ikke hvem sin kjøp knapp jeg skal bruke :dontgetit:

Endret av rhemal
Lenke til kommentar

hehe, sitter med en netshop 1559AS ved siden av meg nå faktisk! :dontgetit: Med: 1,86GHz cpu, 512MB RAM, og 5400RPM 80GB HDD. Det er en fin maskin, og den støyer lite. Vifta spinner opp i ny og ne, men ikke ofte og ikke lenge av gangen!

 

Dette blev mye OT!

 

Edit: Leif ble sparket ut!

Endret av GA
Lenke til kommentar

Ikke kødd! Så genialt! Vet du om vifta kan kobles helt ut? (redusere hastigheten til total grønnsak hastighet), se prisen i det redigerte inlegget mitt over og si hva du syns, er nesten helt overbevist nå. Tror du viftestøyen ville sjenert i en forelesning?

Edit: Du hadde jo sett KN1 i aksjon også? Hvilken av de tror du er mest stillegående, beklager for ett hav av spørsmål, men er veldig ivrig nå :dribble:

Endret av rhemal
Lenke til kommentar

Hehe, har mye morsomme PCer på jobben ja! Huff, er på jobb og burde egentlig gjøre noe helt annet, men driver å overfører en del stæsj fra en IPod til denne Netshop maskina. :blush:

Jeg synes det ser ut som et meget godt valg, omtrent det jeg ville bestilt selv. Ta 1stk 1024MB brikke, så du har mulighet for en til etterhvert...(battlefield 2 hjelper mye med 2gig!

 

Håper du blir fornøyd! :)

 

Edit: Vifta kan ikke kobles helt ut. KN1 er stillest på "maks vifte", men den spinner opp litt oftere. Forskjellen på støyen på de to er enormt liten. Netshop maskina spinner hvertfall veldig sjeldent opp!

Endret av GA
Lenke til kommentar

Har du lyst å kaste bort ett par til minutter på jobben? Og hjelpe meg masse? Laste ned dette lille programmet Centrino hardware Control å se om det klarer å kommunisere med vifta, evt skru den av. Trenger ikke å være for mer en 2 sekunder, bare at det virker. Hvordan vil du sammenligne denne maskinen og KN1's støynivå :dribble:

Edit: Er nok litt mye å forlange at du skal teste programmer for meg også, men jeg takker for den informasjonen jeg fikk, går for Netshop sin nå :love::thumbup:

Edit2: Åjoda, hadde nok ett spørsmål til! hehe, KN1 vs 1559 på batteritid vet du noe om det?

Endret av rhemal
Lenke til kommentar

Er desverre ikke .net framwork på den maskina fant jeg ut, så får ikke testet det for deg, har ikke tid til å laste det ned... Når det gjelder batterilevetid, så har jeg ikke samenlignet men den er OK på begge. Når ikke opp mot IBM maskinene mine, men det gjør jo ingen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...