Moltrez Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Heisann. Etter at jeg skiftet CPU-kjøler, har det oppstått et merkelig problem, som jeg ikke finner ut av. Problemet i kort versjon (Mer detaljert versjon kan dere finne her): Problemet har oppstått mer og mer hyppig de siste dagene. Jeg slår av skjermen, legger meg, og når jeg neste dag skal slå på skjermen, så er skjermen bare svart. Kommer ikke noe skjermbilde eller noe. Jeg har en s-video kabel som er koblet til TV'en, men ikke til skjermkortet liggende bak maskina, som jeg ikke har koblet til. Har etter litt undersøkning funnet ut at hvis jeg bare tar denne s-video kabelen borti skjermkortet (Rundt omkring s-video inngangen), så får maskina et lite piff (Skjermen reagerer osv). Jeg lurer på hva dette kan komme av, noen som har en ide? Siden jeg idler på IRC, så ser jeg at maskinen slutter å reagere når skjermen blir svart (Ser dette i loggen til IRC'en). Siden s-video kabelen er koblet til TV'en, så har den en spenning i seg. Når jeg tar s-video kontakten borti s-video inngangen på skjermkortet, så blir det en liten "gnist" som gjør slik at skjermkortet "starter". Har hatt problemer med at skjermkortet har sluttet å gi signal før, men det var med noen eldre komponenter (Skjermkort og hovedkort er byttet ut med nyere versjoner). Noen som har peiling på hva som skjer her? Maskinvare i profil, og bare spør hvis dere trenger mer informasjon etc Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Når jeg la noe oppå kabinettet ble skjermbildet helt forandret (Uklare ikoner, striper etc.). Jeg slo da av maskinen, og prøvde å starte den igjen. Fikk svart skjerm, og intet signal til skjermen. Jeg prøvde et annet AGP skjermkort jeg hadde liggende, og da fikk jeg skjermbilde med en gang. Også etter flere av/på forsøk. Satte inn det "orginale" skjermkortet, og fikk svart skjerm og intet signal. Men når jeg satt inn s-video kabelen fikk jeg plutselig skjermbilde igjen. Rart.. Jeg kan vel nå konkludere med at det er skjermkortet det er noe galt med? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har etter litt undersøkning funnet ut at hvis jeg bare tar denne s-video kabelen borti skjermkortet (Rundt omkring s-video inngangen), så får maskina et lite piff (Skjermen reagerer osv).Jeg lurer på hva dette kan komme av, noen som har en ide? Du får et spenningspotensiale pga at TV er jordet (via kabelanlegget) og PC ikke er jordet. Det kan være over 100V, og det kan være skadelig for elektronikken å plugge denne kabelen ut og inn mens PC er på. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Dette kan høres ut som jordingsfeil, kanskje noe støv eller lignende inni kabinettet? En løs skrue Edit: Orginalposten min var litt dum Endret 1. august 2005 av Meendel Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Men dette forklarer vel ikke hvorfor jeg pluteslig kan få en svart skjerm? Det er vel også mindre støv inni maskinen nå, siden jeg støvsugde den svakt for støv mens jeg byttet CPU-kjøler. Er heller ingen løse skruer inni der (Gjorde ingenting annet enn å skru ut hovedkortet osv, så sette det inn igjen. Ingen skruer til overs heller ) Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Start opp PC i Sikkermodus. Dersom du har et normalt VGA-bilde, så har du enten feil med skjermkortet eller skjermdriver. Har du sjekket om at skjermkortet sitter riktig i holder? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Maskinen fungerer fint nå, det er bare at noen ganger så blir skjermen bare svart (Som regel etter jeg har latt den stått i idle noen timer) Jeg har helt fint bilde nå, merker ingen problemer eller noe slik med det. Det er bare at maskinen noen ganger ikke starter opp med skjermbilde etc. Har tatt ut og inn skjermkortet noen ganger, og sjekket at det sitter skikkelig, så er nok evt. ikke det som er problemet Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg har opplevd noe linglende, men bare hos meg så hang pcn seg opp etter at Xp hadde slått av skjerm bilde og skjerm eller kansje det bare var skjermbeskytelsen som kicket inn, men uansett så hang XP seg opp og jeg måtte reboote for og kune gjøre noe som helst videre. Men det var ikke akurat noe som stanset ette 2-3 ganger, det er bare noe som kommer og går hos meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå