DAKjungF Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 ok, jeg inrømmer det! Jeg er ingen electro-guru. Dermed trenger jeg å vite hvilke LED lys jeg skal benytte fra elfa.se. Jeg ønsker blåe, gule og røde lys. Hva er forskjellen mellom LED lysene? Også trenger jeg å vite hvor store resistorer jeg trenger for å drive dem med 12/7 V lys... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 du trenger ikke resistor! du kobler 4 (12V) i serie! -eller 3 (7V). forskjellen på siba skal stå... det har med lysstyrke, strømforbruk, spredning o.l. svar på det, dere som allerede har kjøpt der! Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 For 12v kan du bruke formelen : R = 10 / I (med ca. 2v spenningsfall over lysdioden). I må du slå opp i datablad, men den ligger rundt 0.02A til 0.05A (dvs. 20 til 50 mA). Høyere strøm for dyrere lysdioder som lyser sterkere... For mye strøm vil brenne av lysdioden i det lange løp... Legg merke til at hvis du ikke bruker en motstand (dvs R bortimot 0) gir dette I = bortimot uendelig, og lysdioden vil brenne opp. Det finnes også lysdioder med innebygget motstand (beregnet på en bestemt spenning). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå