Gå til innhold

harddisk som ikke har filsystem?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å fikse en harddisk for en kamerat. Hos ham er det ikke mulig å lagre noe på hardisken men det går ann å lese fra den. Han har nok plass så det er ikke det.

Hos meg starter ikke windows opp i det hele tatt når jeg har den som slave. Funni ut at den har et ukjent filsystem ifølge windows xp cden.

Kameraten min bruker Windows 98 og får ihvertfall windows til å funke, men det tar LANG tid før han kommer inn. Hos meg kommer jeg ikke inn i det hele tatt.

Det jeg lurer på er om jeg kan få hardisken til å forstå at han har et filsystem uten å formatere den. Vitale dataer som ikke må bli slettet. Er det noe program som kan lage en rescue disk eller no?

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er trolig bad sectors og ødelagte deler av filsystemet. Noe som sikkert har forårsaket problemer med windowsen som er innstallert på disken.

Jeg anbefaler deg å ta backup av innholdet (filene han skal ta vare på), , kjøre scandisk på den mange ganger, formatere den, innstallere windows på nytt, denne gangen en nyere og sikrere windows, f.eks XP. Til slutt kan du kopiere tilbake de viktige filene han skulle ta vare på. Det bør fikse det meste.

Hvis ikke dette funker så kan det være noe galt med elektronikken på harddisken. Da er det vel egentlig ingen andre fornuftige løsninger enn å kopiere ut innholdet, kaste disken, kjøpe en ny og innstallere windows på den osv.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å ta backup av innholdet (filene han skal ta vare på)

Hvordan gjør jeg det når windows ikke vil starte med hardisken? Og han har ikke nok lagringsplass til å få tatt backup på på sin egen pc. Så jeg vet ikke hvordan ta backup på den... Skulle gjerne gjort det for da har jeg frie tøyler til å kunne fikse den ved hjelp av formatering osv. Men hele problemet mitt fra starten av var at jeg ikk fikk tatt backup.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg det når windows ikke vil starte med hardisken? Og han har ikke nok lagringsplass til å få tatt backup på på sin egen pc. Så jeg vet ikke hvordan ta backup på den... Skulle gjerne gjort det for da har jeg frie tøyler til å kunne fikse den ved hjelp av formatering osv. Men hele problemet mitt fra starten av var at jeg ikk fikk tatt backup.

GetDataBack kan nok funke til det. Du får selvsagt ikke bootet med disken, men så lenge du har den som sekundær disk i et PC med OS på en annen disk kan GetDataBack sansynligvis hente ut data som ligger på disken.

Lenke til kommentar

GetDataBack kan nok funke til det. Du får selvsagt ikke bootet med disken, men så lenge du har den som sekundær disk i et PC med OS på en annen disk kan GetDataBack sansynligvis hente ut data som ligger på disken.

Jeg har hatt disken som sekundær hele tiden. Det er da at windows ikke vil starte. Kjenner ikke til GetDataBack. Funker det som boot der? Slipper jeg å måtte komme inn i windows?

om ikke; Er det farlig å koble til hardisken etter at jeg har kommet inn i windows?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt disken som sekundær hele tiden. Det er da at windows ikke vil starte. Kjenner ikke til GetDataBack. Funker det som boot der? Slipper jeg å måtte komme inn i windows?

om ikke; Er det farlig å koble til hardisken etter at jeg har kommet inn i windows?

S-ATA støtter jo hotswap, så hvis det er S-ATA burde det jo i teorien gå bra. Mistenker at du må innom BIOSen og aktivere det elns, tho.

Har du prøvd å se etter/endre boot priority i BIOS?

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Ja, jeg har endret boot prioritering til cdrom. Prøvde å installere XP på hardisken uten å slette innholdet. Det gikk ikke pga "ukjent filsystem". Så den måtte formateres. Det droppa jeg.

Ellers skal jeg teste GetDataBack når jeg er hjemme. Om det programmet kan lage en type rescue/boot disk slik at jeg kan overføre dataene i "dos" hadde jeg klart meg. Da kan jeg manuelt overføre til min harddisk.

Jobbet en del i dos da jeg var liten (12-15) års alderen. Burde huske commandoene.

Takker for all hjelp. Poster her etter at jeg har prøvd forskjellige løsninger

Mvh Mokrish

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...