lab161 Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Min gamle HD er full og jeg har i dag instalert en ny. Men hvordan får jeg brukt denne. Når jeg prøver å kopiere data over til maskinen får jeg beskjed om at HD er full. Hvordan får jeg data i den nye HD som fungerer som "slave"? Jeg kjører W98, den gamle HD er "C" og den nye "D". Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Har du formatert disken? Hvis ikke høyreklikk på den NYE disken i Explorer/Utforsker, velg format/formater. Eller start MS-DOS i et vindu og kjør "format d:" Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Har du formatert og evt. partisjonert hdd'en? Alle nye HDD'er leveres uformaterte, og kan ikke brukes før dette er ordnet. EDIT: sofTest var raskest :smile: Kanskje min NG i maskinskriving var fortjent?? [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-08-02 22:03 ] Lenke til kommentar
lab161 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Joda, harddisken er formatert og funker. Jeg vet bare ikke hvordan jeg får lagert data på den. Jeg var inne på utforsker og lagde en snarvei direkte til HD som jeg la på skrivebordet, og da gikk det greit. Jeg bare brukte drag & drop lagret datan seg. Men det slo meg at det sikkert ikke var den mest praktiske løsningen?! Er det meningen at når den gamle HD blir full så skal den overta? Den gamle er på 10G (master) og den nye på 120G (slave). Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Windows bør ligge på den raskeste av dem. Bruk den gamle som backup/swap.... Lenke til kommentar
Leeson Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 120 Gig'en bør da være Master. Lenke til kommentar
perbe Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hei! Det er ikke sånn at Windows automatisk tar i bruk den nye harddisken, dette må du selv ordne. Windows bruker som regel BARE C: disken (hvis du ikke har valgt annet) Formater disken som systemdisk (kopier systemfiler). Du må kopiere ALLE filene over fra den gamle harddisken til den nye. Velg vis skjulte filer i utforskeren. Lag en oppstartsdiskett i Windows. Hvis du har gammel PC må du kanskje oppdatere BIOSen for at den nye store disken skal fungere som c: Koble fra den gamle disken og koble til den ny som MASTER. Den gamle disken kan du legge vekk etter den er koblet ut og ha som back-up. Start maskinen opp fra diskett, skriv fdisk. i fdisk må du velge at harddisken skal være aktiv. Start maskinen igjen uten at disketten er i.. Vet ikke om det fungerer med så STORE harddisker i Win 98.. hvis ikke må du lage partisjoner på disken. Partion Magic er fint til det. Lykke til! - PER Lenke til kommentar
Folo Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 sjekk om du har 40 eller 80 ledninger i IDE kabelen, MERK at det ikke er vists vist hk ikke støtter det. men ellers så er det ganske greit å kjøpe en 80 lednings, å kjøp en rund og ikke en flat, de er mye bedre å håntere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå