Black Star Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Jeg prøver å få til tv-ut med mitt Abit Siluro GF4 kort. Kortet har nView, men jeg får bare flimring på tv'n når jeg prøver å aktivere kloning eller desktop over to skjermer. Jeg har også prøvd TvTool (husker å deaktivere nView først), men når colorbar står på der så flimrer det bare en masse fine farger over tv-skjermen. Jeg bruker s-video ut fra tv-utgangen på kortet og s-video inn på tv. Har prøvd forskjellige oppløsninger og modes. Jeg fikk tv ut til å virke både med mitt gamle Matrox G400 DH og mitt forrige skjermkort, Gainward GF4. Hva er galt? Hva er det jeg glemmer? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Det virker foresten fint med Composite. For lang S-Videokabel? (er ganske lang), men samme s-videokabel funket fint med de andre skjermkortene. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 En fin funksjon med dette forumet er at det gr ann å søke. Regner med at tv'n din ikke støtter s-video. Prøv og sett på composite i tvtool isteden for svideo Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 21:40, ratm skrev:En fin funksjon med dette forumet er at det gr ann å søke. Ja, men finner man ikke svar der så skriver man sitt eget innlegg. Fant mange innlegg om det da jeg søkte, men ingen problemer var helt like mitt problem samt at det ikke alltid var helt klare svar på de problemene som lignet på mitt. Quote: Regner med at tv'n din ikke støtter s-video. Prøv og sett på composite i tvtool isteden for svideo Som sagt tidligere så har jeg fått det til å funke med andre skjermkort. Tror du det hadde vært s-video inngang på tv'n om den ikke støttet det? Det bør jo da bety at tv'n faktisk støtter s-video. Men jeg har fått det til ved å bruke composite. Tror s-videokabelen er for lang og at dette skjermkortet sender ut svakere signal enn de andre kortene jeg har hatt. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Det KAN jo være at s-videoutgangen på dette kortet er defekt. Tror jeg hadde testet med en kortere kabel bare for å sjekke. Med en S-videokabel av god kvalitet, burde opptil 15 meter være kurant. S-video gir jo bedre bilder enn composite. At du får et dårlig bilde hvis kabelen ikke er av beste kvalitet er jo forståelig, men ikke noe bilde i det hele virker mer som en defekt. Hvis kortet er av nyere dato, så er det jo greit å få brukt garantien. Det står ingen ting om det i tråden over, men PAL/NTSC er satt riktig? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-03 00:50, sofTest skrev:Det KAN jo være at s-videoutgangen på dette kortet er defekt. Tror jeg hadde testet med en kortere kabel bare for å sjekke. Med en S-videokabel av god kvalitet, burde opptil 15 meter være kurant. S-video gir jo bedre bilder enn composite. At du får et dårlig bilde hvis kabelen ikke er av beste kvalitet er jo forståelig, men ikke noe bilde i det hele virker mer som en defekt. Hvis kortet er av nyere dato, så er det jo greit å få brukt garantien.Det står ingen ting om det i tråden over, men PAL/NTSC er satt riktig? Takk for informativt svar. Ja, jeg har satt kortet til å vise PAL (norsk), men har også prøvd NTSC. TV'n skal uansett klare begge standarder, den gjorde det med de forrige kortene ivertfall. Jeg skal prøve med en kortere S-Videokabel. problemet er at tv'n står for langt unna for den korte s-videokabelen jeg har og det er mye styr å flytte enten tv'n eller data'n. Kanskje noen jeg kjenner har en litt lengre kabel. Ellers burde kabelen jeg har være av god kvalitet. Den er skikkelig tykk, men som sagt veldig lang. Og jeg får faktisk bilde på tv'n når jeg bruker den, men det er bare flimmer (med masse fine farger når jeg legger ut colorbar :smile: ) Men composite fungerer bra. Bruker lydkabel inntil videre... til jeg får tak i en kabel beregnet for video. Funker bra det. Så faktisk en DivX film nå nettopp. Merket ikke noe kvalitetstap i forhold til bildet på monitoren, men kvaliteten på DivX er ikke alltid helt perfekt. Vel, jeg får fortsette å prøve litt. Viser det seg at s-videoutgangen på kortet er ødelagt så går det jo ann å bytte det. Men s-videoutgangen er den samme som composite-utgangen. Det brukes en splitterkabel for å velge s-video eller composite så det virker ikke som det er utgangen heller. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Quote: Den 2002-08-03 01:59, Afseth skrev:Men composite fungerer bra. Bruker lydkabel inntil videre... til jeg får tak i en kabel beregnet for video. Funker bra det. Så faktisk en DivX film nå nettopp. Merket ikke noe kvalitetstap i forhold til bildet på monitoren, men kvaliteten på DivX er ikke alltid helt perfekt. På grunn av at en PC-monitor har mye bedre oppløsning vil det være vanskelig å gjøre en objektiv sammenligning. Spesielst når vi snakker om relativt "dårlig" filmmateriale som DivX. Tror nok at du ville se forskjell hvis du sammenlignet s-video og composite med en ekte DVD-film. Husk at composite er VHS-standard der farge og lysstyrke går samlet i en kabeltråd. S-video/S-VHS har separate kabeltråder for disse to signalene. Quote: Vel, jeg får fortsette å prøve litt. Viser det seg at s-videoutgangen på kortet er ødelagt så går det jo ann å bytte det. Men s-videoutgangen er den samme som composite-utgangen. Det brukes en splitterkabel for å velge s-video eller composite så det virker ikke som det er utgangen heller. Hvis du ser på pluggen som går inn på kortet, og sammenligner den med den som er på s-videokabelen (4 pinner) din, er den lik? På mitt kort så er pluggen som går inn på kortet utstyrt med to ekstra pinner (6 totalt) der composite-signalene går når composite-adapteret er i bruk. På andre kort, så kan du i software velge om du skal sende ut s-video eller composite signal via pluggen. En tredje variant kan ikke sende ut composite-signal i det hele. Der må signalene for farge og lysstyrke rekombineres med en kondensator for å generere composite-signaler. I de to første variantene er det, etter det jeg har kunnet lese meg til, separate kretser som genererer signalene. I den tredje varianten, så vil ikke composite fungere hvis ikke s-video fungerer. Et alternativ til, er at den lange s-videokabelen er skadet ved klemming e.l. Du bør kanskje få testet den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå