Dagon Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hei og hå. Har jobbet i sommer, og kommer nok snart til å passere frikortgrensa på 29k, hva bør jeg gjøre nå? Hva skjer om jeg ikke lager noe skatteopplegg? Må jeg betale skatt av det beløpet under grensa og? Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du betaler 50% skatt av pengene du tjener OVER 30k, dvs tjener du 35k, betaler du 2500 i skatt. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Eller så kan du bestille skattekort, og si at du skriver på at du regner med å tjene 30K til i år, så blir vel skatteprosenten på rundt 10%. På mitt står det 50K, og 10% skatt, men etter noe tabell greier eller noe så skal jeg betale 3900 kr i skatt, hvis jeg tjener 50K. Så det lønner seg å bestille vanlig skattekort, istedenfor å jobbe over frikortgrensa. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Spiller det noen rolle når en skaffer seg dette skattekortet? Begynte selv i ny jobb i mai, og kommer til å tjene et stykke over frikortgrensa i år. Jeg regner med at beløpet en skal skatte regnes ut ifra hele årslønnen, og ikke bare de kronene en tjener etter en har skaffet seg skattekortet. Stemmer dette ? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Spiller det noen rolle når en skaffer seg dette skattekortet? Begynte selv i ny jobb i mai, og kommer til å tjene et stykke over frikortgrensa i år. Jeg regner med at beløpet en skal skatte regnes ut ifra hele årslønnen, og ikke bare de kronene en tjener etter en har skaffet seg skattekortet. Stemmer dette ? Sånn som jeg forstod det da jeg bestillte skattekort for en uke siden, var at du oppgir en forventet årslønn på forhånd. Så si at du forventer å tjene 50k, så skriver mad det, og skatter deretter som om man skulle ha tjent 50k, selv om man kanskje tjente mindre. Men jeg veit ikke om det stemmer, bare sånn jeg forstod det. Tjener man over må man betale mer skatt. Det lønner seg med skattekort fordi da slipper man mye skatt. Det er bedre å betale 10% enn 50% liksom.. Ellers kan man jo alltids jobbe svart. Endret 31. juli 2005 av Feh Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Det lønner seg med skattekort fordi da slipper man mye skatt. Det er bedre å betale 10% enn 50% liksom.. Ellers kan man jo alltids jobbe svart. nå får man tilbake det av de 50% man betalte for mye da.. kanskje like greit å ikke si ifra når du tjener såpass lite over.. greit å få litt penger en annen gang å og det er grei måte å tvangspare litt på Lenke til kommentar
Feh Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 nå får man tilbake det av de 50% man betalte for mye da.. når da? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 jeg fikk igjen rundt påske tider i år. Lenke til kommentar
Ghost Tulsa Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Rundt påsketider kan du ikke ha fått pengene igjen. De kommer i slutten av juli. Dette kalles skatteoppgjøret, og er felles for de fleste skattebetalere, utenom de som leverer skatteoppgjør med spesielle endringer. Mitt tips til trådstarter er å betale skatt av alt du tjener, selv om du barre tjener 30-40000. Skatt gjerne 36%, da blir det en pen sum du får igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå