Gå til innhold

Litt utenfor om hjemmekino - spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt Sony reciver anlegg med dolby fem-kanaler. Tror ikke det er digitalt. I tillegg har jeg et par Infinity 60 høytalere - litt for store for min del.

Nå har jeg lyst på å få mer ut av DVD-spilleren. Mer enn stereo. Men jeg har null peiling på hjemmekino. Kan noen svare meg på følgende spørsmål?

1. Kan jeg bygge videre med de to høytalerne jeg har i dag? De har god bass, så trenger jeg da subwoffer?

2. Hva er forskjellen på en analog og en digital reciver?

3. Stemmer det at det ikke er stereo på de bakre høytalerne om jeg ikke har digital reciver? Jeg har jo fem kanaler på reciveren...

4. Uten psyke ned lommeboka: Hva anbefales av høytalere for videreutbygging, evt. nye høytalere? Noe jeg bør holde meg unna, av billige merker som f.eks Spaceworld nå kjører kampanje på? Husker ikke merket.

5. Blir det like bra å spille musikk med et godt hjemmekinoanlegg, om jeg må bytte ut mine Infinity høytalere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja.

Subwoofer-kanalen kan mikses ned til fronthøyttalerene.

Men det er anbefalt at man har en sub.

2. Svaret er litt avhengig av hvor detaljert du vil ha det, men grovt sett er forskjellen digitale dekodere++

3. Du må fortelle mer om forsterkeren.

4. Høyttalere med samme klangbalanse anbefales på det sterkeste, det vil ofte si høyttalere fra samme fabrikant og i samme serie.

5. Det kommer an på hvor kresen du er.

Lenke til kommentar

forskjellen på digital og analog er ganske stor i mange tilfeller, men dette vil du båre merke med kilder med digital lyd som dolby digital og dts. Spør du meg så er stereo i bakkanalene kanskje den minst vesentlige forskjellen mellom digital og analog, fordi dette merker man ikke så godt alltid, det finnes flere dvd filmer med 3/1 (mono i bakkanalene). Analoge surround recievere får et analogt stereo signal og "gjør" om dette til surround, det sier seg neste selv at det ikke blir det beste. Du har nok pro logic og ikke p.l.2 som jeg synes er mye bedre.

Med digital surround er dvd'en spilt inn med lyd bestemt for hver høyttaler, så her får du mye kjappere bevegelse mellom høytalerne (f.eks bil som kjører fra høyre til venstre), bakkabalene brukes mye mer enn til bare lav bakgrunnslyd og man får ofte mye klarere/skarpere lyd i alle høyttalerne me digital.

Jeg ble overrasket over hvor bra digital!! men du må bestemme budsjettet ditt selv..

Selv om et par høyttalere spiller bra bass når du spiller høyt, så er ikke sikkert de vil "erstatte" en sub. I filmer er bassen ofte kraftigere enn resten av lyden, så selv om høytalerne dine klarer å spille så høyt på høyere volum, klarer de ikke å gi den samme bassen med lavt volum. (vanskelig å forklare:) Dette har kanskje mye å si på forsterkeren også...

hvis du kanskje skal kjøpe center,bak og sub høytalere uansett burde du ikke se bort i fra et komplett hjemmekino tilbud med reviever og evnt dvd. Da satser du på å selge ditt nåverende anlegg. Kanskje litt dyrt, men http://www.avhifi.no har sommertilbud på et slikt sett (uten dvd) for 10 000 og det vil nok bli mye bedre enn en oppgradering...

vet ikke hvor bra den sony revieveren er men veldig mange av de eldre surround rec. har ikke så god lyd. Det eneste som gjalt var at det var surround (i den prisklassen) Hvis du ikke vil bruke så mye penger nå for kasnkje å kjøpe helt nytt anlegg senere, så kan du se (OG HØRE) på et par billig høyttalere, noen ganger er de SKIKKLIG møkk, men ofte får du mye for pengene hvis du ikke er for kravstor... Legg gjerne mer penger i center'n, den brukes til alt hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...