Gå til innhold

Eldre TwinMos pc3200m/Winbond, bør jeg oppgradere?

Håbrann

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er etpar år siden jeg sist satte sammen en pc, så jeg er ikke helt oppdatert på minneteknologi. Jeg kjøpte da to brikker av typen TwinMos PC3200 DDR-DIMM 512mb m/Winbond, cl2.5, 32*8/16chip, 184-P, for DDR-PC400.

Holder i disse dager på å sette sammen ny maskin som skal brukes til litt spill, newsgroups, tapsfri ripping, mp3 og dvd-ripping. Overklokking blir ikke aktuellt. Har bestemt meg for et ASUS A8N-SLI Socket 939 hovedkort som utgangspunkt.

Spørsmålene er da:

1 - Er det noen vits for jeg å kjøpe nyere/bedre ram til dette bruket, eller vil mine gamle være greie nok? Har lyst til å spare de pengene og heller legge dem i et bra skjermkort.

2 - Når jeg kikker i Everest, på hovedkort->SPD, ser jeg at brikkene kjører på

200 MHz 2.5-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS). Hovedkortet er et epox 8rga+ med en AMD xp 2500. Betyr dette at brikkene ikke vil kjøre på 400MHZ i den nye maskinen? Som sagt, så er jeg ikke helt inne i dette med minneteknologi...vil bare unngå at gamle minnebrikker skal bli en flaskehals i det nye systemet.

Takker for svar,

Håbrann

EDIT: Ooops..dette ble helt feil plassert, kan en mod flytte det til "RAM / minne" ? :blush:

Endret av Håbrann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - De brikkene duger lenge til dit bruk, men ville vurdert to til (har to av de brikkene du har og nyere twinMOS brikker). da får du 2 GiB med minne (deilig, men comand rate på 2T).

2 - det står at de kjører 200 MHz fordi det er standar. Dette er DDR brikker så hastigheten blir effektivt doblet (200*2=400). Så, de kjører (effektivt) 400 MHz.

Windond ja, var det ikke de som lagde BH-5 chippene a? (til trådstarter, BH-5 er legendariske klokkere, det eneste de trenger for og gå bra er HØY ram volt (3,6 til 3,9V skulle holde (2,5V er standar).

skulle du bare spille ville jeg sagt skjermkort, men siden du skal litt mer så hadde det blitt litt letter om vi viste hvor mye du skulle brukke.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Greit å vite at de gamle brikkene duger ennå, selv om de er over 2 år gamle!

Når det gjelder budsjett, så er grensen ca. 6000 kr. for cpu, hovedkort og skjermkort. Jeg spiller egentlig svært lite, men ønsker likevel å ha krefter til kommende spill om jeg skulle få interessen igjen. Når "elder scrolls: oblivion" kommer ut, blir jeg ikke tilgjengelig på kveldstid de første par dagene, for å si det slik :)

Det jeg egentlig trenger mest krefter til, er utpakking av .rar filer, kjæling med mp3-biblioteket, konvertering frem og tilbake mellom forskjellige tapsfrie formater, o.l.

Har vurdert 2gb med ram, men vil jeg ikke da miste fordelen med å kjøre brikkene i tospann, om jeg har fire 512 brikker? Kan godt vente noen måneder, og heller kjøpe to stykker på 1025mb når økonomien tillater det, og om fordelen med tospann er verdt det?

Ut fra svaret til Brusfantomet, ser det ut til at jeg beholder den gamle rammen en stund til og heller legger de pengene i et GeForce 6800GT 256MB GDDR3, isteden for et 6600gt, som jeg opprinnelig hadde tenkt å kjøpe.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt kommer oblivion til og kreve kraftiere hardware en det man har nå.

du mister ikke muligheten til og kjøre brikkene i dural data rate (bare passe på og få tilnermet like brikker) eller tospann som du kaller det.

Det er vist nok bedre og kjøre 4 512 brikker på A64 fremfor billige 1024 brikker (ekstremt slappe timings).

men, legg det i grafikk du, det ville jeg ha gjort i vert fall (valget mellom 1024 ram og 6800 gt/2048 ram og 6600gt).

billigste 6800gt kortet er her(for øyeblikket)

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...