Gå til innhold

Britisk filmpensum for barneskolen

Oovz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke utvalget noe særlig, skal jeg være helt ærlig. For å sitere artikkelen:

Ta for eksempel nevnte «Sykkeltyvene», en italiensk svart-hvitt-film fra 1948. Et barn i klassen kan få en åpenbaring, men for 30 andre kan den enkeltstående filmopplevelsen utarte seg til et mareritt.

og

Lista er god nok, den, og det er tydelig at BFI har jobbet lenge og grundig med dette. Faren er hvis film blir pedagogikk og ikke opplevelse.
Lenke til kommentar

Oj, så spennende! Jeg synes listen var svært flott, men kanskje ikke ideelt for den aldersgruppen de retter prosjektet mot. Men så sant elevene får dyktige lærere, ser jeg ingen grunn til at dette er en dårlig idé, tvert imot. Flott initiativ, spør du meg. Godt at barn blir innviet til noe annet enn kun reality-serier o.l.

Gudene vet at disse hjernedøde, som regel amerikanske, sit-com-seriene ikke utvider de yngres horisonter, iallfall.

Bra, Storbritannia!

Lenke til kommentar

Nei nei nei. Grusom liste. Man kan ikke forvente at en 12-åring skal få noe glede ut av "Les Quatre cents coups" eller "Ladri di biciclette". :(

Man må starte enkelt om man vil få barn til å se litt "alternative"(gamle, spesielle, 'kjedelige') filmer. Husker for et par år siden da tysk-klassen min var på kino og så "Der Krieger und Die Kaiserin". 8/10 hatet den, og her snakker vi om 17-åringer, ikke ungdomsskoleelever.

Bra tiltak, men(imho) dårlig gjennomførelse.

Lenke til kommentar
Klassen min hadde problemer med å dra seg gjennom "La Vita È Bella" og "Schindlers List", så jeg nekter å tro at åttendeklassinger finner noen glede i enda mer "ekstreme oldisfilmer". Dette var i tiende klasse, altså.

Folk er forskjellige! I min tidligere 10 klasse trykket mange av elevene "Schindlers List" til sitt bryst, og gikk ut dagen etter å kjøpte dvd'en.

Lenke til kommentar
Sikkert en fin liste, men som pensum for barn? Hva slags vrangforestillinger får et barn når man får lære at lekene dine lever...

Ah yes, gode gamle dokumentarfilmen Toy Story. :ermm:

Du tror ikke de klarer å skille film fra virkelighet?

De klarer sikkert ikke se det "skjulte" budskapet eller moralen som en film viser. Tror de oppnår samme nytte ved å vise Tom&Jerry til noen tilbakestående :p

Lenke til kommentar
Sikkert en fin liste, men som pensum for barn? Hva slags vrangforestillinger får et barn når man får lære at lekene dine lever...

Ah yes, gode gamle dokumentarfilmen Toy Story. :ermm:

Du tror ikke de klarer å skille film fra virkelighet?

De klarer sikkert ikke se det "skjulte" budskapet eller moralen som en film viser. Tror de oppnår samme nytte ved å vise Tom&Jerry til noen tilbakestående :p

Det er snakk om barn under 14, ikke barn under 4.

Lenke til kommentar

Skjult og skjult fru blom. Barn ser skjelden budskapet til filmer, dikt, bøker og tegneserier uten at de blir oppfordret til det. Hvem husker vel ikke diktanalysen på barneskolen? Om barna har en lærer med kunnskap om film så kan økt filmundervisning i skolen være av det gode.

Lenke til kommentar

Jeg ser de har fått inn My Neighbor Totoro på Top 50 listen, som var førstevalget mitt når jeg prøvde å lage en liste selv etter å ha lest dagbladets artikkel. Men det er ikke noe vits å gi dem filmer man vet de ikke kommer til å like, selv om filmene kanskje har noe å lære dem. Til 13-14 åringene syns jeg American Beauty, Dazed and Confused, Clerks og The Breakfast Club (sammen med Fucking Åmål) hadde vært flotte valg.

Lenke til kommentar
Hviken alder syns dere folk skal se den da?

15-16 års alderen.

Husker vi så den på skolen når den kom ut (da var vi 12-13år).

De aller fleste synes det bare var ekkelt og så ingen særlig mening i det hele tatt.

Men såklart, noen vil jo få stort utbytte av den uansett alder.

Lenke til kommentar
De klarer sikkert ikke se det "skjulte" budskapet eller moralen som en film viser. Tror de oppnår samme nytte ved å vise Tom&Jerry til noen tilbakestående  :p

Skjult og skjult fru blom. Barn ser skjelden budskapet til filmer, dikt, bøker og tegneserier uten at de blir oppfordret til det. Hvem husker vel ikke diktanalysen på barneskolen? Om barna har en lærer med kunnskap om film så kan økt filmundervisning i skolen være av det gode.

Hele skolen burde snus om til å være kun film :D:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...