Gå til innhold

Aluminium og kopar i samme vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har lest ein plass nyleg, (trur det var vannkjølingsguiden på overklokking.no), at du ikkje bør ha koparblokker og aluminiumsblokker i samme vannkjølingssystem, på grunn av ein type korrosjon. Er det noko i dette, og er det i såtilfelle eit stort problem? Nokon med erfaringar?!?

Mvh. Jan F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan bli korrosjon, og med det hull. Men det skal ikke skje hvis aluen er anodisert. Har hørt om en som har fått hull i toppen på Swiftech-blokken sin, på grunn av korrosjon. Den hadde bunn av kobber, og toppen var av alu.

Bruk et antikorrosjons-middel, for eksempel frostvæske så tror jeg at det skal være ganske trygt.

Lenke til kommentar

Tror ikke at du har lest noen om korrosjon i vannkjølingsguiden?

Jeg kan i alle fall ikke huske å ha skrevet noe om det. ;)

Temaet blir visst aldri utdebattert heller, men jeg vil nå forstatt påstå at problemet er sterkt overdrevet. Skrekkeksempler finnes, ja. Men i forhold til det antall som ikke har hatt problemer så vil jeg si at man kan se bort fra dette.

Man skal være særdeles uheldig for at alvorlig korrosjon skal oppstå, om man følger visse "spilleregler".

I første rekke betyr dette bruk av rent (helst destillert) vann, i kombinasjon med en passende dose antikorrosjonsmiddel.

Det som kanskje er enklest å ty til i så måte, er å bruke en skvett konsentrert frostvæske i vannet, 10-15% er mer enn nok.

Du bør absolutt unngå å blande frostvæske i det "orginale" vannet fra BW. Dette inneholder allerede et antikorrosjonsmiddel, og tilsetninger utover dette kan få effekten til å "kræsje".

Frostvæske skal kun brukes ifbm rent vann!

Lenke til kommentar

Temaet blir visst aldri utdebattert heller, men jeg vil nå forstatt påstå at problemet er sterkt overdrevet. Skrekkeksempler finnes, ja. Men i forhold til det antall som ikke har hatt problemer så vil jeg si at man kan se bort fra dette.

Man skal være særdeles uheldig for at alvorlig korrosjon skal oppstå, om man følger visse "spilleregler".

I første rekke betyr dette bruk av rent (helst destillert) vann, i kombinasjon med en passende dose antikorrosjonsmiddel.

Det som kanskje er enklest å ty til i så måte, er å bruke en skvett konsentrert frostvæske i vannet, 10-15% er mer enn nok.

Du bør absolutt unngå å blande frostvæske i det "orginale" vannet fra BW. Dette inneholder allerede et antikorrosjonsmiddel, og tilsetninger utover dette kan få effekten til å "kræsje".

Det meste av vannkjølingsutstyr som er å få kjøpt er vel gjerne "behandlet" slik at korrosjon ikke skal oppstå.

Aluminium pleier f. eks. å være anodisert.

Men i de tilfellene da korrosjon oppstår, så kan jo det gjerne være på grunn av feil i produksjonen.

Hvis man lager en ripe i anodisert aluminium, vil det ikke da oppstå korrosjon i det såret?

Lenke til kommentar

Dette har vært debatert grundig og vell tidligere men korrosjon mellom kobber og aluminium forekommer men i et vannkjølingssett har det svært liten eller ingen betydning.

Skrue har laget kjøleblokker selv med både aluminium og kobber som ligger mot hverandre uten at dette har skapt problemer over tid.

Lenke til kommentar

Nå er det en grunn til at folk diskuterer dette så mye, og det er fordi de er usikre på hvor stort (eller lite) problemet er.

Vannkjølte PCer er fortsatt ikke noe som er veldig vanlig å finne i et vanlig hjem, og det er derfor ikke så veldig mange miljøer rundt dette temaet.

Resultatet er at hver gang noen opplever korrosjon (som Skrue sa, så er det ikke mange) så kommer det skrekkposter i dette forumet, fordi de uheldige som er rammet, ikke har noe annet sted å gå.

Dette gjør at vi får inntrykk av at det er mange flere som rammes, enn det i virkeligheten er.

Lenke til kommentar

Problemene med korrosjon mellom AL og CU oppstår når en AL kabel skal kobles på en CU klemme, da vil den lille korrosjonen som oppstår skape motstand og varmgang i koblingen som i sin tur vil varme opp omgivelsene helt til det tar fyr i plastikken rundt eller AL kabelen smelter av.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert riktig perpyro.

Men da er det som regel snakk om strøm og spenninger som ligger skyhøyt over de verdiene man måtte komme i nærheten av i våre sammenheng. :yes:

Som du også nevner, har jeg jo i mange år hatt kombinasjoner av aluminium og kobber i mine kjølesystemer, uten at dette noengang har skapt problemer av noe slag, i alle fall for meg.

Og igjen; Vannkvaliteten er et nøkkelord i denne sammenheng, jo renere jo bedre....

Lenke til kommentar

Det meste av vannkjølingsutstyr som er å få kjøpt er vel gjerne "behandlet" slik at korrosjon ikke skal oppstå.

Aluminium pleier f. eks. å være anodisert.

Men i de tilfellene da korrosjon oppstår, så kan jo det gjerne være på grunn av feil i produksjonen.

Hvis man lager en ripe i anodisert aluminium, vil det ikke da oppstå korrosjon i det såret?

er ikke helt god på kjemien men vil ikke aluminiumen bli grå etter hvert fordi det dannes ett lag med aluminiumoksid utenpå som er matt og beskytter den ellers så lett koroderende aluminiumen. Dermed vil det ikke dannes hull pga riper

Men syre ødelegger dette belegget, det er derfor jeg tror det funker særdeles dårlig å lage sure retter som tyttebærsyltetøy (?) etc i aluminiumskjeler (er vel ganske usunt)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

er ikke helt god på kjemien men vil ikke aluminiumen bli grå etter hvert fordi det dannes ett lag med aluminiumoksid utenpå som er matt og beskytter den ellers så lett koroderende aluminiumen. Dermed vil det ikke dannes hull pga riper

Jo det er riktig, og oksydet / belegget er til alt overmål ofte svært hardt.

Men det mikses vel egentlig to begreper her: Oksidasjon og galvanisk tæring er i og for seg to forskjellige ting.

Det fenomenet som først og fremst gjelder for oss er det sistnevnte, det sier seg nesten selv.

For i vårt tilfelle er det snakk om galvanisk tæring / korrosjon, som betinges av at det finnes en vandring av molekyler fra ett materiale til et annet.

Kobber og aluminium befinner seg et stykke fra hverandre på den galvaniske skalaen, og i kombinasjon med en "riktig" elektrolytt (i vårt tilfelle dårlig eller surt vann), så vil en slik vandring kunne finne sted, fra aluminium til kobber.

Over tid vil dette føre til at aluminiumen "spises opp".

Men altså, for n´nte gang: Forholdene i våre systemer er normalt slik at man kan se helt bort fra fenomenet.

Men skulle noen av en eller annen utrolig grunn finne på å helde saltvann i vannkjølinga, da kan jeg love at det blir fart i sakene! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...