Gå til innhold

Hjelp til å finne eit økonomisk skjermkort...

knuto

Anbefalte innlegg

Skjermkortmarkedet er som ein forvokst skog for meg, så det eg kunne tenkt meg var om nokon veit om eit greit og økonomisk skjermkort? Det er ikje så ofte eg speler spill, men ettersom eg må oppgradere uansett er det jo greit med ein allrounder...

Så med andre ord. Eg trenger ikkje eit spesielt godt skjermkort som takler dei aller nyaste spela, men det bør i det minste takle NFS Hot Persuit 2. Dessutan kan det være ein fordel om det er ganske overklokkingsvennleg :)

Endret av knuto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg må uansett oppgradere heile datamaskinen, så eg veit ikkje heilt kva det kjem til å bli med resten, men eg er 90% sikker på at eg kjem til å skaffe meg ein Celeron-prosessor på 2,8GHz som eg overklokker ganske kraftig. Dermed veit eg ikkje om det bir AGP eller PCIe... Kva er forresten best av dei viss ein ser i forhald til økonomi? Er AGP meir for penga?

Er det forresten slik at GT betyr at det er overklokkingsvennleg?

EDIT:

Er forresten dette eit greit kort? Skamdyrt spør du meg :p Dessuten kunne eg tenkt meg meir minne, men prisen er over budsjettet allereie :)

Endret av knuto
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den litt til spill, så må du vende blikket laaangt bort fra et FX5200. Dette kortet er slummen av skjermkort. Ville ikke anbefalt dette kortet, untatt hvis du bygger PC til bestemor.

Hvis du skal oppgradere maskinen, anbefaler jeg et 939 system. Nå vet jeg ikke helt hvordan en Celeron CPU er i dag, men jeg husker hvertfall før, du kunne nesten trekke fra én GHz, for å få reell ytelse. Tror de har skjerpet seg, men Celeron er fortsatt en mid/low-end CPU, men det er ikke en A64. Hvis du kjøper deg f.eks en A64 3000+, kan du klokke denne ganske langt. En 3000+ kjører på 1,8GHz, og folk her på forumet har klokket opp i 2,8GHz, men dette var selvsagt med ekstreme systemer. En mer allmenn klokk er vel 2,5? Skyt meg hvis jeg tar feil. Husk også på at MHz/ytelse på AMD er større enn Intels. Men skal du overklokke, må du også ha brukbare minnebrikker, og OCZ har noen fine noen :)

PCI-E er jo mer fremtidsrettet, så det ville vel vært naturlig og gå for dette. AGP kortene er kanskje noen kroner billigere, men dette er vel for at AGP er på vei ut? Et GF6600GT er et godt valg m.h.t. pris/ytelse. ATi kommer med X800GT, som skal være hakket bedre enn 6600GT, og fortsatt være billigere. Er ikke sikker på om kortet allerede har kommet, eller når det kommer. 6600GT skal også være en grei overklokker.

Lenke til kommentar

Nå synes eg de overdriver noko inni granskogen her. Og de skal liksom ha greie på dette. Broren min har dette skjermkortet, og med litt overklokking takler det faktisk NFS Hot Persuit 2 instilt på noko av det beste oppløysing, og ganske detaljert. Derimot er det beste sjølvsagt å stille det ned litt, men uansett er det jo fenomenalt godt (mitt gjeldane skjermkort har vel 32MB RAM og PCen har 633MHz (overklokka til 1GHz). For de som ikkje har prøvd det spelet er det faktisk _veldig_ god grafikk...

Lenke til kommentar

FX5200 gir svært lite for pengene. Å betale nesten 500 for det kortet er bortkastet.

Gi 500 ekstra (lite i sammenheng med en hel PC) og gå for et bedre kort som gir mye mer for pengene. F.eks 9600XT

Celeron D prosessorene er meget bra. Tidligere var celeron svært dårlig, men den nye modellen gir faktisk mest ytelse for pengene for tiden. 2,8GHz er nok et bra valg.

AGP gir mest for pengene, og du vil ikke merke forskjell i forhold til PCI-X i ditt segment.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

knuto: Jeg tror vi har litt forskjellig oppfatning av hva som er brukbart.

FX5200 yter omentrent som en motorbåt ville gjort med hjulvisp som drivkraft. Dvs. du kommer sikkert frem etter mye strev, men bra er det ikke. Selv det nå 3-4 år gamle mellomklassekortet geforce 4 Ti4200 grisebanker FX5200 i tester. Dette er et kort som går for rundt 300kr på bruktmarkedet nå.

FX5200 er seriøst dårlig, og du vil mangedoble ytelsen ved å gå opp noen få hundrelapper. Det mener jeg er vel anvendte penger siden du vil klare å kjøre andre spill enn NFS HP2 på over 640x480 oppløsning.

Selv da FX5200 kom for 2 år siden fikk det mye kritikk i forhold til andre budsjettkort (F.eks Radeon 9000 Pro)

Her har du en litt mer moderne test

Du kan også gå gjennom denne 1 år gamle testen:

http://www.digital-daily.com/video/nv-gf62...dup/index02.htm

og sammenligne med resultatene på moderne lavpris-kort her:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2..._charts-02.html

Prøv heller å sikte deg inn på en av disse:

Geforce 6200A til 565kr eller

Radeon 9600 til 616 kr eller

Radeon 9600 XT til 824kr eller kjøpe noe brukt i denne prisklassen (Radeon 9700/9800, geforce FX 5700/5900)

Vi prøver ikke å lure deg men å hjelpe deg. Hvis du kjøper FX5200 på tross av alle advarslene du har fått av oss så sier jeg bare "verden vil bedras".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nå synes eg de overdriver noko inni granskogen her. Og de skal liksom ha greie på dette. Broren min har dette skjermkortet, og med litt overklokking takler det faktisk NFS Hot Persuit 2 instilt på noko av det beste oppløysing, og ganske detaljert. Derimot er det beste sjølvsagt å stille det ned litt, men uansett er det jo fenomenalt godt (mitt gjeldane skjermkort har vel 32MB RAM og PCen har 633MHz (overklokka til 1GHz). For de som ikkje har prøvd det spelet er det faktisk _veldig_ god grafikk...

Noe som skurrer i bakhoved mitt...

Tipper at HK ikke har agp/pci lock og overklokke cpuèn opp til 1GHz

virker litt "spennende" for meg.

Og ikke sikkert at AGP-porten din klarer 1,5 volts kort med det HK ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke den litt til spill, så må du vende blikket laaangt bort fra et FX5200. Dette kortet er slummen av skjermkort. Ville ikke anbefalt dette kortet, untatt hvis du bygger PC til bestemor.

Hvis du skal oppgradere maskinen, anbefaler jeg et 939 system. Nå vet jeg ikke helt hvordan en Celeron CPU er i dag, men jeg husker hvertfall før, du kunne nesten trekke fra én GHz, for å få reell ytelse. Tror de har skjerpet seg, men Celeron er fortsatt en mid/low-end CPU, men det er ikke en A64. Hvis du kjøper deg f.eks en A64 3000+, kan du klokke denne ganske langt. En 3000+ kjører på 1,8GHz, og folk her på forumet har klokket opp i 2,8GHz, men dette var selvsagt med ekstreme systemer. En mer allmenn klokk er vel 2,5? Skyt meg hvis jeg tar feil. Husk også på at MHz/ytelse på AMD er større enn Intels. Men skal du overklokke, må du også ha brukbare minnebrikker, og OCZ har noen fine noen :)

PCI-E er jo mer fremtidsrettet, så det ville vel vært naturlig og gå for dette. AGP kortene er kanskje noen kroner billigere, men dette er vel for at AGP er på vei ut? Et GF6600GT er et godt valg m.h.t. pris/ytelse. ATi kommer med X800GT, som skal være hakket bedre enn 6600GT, og fortsatt være billigere. Er ikke sikker på om kortet allerede har kommet, eller når det kommer. 6600GT skal også være en grei overklokker.

Er helt enig i det du sier der, foreldrene mine kjøpte en pc med Intel Celeron 2.6ghz og det er det verste jeg har vert borti.. den lagger på nesten alle spillene som er på lav grafikk og slikt.

Gå for AMD :thumbup:

Lenke til kommentar

OK. Då kan me jo begynne litt frå starten av. Viss eg seier at budsjettet ligger på 500 – 700 Kr. Kva vil de annbefale då, utan å gå spesielt langt over ... Som tidlegare nemnt er eg bare glad om det er overklokkingsvennleg (helst med programvare for overkloking som FX 5200).

Noe som skurrer i bakhoved mitt...

Tipper at HK ikke har agp/pci lock og overklokke cpuèn opp til 1GHz

virker litt "spennende" for meg.

Og ikke sikkert at AGP-porten din klarer 1,5 volts kort med det HK ?

Sjølvsagt er det spennande :) Det er jo det det skal vere :) For å seie det slik: Eg skal jo oppgradere uansett, så om sjermkortet blir 55 grader under litt NFS 4-speling bryr det ikkje akkurat meg... Det er i det minste stabilt :)

Lenke til kommentar

Angående anbefaling så siterer jeg meg selv :)

Prøv heller å sikte deg inn på en av disse:

Geforce 6200A til 565kr eller

Radeon 9600 til 616 kr eller

Radeon 9600 XT til 824kr eller kjøpe noe brukt i denne prisklassen (Radeon 9700/9800, geforce FX 5700/5900)

I bruktmarkedet er det også noen gode kjøp. F.eks det Radeon 9800 Pro til bare 800kr. Det er svært mye kraftigere enn de kortene jeg linket i sitatet mitt. Ellers ville jeg bydd ca 800kr for det andre Radeon 9800pro-kortet eller ca 500kr for det Radeon 9500Pro-kortet.

Angående PCI-express (PCIe) eller AGP så er det kun PCIe som vil være oppgraderbart de neste årene. Så hvis du kjøper hovedkort i oppgraderinga di så ville jeg gått for et hovedkort med PCIe og et PCIe skjermkort. Prisen er av og til lavere for PCIe-kort enn for AGP-kort med tilsvarende ytelse så det er ikke noe dumt kjøp hverken prismessig eller ytelsemessig.

Av PCIe-kort vil jeg anbefale enten det brukte geforce 6200TC til 350kr (ganske dårlig) eller ett av de geforce 6600GT-kortene som selges til mellom 800 og 950kr. Jepp, dette tyner budsjettet en del, men er virkelig verd pengene i spilleytelse. Broren din kommer til å bli knallimponert når han ser hva han går glipp av med sitt FX5200-kort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...