Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke HD'en (ny pc)

Anbefalte innlegg

Kjøpte og bygde en maskin for en venn av meg. Alt ser ut til å fungere vanlig, bortsett fra den nye 30 gigs raptordisken. Den blir ikke funnet i biosen og jeg har testa alle mulige forskjellige kontakter (sata1,sata2,legacy power etc) men det har selvfølgelig ikke noe å si.

Hovedkortet er et Abit AX8 ( https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21234 )

Hden er som nevnt en sata wd raptor.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykte du F6 under installeringen av Windows så du fikk lagt inn sata-driverne?

Dersom du går inn i enhetsbehandling (høyreklikk på min datamaskin -> behandle -> enhetsbehandling) så ser du harddiskene blandt annet. Dersom du også har gule spørsmålstegn øverst i listen kan du se nærmere på disse og se om du gjenkjenner raptoren. "WDC 36WD....... " starter navnet på min raptor under enhetsbehandling. Høyreklikk i såfall på denne og velg oppdater driver.

Deretter må du inn på diskbehandling (som du finner i listen under enhetsbehandling) og formatere harddisken. Når det er gjort skal du også finne den igjen i min datamaskin.

Lenke til kommentar
har 6 s-ata disker i min pc men har aldri trengt å installere s-ata driverne i før installasjon av XP..

Ganske enkelt fordi driverne er i chipsetet på hovedkortet ditt.

Mitt Asus P4P800-E Deluxe hovedkort har ett chipset som gjør at jeg slipper å installere drivere ved installasjon av XP, mens mitt andre kort; Asus A8V-Deluxe ikke støtter dette og der må jeg installere sata driverne via floppyen.

Lenke til kommentar

nå har jeg fått installert winxp på en annen hd og har flasha biosen. maskina finner fremdeles ikke harddisken bortsett fra under WARNING: THESE (etellerannet) ARE NOT INSTALLED: WD RAPTOR etc

jeg begynner å gå litt tom for idéer.. ville et partisjonsporgram detecte noe? er det drivere til hden som jeg nå må installere for å få aktivert den eller? tips, hint og hjelp mottas med takk som også går ut til andre som har posta her.

Lenke til kommentar

Kan du ikke lese hva jeg har skrevet lengere opp her?

Har du andre SATA disker som virker? Hvis ikke er du nødt til å legge inn SATA driverne. Når du starter installasjonen av Windows må du trykke F6 for å legge inn disse -om ikke kan du se i enhetsbehandlingen om du får lagt inn driverne i ettertid.

Lenke til kommentar
Kan du ikke lese hva jeg har skrevet lengere opp her?

Har du andre SATA disker som virker? Hvis ikke er du nødt til å legge inn SATA driverne. Når du starter installasjonen av Windows må du trykke F6 for å legge inn disse -om ikke kan du se i enhetsbehandlingen om du får lagt inn driverne i ettertid.

Jo, det var meg som var utydelig.. bios er oppgradert og det kommer et ikon for et program kalt VIA Raid Tool i windows. Jeg forsøkte å trykke f6 under installasjonen av windows, men den ville ikke det. I enhetsbehandling finner jeg ikke satadisken.

men mindre det selvfølgelig er et sett med drivere jeg har missa..?

Lenke til kommentar

Ok, med det samme du starter installasjonen av Windows vil det stå helt nederst på skjermen at du skal trykke F6 for å legge inn.. bla bla bla.. det er bare å trykke F6 flere ganger da for å være sikker, og før du da kommer til seksjonen hvor du velger hvilken disk/partisjon du skal installere XP vil du få beskjed om å sette inn en floppy med drivere.

Når du er i enhetsbehandling finner du noen gule spørsmålstegn der i det hele tatt? De legger seg vanligvis øverst i listen.

Lenke til kommentar

jeg trykka som en gal når 'press F6 for---' kom opp men alt den sa da var at den ikke fant noen disker med de spesifikasjonene og disken kommer heller ikke opp i enhetsbehandling.

den blir derimot vist i ett sekund like etter posten hvor det står noe lignende "SATA/RAID tool not installed, yadda, yadda, wd raptor blah"

så... wtf?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...