Gå til innhold

Væske til Zalman reserator 1 plus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Destillert vann og batterivann er vel det samme egentlig. Springvann har jeg lest ikke er å anbefale uten at jeg skal si hvorfor har vel noe med tilsetningsstoffene som er i vannet.

Om jeg skulle brukt vannkjøling hadde jeg gått for destillert vann som var blandet med algedrepende stoff. Vann er vann, tror ikke du merker noen forskjell fra destillert til "vanlig" springvann om man ser på kjøleffekten.

Lenke til kommentar

Så jeg trenger egentlig ikke zalman sin ac fluid. For den koster nesten 200 kr... Det er litt drøyt

Edit: Så litt omkring og fant at frostvæske både forhindrer korrosjon og algevekst.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Supert :thumbup: Da dropper jeg ac fluid'en til zalman. Den koster jo flesk hehe. Men hvilke merke frostvæske bruker du? Er det slik at jo dyrere og jo bedre?

Edit: Skal skal montere settet i en shuttle xpc. Så det blir ganske trangt med plass vil jeg tro. Men tror at det kommer til å bli ganske interessant å se om det går eller ikke hehe

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Ac korrosjonsbeskyttelsen er grei å ha da den forebygger nettop det korrosjon. Hvis du har kjøleblokker av kobber og har en kombinasjon av alu + kobber i systemet ditt så er dette et ekstra sikkerhetsmoment for deg.

Men er du helt i tvil så kan du jo spørre Skrue på vannkjølingsforumet (overklokking) om råd, han er nok den som har mest erfaring her.

Lenke til kommentar

Tror at det skal gå bra. Selvom cpu vannblokken er lagd av kobber, har den et gullbelegg over. Nettopp for at det ikke skal bli korrosjon mellom aluminium blokken til gpu. Men skal tro at kjølevæske skal holde. Kan jo alltid gå til innkjøp av ac fluid til zalman. Skal nok prøve å spørre Skrue hvis jeg er i tvil om noen ting.

Lenke til kommentar

Er dere helt gale? 25% frottvæske? Det holder med 2-5%. Selv bruker jeg batterivann siden det er billig.

Batterivann og destilertvann er ikke det samme.

Betterivann Demineralisert ; fjernet mineraler

Destillert ; vann uten kalsium,fluorider,jern, bakterier, partikler - altså det nærmeste man kommer "rent" vann (filtrer man destillert vann gjennom kullfilter i tillegg så har man temmelig rent vann)

Lenke til kommentar

Frostvæska har vel først og fremst til hensikt å beskytte mot korrosjon, og jevnt over anbefales en blanding på mellom 10 og 15%. Uten dermed å ha sagt at det ikke funker med både mer og mindre.

Ulempen med for mye er i alle fall at vannet´s viskositet og overflatespenning økes, og derved reduseres kjøleevnen.

Som algeveksthindrende middel er nok ikke frostvæska høyest rangert. Den vil nok i noen grad bidra til å redusere denne, men det er først og fremst mengden dagslys / sollys i vannet som avgjør dette.

Har man en maskin / kjølesystem som mer eller mindre alltid eksponeres for dagslys, så klarer ikke frostvæska å holde algeveksten i sjakk, nær sagt uansett mengde.

Lenke til kommentar
Frostvæska har vel først og fremst til hensikt å beskytte mot korrosjon, og jevnt over anbefales en blanding på mellom 10 og 15%. Uten dermed å ha sagt at det ikke funker med både mer og mindre.

Ulempen med for mye er i alle fall at vannet´s viskositet og overflatespenning økes, og derved reduseres kjøleevnen.

Som algeveksthindrende middel er nok ikke frostvæska høyest rangert. Den vil nok i noen grad bidra til å redusere denne, men det er først og fremst mengden dagslys / sollys i vannet som avgjør dette.

Har man en maskin / kjølesystem som mer eller mindre alltid eksponeres for dagslys, så klarer ikke frostvæska å holde algeveksten i sjakk, nær sagt uansett mengde.

Systemet skal bare stå i kjelleren, og det er så å si ingen sollys som kommer nær væsken. Da tror jeg at kjølevæsken holder. Men det følger med ac fluid fra Zalman. Er den bedre enn vanlig kjølevæske? Og hva kan man bruke i vannet slik at bakterie vekst blir hemmet?

Lenke til kommentar

Det er absolutt å anbefale at man bruker den medfølgende væska.

Kan egentlig ikke se noen grunn til å bruke noe bakteriedrepende. Skulle det mot formodning fremstå som et problem, så får man kjøpt antialgemidler i en akvarieforretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...