<BøNilzen> Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 javel.. vet ikke hvilke programmer det kan være. når jeg starter pc'en, og går inn på feks xmms, og prøver å spille, får jeg en feilmelding. Kjører da "killall esd", og alt funker fint. xmms, totem, mplayer og "valg av multimediesystem" er skrudd på alsa. og det virker ikke at to programmer spiller lyd samtidig,, spiller en sang i xmms, og starter totem. ALSA device "default" is already in use by another program. Jeg starter gnome-terminal, kjører "sudo gedit ~/.asoundrc" og paster det du skrev. betyr ~/ en eller annen spesiell folder eller noe? Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Jeg starter gnome-terminal, kjører "sudo gedit ~/.asoundrc" og paster det du skrev.betyr ~/ en eller annen spesiell folder eller noe? Du skal ikke bruke sudo. ~/ betyr hjemmemappen din. F.eks /home/bruker På noen systemer må man logge ut etter man har laget .asounrc for at endringene skal lagres/vises. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 ja, da fikk jeg det til takker. men jeg må fremdeles kjøre "killall esd" hver gang maskinen har startet.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) ja, da fikk jeg det til takker. men jeg må fremdeles kjøre "killall esd" hver gang maskinen har startet.. Det er noko i Ubuntu som gjer at ESD ikkje gir slepp på lydkortet sjølv om den ikkje er i bruk (har ikkje same problem med ESD på Slack). Eg Googla litt, og fann ut at du kan ordne det: Ubuntu uses a program called esd to allow multiple applications to access the sound card at one time. However, many third party applications not in Ubuntu main aren't designed to use esd to access the card. On some sound cards, this causes these applications to not produce sound. To work around this problem, esd must be configured to release the sound card when it is not using it. To do this, edit /etc/esound/esd.conf and change the line that begins with spawn_options to begin with default_options. Then, change the -as 5 to -as 2. Finally, remove the two bottom lines about default_options (they are unnecessary).[/b] Så treng du ikkje kille ESD neste gong du bootar. Endret 7. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå