<BøNilzen> Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Har lagt inn nvidia-drivere via apt-get, og i xorg.conf har jeg bytta 'Driver "nv"' til 'Driver "nvidia"' Jeg har også fjernet 'Load "dri"' og sjekket at jeg ikke har 'Load "glcore"' Men allikevel får jeg en vannvittig dårlig ytelse på 2D. Når jeg ser f.eks. .mpg-filer i totem, skal jeg vedde for jeg ikke får mer enn 4-5 fps i snitt. Jeg har egentlig ikke noen serlig krevende 2D-spill installert, så om det er tilfelle der og vet jeg ikke. Men 3D går fint, f.eks, tuxracer kjører helt glatt. Er det noen flere endringer som må bli gjort i xorg.conf, eller er det kanskje totem som tuller? og foressten; finnes det drivere til divX for linux? (totem) Er fremdeles en del filmer som ikke vil kjøre her, divX-filmer og xVid-filmer... Edit: la ved xorg.conf xorg.conf Endret 31. juli 2005 av <BøNilzen> Lenke til kommentar
bluet Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Har lagt inn nvidia-drivere via apt-get, og i xorg.conf har jeg bytta 'Driver "nv"' til 'Driver "nvidia"' Jeg har også fjernet 'Load "dri"' og sjekket at jeg ikke har 'Load "glcore"' Men allikevel får jeg en vannvittig dårlig ytelse på 2D. Når jeg ser f.eks. .mpg-filer i totem, skal jeg vedde for jeg ikke får mer enn 4-5 fps i snitt. Jeg har egentlig ikke noen serlig krevende 2D-spill installert, så om det er tilfelle der og vet jeg ikke. Men 3D går fint, f.eks, tuxracer kjører helt glatt. Er det noen flere endringer som må bli gjort i xorg.conf, eller er det kanskje totem som tuller? og foressten; finnes det drivere til divX for linux? (totem) Er fremdeles en del filmer som ikke vil kjøre her, divX-filmer og xVid-filmer... Edit: la ved xorg.conf Det er muligens fordi du ikke bruker GL-driveren til Totem. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Javel...skjønner ikke helt hva du mener. åssen fikser jeg eventuelt det? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Javel...skjønner ikke helt hva du mener. åssen fikser jeg eventuelt det? Har du mplayer inne? I så fall kan du sjekke med f.eks: mplayer -vo xv <fil> Eller: mplayer -vo gl2 <fil> Sjekk om nokon av dei fungerar bra. Lenke til kommentar
olear Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Men allikevel får jeg en vannvittig dårlig ytelse på 2D.Når jeg ser f.eks. .mpg-filer i totem, skal jeg vedde for jeg ikke får mer enn 4-5 fps i snitt. Jeg har egentlig ikke noen serlig krevende 2D-spill installert, så om det er tilfelle der og vet jeg ikke. Du har dårlig ytelse bare i Totem? Hvis du har dårlig ytelse i 2D generellt så har du hatt større problemer Gå inn i Totem og skift "driver" til XV eller X11. Jeg mistenker at Totem kjører som default på GL noe ditt kort ikke støtter så veldig bra. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 ehh,, finner ikke noen plass jeg kan bytte endre noen "driver"-verdi. Kan det ha noe med at jeg har totem basert på gstreamer mens du kanskje tenker på totem basert på xine? Uansett, noen ba meg prøve mplayer. Merkelig nok finner jeg det ikke med apt-cache... Hvilken server kan jeg finne mplayer på? Lenke til kommentar
escariot Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Bruk www.ubuntuguide.org. Her er hvordan legge til nye Repositories, og her er hvordan du installerer MPlayer. -Escariot Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 ehh,, finner ikke noen plass jeg kan bytte endre noen "driver"-verdi.Kan det ha noe med at jeg har totem basert på gstreamer mens du kanskje tenker på totem basert på xine? Jeg mente Xine. Hvis du bruker GStreamer så må du stille dette inn i configen til GStreamer (du finner den en plass under innstillingene til GNOME). Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 hmm.. lurer på om jeg fant det. System - Administrasjon - "Valg av multimediesystem" - Video - Utdata Den sto på XWindows (X11/Xshm/Xv) fra før Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Anbefalar å teste med MPlayer. Har forresten høyrt fleire som har hatt problem med at ting hakkar i Totem, men ikkje andre spelarar. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 La inn mplayer, og det virka topp! Ingen hakking. Men... lyden ligger ofte litt etter/foran bilde. Det kommer an på. Jeg starter en film, og lyden kan passe bildet helt perfekt. Stopper jeg og starter igjen kan lyden komme litt før/etter bildet, alt etter som. Lyden og bildet kan være opptil flere sekunder feil.... Bruker forøvrig til lyd; EsounD , og til video; xv Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 La inn mplayer, og det virka topp! Ingen hakking.Men... lyden ligger ofte litt etter/foran bilde. Det kommer an på. Jeg starter en film, og lyden kan passe bildet helt perfekt. Stopper jeg og starter igjen kan lyden komme litt før/etter bildet, alt etter som. Lyden og bildet kan være opptil flere sekunder feil.... Bruker forøvrig til lyd; EsounD , og til video; xv Prøv å bruk alsa til lyd: mplayer -vo xv -ao alsa <fil> Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hvis du vil ha et GUI til Mplayer er Xine-mplayer meget bra. Mulighet for enkel endring av innstillinger også. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 får ikke til verken ALSA eller OSS her.. System - Brukervalg - Valg av multimediesystem - Lyd Bytter fra eSounD til ALSA, og trykker "test". Feil under oppsett av testrør for «ALSA - Advanced Linux Sound Architecture» Samme skjer når jeg prøver OSS eller Artsd Litt merkelig egentlig, for da jeg dobbeltklikker på volumkontrollen kommer det opp: "Volumkontroll : Intel(masse tull) - (Alsa Mixer)" Og når jeg stiller på volumet der, endrer volumet i feks xmms seg, selv om jeg har stilt den til å bruke eSounD. Og gimper: Jeg har da et fullt GUI her,, det la seg inn automatisk. Kjørte bare "apt-get install mplayer-386" og den la inn alt jeg trengte. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 killall esd Anbefaler at du heller bruker dmix som mikser. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Eller bruk xine-backend til totem apt-get install totem-xine fungerer mye bedre enn standard backend. Hoary kjører jo esd, egentlig skulle den kjørt polypaudio, men det var litt kluss med det, og det ble fjernet igjen før endelig utgivelse. Kjører polypaudio nå og det fungerer bedre med ting som ikke kan bruke esd, som skype ol. apt-get install polypaudio* Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 killall esd Anbefaler at du heller bruker dmix som mikser. konge. "killall esd", og så byttet jeg til alsa. Bilde/Lyd-forholdet avviker ingenting Før pleide xmms bruke 1-2 sekunder fra jeg klikket på en sang til den byttet, nå byttet den med en gang! Men når det gjelder mixer; prøvde "sudo apt-get install dmix" men fant ikke noe. "apt-cache search dmix" ga heller ikke resultater... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) dmix er med i ALSA, og gjer at to program kan bruke ALSA samtidig, slik som f.eks ESD. Putt dette i ~/.asoundrc pcm.mixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0" period_size 1024 buffer_size 8192 } } pcm.!default { type plug slave.pcm "mixer" } Endret 5. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 hmm.. la ikke merke til at noe er forandret etter at jeg opprettet den file men.. uansett; hvordan disabler jeg esd? nå må e\jeg kjøre "killall esd" hver gang maskinen er restartet. Bør jeg bare slette esd, eller er det en annen måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Forandringen er at du kan bruke to program samtidig til å spele av lyd (begge må bruke ALSA, f.eks totem og XMMS) Så lenge ESD ikkje er aktivert så treng du ikkje gjere noko (dvs at ingen program bruker esd) Endret 6. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå