corge Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Når jeg har PCM nær eller lik 100% (i GNU/Linux Slackware) blir det skurring av høytallerene mine selv om volumet er lavt. Dette er et problem jeg kjenner mange andre også har, hvis jeg f.eks. har PCM på 82% kan jeg skru lyden så høyt at hodet mitt sprenger uten at det skurrer i det heletatt. Er det noen som vet litt om hvordan lydkort og/eller lydsignaler fungerer som kan forklare hvorfor lyden blir dårlig når PCM står på maks? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 du har vel så vidt jeg husker mulighet for å velge lydsystem/driverrutinger i linux. prøv å bytt disse. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Ja prøvde selv linux fikk mye skurrelyder jeg også. Men linux var ikke noe for meg. Men sikkert det som JKJK sier som er problemet. Lenke til kommentar
corge Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 du har vel så vidt jeg husker mulighet for å velge lydsystem/driverrutinger i linux. prøv å bytt disse. Hva? "Lydsystem" og "Driverrutinger"? Kan du forklare hva dette skal bety? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Stikkordet er overstyring. Enhver signlaforsterker kan overstyres. Det betyr at toppene i lydsignalet blir kraftigere enn det forsterkeren kan levere. Det fører for eksempel til at sinuskurver blir mer og mer firkantpulser, og på lyd hører man det gjennom skurring. NÅr lyden går fra PC'en til høytalerne går det gjennom flere trinn og flere signalforsterke. Dersom en av disse overstyres, så er det nok til å forvrenge lyden. Det du gjør når du kjører volumet på maks, er å overstyre en forsterker som finnes på lydkortet. Btw: Med forsterker så mener jeg har en elektrisk krets og ikke en komponent i stereoanlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå