Gå til innhold

angående batteri og førstegangslading

Syfer

Anbefalte innlegg

hei!

har akkurat investert i ny bærbar pc og sitter nå med et lite dilemma,var så uheldig at jeg uten å tenke meg om kom til å skru på pcen rett etter laderen var koblet til.

når jeg nå har ladet den fullt opp så ser jeg at batteritiden er anslått til under halvparten av hva som står på produsentens hjemmeside, har valgt battery optimized i centrino hardware control.har latt den lade helt ut for så å lade den helt opp igjen.

er dette pga jeg skrudde på maskinen alt for tidlig ?

når jeg studerer battery i centrino hardware control så står det også at wear level er på 6%, er ikke dette litt vel mye til at jeg har hatt pcen i 1 dag ?

Endret av Syfer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs sikkert på hvor gammelt batteriet er?

Er ikke noen guru på dette, men batterier er ferksvare.

Står det noen produskjonsdato på det?

At batteriet ikke varer så lenge som produsentene påstår er ikke noen nytt :) Men halvparten virket veldig lite, så sant du ikke kjører den på full rulle.

Lenke til kommentar

skal sjekke produksjonsdato i morgen tidlig,kjører den ikke på full rulle heller,napper jeg ut strømkabelen mens den står på battery optimized + at ingen programmer kjører så får jeg opp samme batteritid.

Lenke til kommentar

Batterier trenger ofte noen oppladninger og utladninger før det oppnår max kapasitet. Pc batterien skal heller ikke lades helt ut.

Tipper at dersom du bruker maskinen normalt - så vil batterikapasiteten bli bedre etter en liten stund...

Lenke til kommentar

Heisann!

Er batteriet av typen lithium ion (li-ion) så har de ingen ting å si når/hvor/hvor lenge du har ladet batteriet.

Du kan lade det så mange ganger du vil uten at det går ut over kvaliteten.

Li-ion batterier liker VELDIG godt å bli ladet opp før de går tom for strøm, så plugg den i laderen når du kan.

Batteriet mister kapasitet under utladning, det vil si når det er lavt eller ikke mer strøm på batteriet. En fullstendig utladning haddde ødelagt batteriet, heldigvis ligger det beskyttelse innebygd i batteriet og maskinen skrus seg av før dette skjer.

Dette er ikke kødd altså, det som ødelegger batterikapasiteten på li-ion er alder og utladninger, begge forårsaker korrodering på minus katoden og til slutt er batteriet ubrukelig.

Edit: tasteleifen

Endret av rhemal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...