Gå til innhold

Er det sant at LCD 17 = CRT 19"?

MysticoN

Anbefalte innlegg

Topic sier det meste.. skal kjøpe meg ny monitor.. skal ha en "dyr/bra" lcd, fordi at øyene mine bynner å bli "herpa" etter en del timer bak CRT monitoren min..

men for meg så virker 17" så lite.. ja jeg er en LCD noob:) hehe.. vil jeg merke noe stor forsjkell fra CRT 19" til LCD 17" når det gjelder størelse?

Btw tenker å kjøpe denne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig enkelt å avgjøre dette. Les i specs på skjermen din eller rett og slett mål diagonalen på din nåværende CRT. Så sammenligner du det antallet tommer med 17''.

Det som er viktig å huske er at på LCD får du faktisk akkurat så mange tommer som det står altså en 17'' LCD har en diagonal på 17,00'' mens på en CRT skjerm er det litt opptil produsenten hva du får, generelt er det ihvertfall en tomme mindre. Dvs at en "normal" 19'' egentlig er 18'' men dette kan du måle eller lese av specs'ene. Min 21'' Eizo er faktisk bare 19,7''.

Cobos

Lenke til kommentar

Ein CRT vil vere ca 0.5-1.5 tommer mindre enn oppgitt størrelse då størrelsen på bilderøret stemmer overeins med med oppgitt størrelse, men på grunn av bøyninga i bilderørert vil ikkje den ytterste kanten kunne brukast som bildevisning, dermed forsvinner ca 1 tomme vekk og ein sitter igjen med litt mindre synleg bildeflate enn oppgitt.

Med LCDene så er synleg billdeflate lik oppgitt størrelse, dette fordi LCDene ikkje ar det same avbøyningsproblemet som CRTene.

Ei lita cirka rekkefølgeoppsett (L = LCD , C=CRT)

15 L --> 17 C --> 19 C--> 18 L --> 19 L --> 21C ->20L --> 22C --> 21L --> 23L -->30L

Det er individuelle forskjeller mellom merker (og prisklasse) som kan gjere at nokre skjermer bytteer plass i rekkefølgen 19C/18L og 21C/20L er to tilsvarande storleiker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...