trondtor Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 jeg leste at tåkelys er forbudt på kvelden. stemmer dette? når jan jeg bruke dette og med hva da, nærlys, parklys? Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Er ulovlig med mindre det er kraftig tåke, regn eller snø. Flytter denne til bil->annet, passer bedre der. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 I dagslys kan det også brukes i kombinasjon med parklys. Men så snart det begynner å bli mørkt, er det fy fy. Lenke til kommentar
trondtor Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 fysj da..det er jo ikke noe fætt det da:( Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg vil tørre å gå så langt å si at det ikke er fett uansett. Utrolig irriterende å nesten bli blendet på lys dag, fordi motgående bil skal ha på de teite, unødvendige lysene (som jeg bare har opplevd én gang at jeg faktisk har hatt lov å bruke). Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Skjønner ikke poenget med å ha tåkelys egentlig, man kan nesten aldri bruke dem, og det ser generelt stygt ut. I alle fall i følge meg. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Om natten er det forbudt å bruke tåkelys. Er det så mørkt at du kan se lyset på asfalten foran deg, er det for mørkt. Unntaket er når det er tett tåke, snødriv ol, og farten er så lav at tåkelysene blir det mest effektive. Du kan også bruke tåkelys om dagen. Uansett skal tåkelys KUN brukes i kombinasjon med parklys, og da bare parklys. Ikke under noen omstendigheter er det tillatt med både nærlys og tåkelys tent på samme tid. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hvorfor er det så strengt med tåkelys..? Det er jo bare pent, og ser kult ut.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hvorfor er neon ulovlig da? Det er jo også bare pent å kult Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hva med park+tåke i mørket dersom gatebelysningen er tent? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg syns det er fint... Kan kanskje blende litt extra på våt vei, men er jo velidig fint da Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hvorfor er det så strengt med tåkelys..? Det er jo bare pent, og ser kult ut.. Fordi at du vil fokusere blikket på de 40 meterne som er opplyst forran bilen uten og mærke det som måtte foregå lengere frem. Med vanlige nærlys så lyses ikke veien så godt opp forran bilen og det blir litt lettere å oppdage det som er lengere fram grunnet at kontrasten ikke er så stor. Pluss at det blender møtendetrafikk unødvendig. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Fant en liten artikkel i en avis der det stod følgende om tåkelys/kurvelys; Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys (foran). Det er ikke tillatt å bruke tålelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys i stedet for nærlys på dagtid med parkeringslys tent. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet. Om dette stemmer vet jeg ikke men det virker faktisk som om at det er det lokale politiet som "bestemmer" hva som er lov. Her i Bergen finner politiet og biltilsynet på regler etterhvert. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hvorfor er det så strengt med tåkelys..? Det er jo bare pent, og ser kult ut.. Det er strengt med tåkelys fordi det finnes en effekt som heter selvblending. Når tåkelysene lyser veien synlig opp, vil blikket ditt autonomt (dvs uten at du legger merke til det, eller gjør det bevisst) trekkes mot det lyse området rett foran bilen. Derfor blir du en farligere trafikkant. Hvorfor er neon ulovlig da? Det er jo også bare pent å kult wink.gif Et av hovedargumentene for at neon er forbudt, er at farget lys (rødt/blått spes.) kan forveksles med utrykningskjøretøyer. Det er fort gjort å se blått lys i speilene, og instinktivt legge seg ut. Hva med park+tåke i mørket dersom gatebelysningen er tent? Hvis det er så mørkt at du kan se tåkelysene på bakken fra førerposisjoen, er det for mørkt, og nei, da kan du ikke bruke det. ---- Generelt er det også slik at unødvendig strølys ikke skal brukes. Det tar oppmerksomheten bort fra kjøringen, og det nytter ikke å påstå at "jeg klarer å se lengre frem". Du gjør det når du gjør det bevisst, men at fokuset trekkes mot lyse områder, er en autonom prosess, og det vil skje så fort du ikke konsentrerer deg om hvor du ser. Se for eksempel rundt deg, og let etter én gul og én blå ting. I de aller fleste tilfellene vil du se den gule først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå