annki284 Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Hei:) Noen som har kjentskap eller har dette hovedkortet. Abit AV8, K8T800 PRO, Socket-939, ATX SATA,GbLAN, Firewire, DDR, Lyd, AGP8X Kjøpt på komplett.no Da jeg skulle starte maskinen etter å ha montert inn dette hovedkortet og andre elementer jeg har kjøpt, fikk jeg opp en feilmelding som stod inne på hovedkortet. Det stod 9.F Noen som vet hva det betyr, eller hva jeg skal gjøre for å få det til virke. Det virker ikke som om maskinen får nok strøm, selvom strømforsyningen også er helt ny (400 watt). Når jeg slår den på nå, lyser det rødt nederst i høyre hjørne et sekund, og vifta over prosessoren rører bitte litte gran på seg. Og så slår det seg av. Feilmeldingen forsetter å lyse da. Håper på svar:) Hilsen Annki Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du fikk sikkert ei bok med HK. Feilmeldingene står oppført der. Lenke til kommentar
jes74 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 9F: this will show after the system shuts down and will stay so until I press the power button again. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Prøv å koble ifra alt som ikke trengs (harddisk,cd/dvd,usb,firewire) og bruk bare 1 rambrikke. Den setter du i dimm1. Prøv deretter å start maskinen. AV8 skal være ganske kresen på ram. Hvilken ram har du? Har du husket å sette inn +12v kontakten (se bildet) Lenke til kommentar
Zink Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 AV8 skal være ganske kresen på ram. Hvilken ram har du? Min erfaring er den motsatte faktisk Har prøvd forskjellige no-name brikker av ymse størrelse på kortet og uten problemer (chip: M&S, Twinmos, Hynix og PSC), men de er alle pc3200. Kjørte igang AV8 på gammel Bios med en 3000+ 'Venice' og oppdaterte etterpå. Jeg tror heller på at 'annki284' mangler kjølepasta, har dårlig kontakt mellom cpu og kjøleribba evt. plassert cpu-vifta på feil header e.l. Når jeg setter opp et nytt system monterer jeg CPU før kortet går i kabinettet. Det gir best oversikt og arbeidsrom. Koble ikke til nettverk eller lydkort før systemet er oppe, gjør det enkelt og koble til resten når alt er klart. Når hdd jumper er satt riktig og alt ellers: clear cmos (uten strømkabel koblet til) og start opp. Er det noe feil da, så er evt. kabinettet/PSU nærmeste å sjekke. Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 jeg har store problemer med dette HK...kjører på corsair xms 2 x 512 og kortet will ikke kjører i dualchannel uten at maskin stopper.....nå gå ramen på singelchannel 64 bit fordi de tåler ikke samme slott.......grrrr Lenke til kommentar
Zink Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Kortet kjører dual channel med brikker i dimm1+2 og 3+4 - altså ikke det vanlige dimm1+3 og 2+4. Men det er du kanskje klar over - er Bios oppdatert? Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 er klar over det....bios er oppdatert og hvis jeg har ramen i slott 1+2 eller 3+4 så kjører den på dual..men bare i 2 minuter før maskinen restarte eller henger seg opp....har prøvt forskjellige biosinstilinger også..auto manuell og spd..hjelper ikke Lenke til kommentar
Zink Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) har prøvt forskjellige biosinstilinger også..auto manuell og spd..hjelper ikke Hvilken bios-versjon? edit: oops, ser først nå at du har oppdatert Bios, og da er det sikkert til siste versjon... som du skriver, det er nok ram som er problemet hos deg ja, og det er vel uvisst når det blir rettet igjen. Abit er imidlertid ganske god på kundesupport, derfor er det mulig at de sender deg en fungerende beta-versjon av Bios, hvis du mailer dem (du er neppe alene om problemet, og de burde være interessert i å rette feil). Endret 3. august 2005 av Zink Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 Hei:) Ser at det har kommet noen svar her. Har vært på en liten ferietur jeg se, og lagt dataproblemene igjen hjemme.. Takker for alle svar. Jeg har denne rammen. Og ja, har hørt nå at denne er dårlig. Men kjøpt er kjøpt TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs Og ja, jeg har satt inn både 20 pinners kontakten og 4 pinners kontakten i hovedkortet. Men på den størrste kontakten er det ett hull det ikke er ledning i. Men det skal kanskje være slik eller??? Det var en sånn pute eller noe under cpu-vifta mi.. Trodde det var sånn kjøle greier jeg, så jeg tok ikke på noe mer.. Skulle jeg ha tatt på noe?? Plassert cpu-vifta på feil header?? Hmm, hvordan kan jeg ha klart det da? Har satt den fast over prosessoren jeg da.. Jeg skal iallefall prøve dette med clear cmos i morra. Får håpe det hjelper.. Hvordan oppdaterer man bios da? Hehe, er helt fersk i pc-bygging jeg se. Men vil veldig gjerne lære:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå