Bjarnez Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 jeg sitter i et nettverk hvor jeg har en harddisk som har en fat32 og en ntfs partisjon. når jeg deler filer/mapper på fat32 partisjonen får alle tilgang, men på ntfs partisjonen ingen. kjører winxp. hvordan oppretter jeg en bruker, en i nettverket, slik at jeg kan gi han et brukernavn og passord får å få tilgang på mappene/filene?? håper dere skjønte. dette er da ikke et vanskelig spm. Lenke til kommentar
Rusmusa Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Kjører de andre brukerne også WinXP evt. Win2k? Om de bruker Win9x/ME vil de ikke kunne se NTFS partisjoner etter det jeg har erfart. Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 de kjører alt fra linux til norton,, men for det meste winxp. de ser det jeg deler, men de får ikke tilgang. alt jeg har gjort er å dele mappen helt enkelt slik at "everyone" har tilgang. Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 de kjører alt fra linux til norton,, men for det meste winxp. de ser det jeg deler, men de får ikke tilgang. alt jeg har gjort er å dele mappen helt enkelt slik at "everyone" har tilgang. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hvilket OS man kjører har jo selvsagt ikke noe å si. Jeg ser på Shared Properties at det er kun to ting å krysse av, "Share this folder .." og "Allow network user to change my files". Har du begge disse, så burde det vel virke? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 OS'et har noe å si, hvis de kjører Win98... Det kan ikke lese NTFS. Veldig viktig... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 19:58, Bisarre skrev:OS'et har noe å si, hvis de kjører Win98... Det kan ikke lese NTFS. Veldig viktig... Det stemmer ikke. Både 95,98,ME,Linux kan lese NTFS disker over nettverket. Grunnen kan ligge i "Advanced sharing properties" som XP gjemmer _langt_ bort. Jeg husker ikke hvor den ligger, men dersom du søker i hjelpen (F1), så finner du den nok, og der finner du nok noe interessangt. Ellers kan du prøve [kjør]"shrpubw" som jaffal fungerer i win2000. Alternativet er jo å bytte til 2000. Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 john har rett når det gjelder filsystemet, men hvordan lager jeg nye brukere på nettverket?? det er sant at de har gjemt det bort,,, har prøvd det meste. Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 ps: shrpubw funker i xp, men hjelper meg lite! De får fortsatt ingen adgang. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 I motsetning til FAT'ene så har NTFS rettigheter på filnivå. Dvs at brukere som kobler til shares på NT-avkom må i tillegg å ha rett til share'en, også ha rett til filene. Hvordan dette gjøres i XP har jeg ingen peiling på.. I dont do XP. -Dante Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hadde det vært win2000 så hadde jeg kunne hjulpet deg så mye mer. Men søk i windows help etter "security, users, ntfs", og se om du finner ut hvor de har gjemt den "advanced sharing" og "advanced user access". Mitt råd: Bytt til 2000. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Med NTFS disker så må brukere som skal få tilgang til disse ha et gyldig passord og brukernavn. Trykk på Control Panel, og deretter på User Accounts. Der kan du legge til og fjerne brukere. Jeg har ikke prøvd dette, men det fungerte iallefall for en kammerat på siste LAN (både winXP og win98 maskiner) da han hadde "forvillet" seg inn i NTFS verdenen. [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-08-02 21:52 ] Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 21:50, John_^ skrev:Med NTFS disker så må brukere som skal få tilgang til disse ha et gyldig passord og brukernavn.Trykk på Control Panel, og deretter på User Accounts.Der kan du legge til og fjerne brukere.Jeg har ikke prøvd dette, men det fungerte iallefall for en kammerat på siste LAN (både winXP og win98 maskiner) da han hadde "forvillet" seg inn i NTFS verdenen.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-08-02 21:52 ]</font> [winknapp]+[r] run:compmgmt.msc Husk at win9x brukere må være USERS, ikke admin eller guest eller noen av de andre, og at de må logge på deres windows med det brukernavnet+passordet som useren heter på winnt maskinen. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Å aktivere Guest-kontoen hjalp for meg for å få nettverk mellom Win2k og 98 SE... :smile: Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 så jeg skal lage en ny bruker, det er greit. Men hvordan skal navnet til brukeren skrives, slik at winxp vet at han sitter i nettverket??? skal jeg skrive pcnavn.domene eller???? Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 noen må jo sitte inne med kunnskapen.. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 For det første, ikke post to innlegg om samme tema på forskjellige steder. Jeg vet ikke om du har søkt på forumet, tror du finner svaret der. Har du winxp vs win9x kan du bl.a. se http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=42018&forum=61 Du må fortelle mer hva du har satt opp til nå, hvilke OS de andre har (det holder ikke å skrive "alt fra x til y"), har du satt opp en workgroup eller et domain, hvilke protokoller har du installert etc. Noen tips: Ved å høyreklikke på en mappe og velge properties får du opp bl.a. to valg: sharing og security. Sjekk at begge er satt til everyone eller til de brukerne du ønsker. Under sharing må du aktivt lage en share, den som ligger inne som default gjelder bare for administratorer. Du må opprette de brukerne som skal ha tilgang til maskina di på maskina di (jeg tror du også må legge inn samme passord som de har på sine maskiner, men er ikke sikker). Alternativet er å aktivere/opprette guestkontoen på alle maskinene og bruke tomt passord (sikkerhetsmessig er ikke det bra om nettverket også er tilknyttet web). Det vil si at om han ved siden av deg kjører XP og vanligvis logger inn som bruker Tom, må du opprette en bruker Tom på maskina di, fortrinnsvis med samme passord og i samme brukergruppe. I tillegg bør du legge inn alle maskinene under samme workgroup. Du oppretter brukere ved å gå til Computer Management, deretter velger du Users i det programmet som åpnes. Computer Management finner du tror jeg under acessories menyen. Du må være logget inn som administrator. Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 takk for et langt svar. jeg har jo skjønt såpass, mitt spørsmål er hvordan jeg kan kan få lagt inn en ny "user" og om jeg kan gi han et vilkårlig passord. jeg har sett folk som har gjort dette før. det er ikke spørsmål om winxp vs win 9x. hvis det er vanskelig så tenk heller på xp vs xp. jeg vil bare få det til å funke. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Det er mulig vi snakker forbi hverandre her, men altså, du oppretter brukere ved å gå til Computer Management (gjelder ihvertfall i win2k, men xp er vel ikke så forskjellig her. Du må være logget inn som admin-bruker). Deretter velger du Users i det programmet som åpnes. Her kan du legge til nye brukere eller endre i profilen på eksisterende brukere. Du kan gi brukeren det navn og det passord du vil, så lenge tegnene er tillatt. Hvis den brukeren du oppretter skal ha tilgang fra en annen maskin, må brukeren være opprettet på den maskina også. Velg også samme passord for brukeren du oppretter på begge maskinene. Videre, sjekk at tcpip er installert som protokoll på begge maskinene og at de tilhører samme workgroup. Åpne ev. firewaller for det interne ip-segment nettverket kjører på. Om det ikke fungerer, sjekk også at fildeling generelt er slått på, om det er noen valg for dette enten i firewall eller i OSet. Lenke til kommentar
Laffe_ Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Jeg hadde problemer med å finne den andre maskinen i et hjemmnettverk der begge pc'r kjører xp. Men jeg fant ut at ved å skru av den innebygde firewall på lokaltilkobling funket det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå