Gå til innhold

tidsreise med overlysfart

Anbefalte innlegg

Det er mange som sier at man kan reise i tid hvis man kjører over lysets hastighet så jeg har et spørsmål.

Hvis person A og B har vær sin stopperklokke og starten den samtidig her på jorden. Person A bli igjen på jorden og person B reiser med romskip i overlysfart. Etter 5 jorddager kommer han hjem til jorden. Vil da stoppeklokkene vise forskjellig tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt smågal av å tenke på slike ting.

Men når jeg leser at folk bruker ordet "tid".. tenker jeg på jordas rotasjon.

Fordi uten jordas rotasjon er det ikke noe tid.

Så for å kunne reise fortere en tiden må man reise fortere en jordas rotasjon?

Lenke til kommentar
Blir litt smågal av å tenke på slike ting.

Men når jeg leser at folk bruker ordet "tid".. tenker jeg på jordas rotasjon.

Fordi uten jordas rotasjon er det ikke noe tid.

Så for å kunne reise fortere en tiden må man reise fortere en jordas rotasjon?

Når jeg snakker om tid så snakker jeg om Sekunder timer og sånt. Og et sekund er 9 192 631 770 svingninger til et cesumatom. Noe som er uavengig av jordrotasjon.

jeg forklarer sikkert dumt men dere forstår sikkert hva jeg mener.

Jeg blir også litt smågal av å tenke på slike ting, men liker samtidig å fundere.

Så er det noen som vet om Klokkene vil vise forskjellig tid? Vil gjerne ha litt eksempler for å vise hvorfo/hvorfor ikke klokkene skal vise forskjellig tid.

Lenke til kommentar
Det må vel være store forskjeller etter 5 dager i overlysfart.

Eller har jeg tatt helt feil?

Hmm.. Det er litt vanskelig å svare på siden det er snakk om overlyshastighet. Det er mye lettere å svare på hvis det var underlyshastighet for der vet vi vi sikkert hva som skjer. Jo nærmere man kommer lysets hastighet jo mindre vil tida til den reisende ha gått. Dvs. akkurat ved lysets hastighet så vil tida til den reisende ha vært null. Ved 99% av lysets hastighet ville tida til den reisende gått kanskje noen timer mens den som står i ro opplever det som 5 dager. Jeg har ikke regnet på det, men det går an å finne ut ganske nøyaktig hva 99% av lysets hastighet vil gjøre med tiden.

Ved lavere hastigheter, f.eks 1% av lysets hastighet så er det bare små avvik på stoppeklokkene. Kanskje snakk om sekunder eller minutter.

En annen ting er at selv en reise på 50% av lysets hastighet med varighet 5 dager fra start ved jorda og slutt ved jorda 5 dager etterpå ikke ville vært mulig å overleve. Hvorfor? Fordi så høy hastighet (ca 540 millioner kilometer per time) ikke er mulig å oppnå på bare 2,5 dager med en aksellerasjon (G-kraft) som er så lav av man ville overlevd. Det trengs faktisk en aksellerasjon på 1389 m/s^2 (=141G) for å oppnå halvparten av lysets hastighet på 2,5 døgn, og like mye aksellerasjon i motsatt retning de neste 2,5 døgnene for å stoppe helt opp. For ikke å snakk om at man også får en del sentripetalaksellerasjon i tillegg for å kjøre en "runde" så man kommer tilbake til jorda.

Lenke til kommentar

Vel, jeg skal ikke uttale meg om det med overlyshastighet, men ved nært opp mot lysets hastighet så vil det være forskjell på tida på stoppeklokkene. Det er på grunn av relativitetsteorien. Tid går saktere jo nærmere man kommer lysets hastighet. Dvs. det oppelves som normal tid for de som reiser i nært lysets hastighet, men tiden strekkes slik at det ikke stemmer over ens med stoppeklokka som står i ro på bakken. Det er også testet i praksis så man vet at teorien er riktig på dette punktet. Blandt annet må satelitter beregne inn denne forskjellen for å vite posisjonen sin.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å akselere til en hastighet raskere enn lyset for noe med masse, fordi man trenger uendelig energi. MEn om du reiser i noen prosenter av hastigheten til lyset vil tiden gå saktere inne enn ute. Trur tiden går like mye saktere som prosenter av lys hastigheten man reiser med.

Ja jeg er dårlig til å ordlegge/formulere meg.

Lenke til kommentar

Hmm, mener jeg har lest noe om dette i Guinness Rekordbok ..

Ja her var den gitt :

"Guinnes World Records 2005" side 149:

Største tidsdilasjon

"Den lengstvarende tidsutsettelsen et menneske har vært utsatt for, er ca en femtidel av et sekund. Dette var konsekvensen for den russiske kosmonauten Sergei Avdejev etter at han tilbrakte 747 dager,

14 timer og 22 minutter i lav jordbane i en hastighet av 27 000 km/t. I forhold til de andre menneskene på jorden har Avdejev reist ett femtidels sekund i fremtiden, et fenomen som er overensstemmelse med Albert Einsteins relativitetsteori."

For en opplysning er jordens hastighet på ekvator ca. 4 x 10^4 / 24 = 1700 km/t

Lenke til kommentar
Så det vil være mulig å bevege seg fra et sted til et annet i tid hvis man beveger seg rasktnok?

(Ikke at det går ann til dags data)

Det eneste man kan oppnå ved ren fart er å la det se ut som at verden utenfor går saktere, samtidig som at verden utenfor synes tiden går saktere for deg.

Lenke til kommentar
Så det vil være mulig å bevege seg fra et sted til et annet i tid hvis man beveger seg rasktnok?

Det eneste man kan oppnå ved ren fart er å la det se ut som at verden utenfor går saktere, samtidig som at verden utenfor synes tiden går saktere for deg.

relativitet?

:hmm:

Lenke til kommentar

betyr det at klokkene ikke vil vise gorskjellig tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...