sinnaelgen Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 er det noen som er gode på proerty editor ? jeg ønsker eksempler ( kode) på hvordan jeg kan grupere propertyer eksempel variabel +variabelnr +verdi +forklaring slik det er nå heter variablene variabel varverdi varbesk og blir plasert alfabetisk i forhold til alle de andre variablene ( eller propertier) Lenke til kommentar
KodeHode Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Dersom du oppretter en egen klasse å plasserer alle de properties du vil gruppere som published properties under denne så vil Delphi ordne grupperingen selv. Property editor har ikke noe med gruppering av properties å gjøre, en property editor er en egen form som kommer opp når du skal endre på verdien til en property som f.eks TImage-Picture... En klasse for de properties du nevner vil da se ut som dette: TVariabel = class(TObject) private fnr : integer; fVerdi : string; fForklaring : string published property VariabelNr: integer read fnr write fnr; property Verdi: string read fVerdi write fVerdi; property Forklaring: string read fForklaring write fForklaring; end; Så må du selvsagt fjerne disse properiene fra den klassen hvor de nå ligger å bytte disse ut med en instance av TVariabel klassen din... Løkke te..... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 nå skriver jeg dette ut da er det bare å prøve det ut Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Så må du selvsagt fjerne disse properiene fra den klassen hvor de nå ligger å bytte disse ut med en instance av TVariabel klassen din... det eneste jeg vet om instance er at man kan bruke f.eks tpanel og så lage en egen varianrt av dette. var det du mente jeg skullle gjøre med tvariabel ? Lenke til kommentar
KodeHode Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Som sagt så deklarer du den nye klassen slik jeg skrev, fjerne alle de properties som er lagt inn i den nye klassen fra hvorenn de måtte befinne seg, å legger inn en ny alla dette: fVariable : TMyVariable; denne må da selvsagt creates i constructoren til den klassen hvor den ligger.. contructor TMyClass.Create; begin fVariable:=TMyVariable.Create; end; og frigjøres i destructoren til denne klassen.. Det var dette jeg mente med å bytte ut de properties som ligger der med en instance av den nye klasen din... Håper dette hjalp deg litt med det du lurte på ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 dette så svert likt ut i forhold til når jeg bruker en komponet i et program i delphi. siden jeg holder påålage meg en ny komponet som nesten funger som ikone på en skjerm somf. eks på en mobil telefon så er det sver grit å hå alle proprtien ( instiligene for komponeten) grupert eller samlet . komponeten ska vere som en vindu med mange ikoner på. når man velger å klikke på ikone skal det komme andre ikoner eller tekst og tall. ellr man kan lese av noen variabler. ut fra disse variablene så kanman lage programmer som gjør forskelige ting. dette blir en slags anne måte å navigere i en meny. greit hvis alternativet var en haug med knapper. hvis noen er spesielt intereser så kan jeg fortelle mere om dette. nå er det sik at komponenten på langt nær er ferdig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå