Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dlink gaming router DGL-4300 og FTP *løst*

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har en DGL-4300 og kjører FTP server ?

Jeg trenger og åpne noen passive porter men har nå prøvd "alt" uten at det fungerer. I min gamle router dlink DI-624+ funket dette uten problemer.

På forhånd takk for svar.

Endret av HPH_Janni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre er å opprette en virtual server med port 20 og 21 som viser til serveren din, samt lage en regel under special application.

Under special application lar du 21 være triggerporten, hvor du da velger port range som du skal bruke til de passive portene. Se da på oppsettet i ftp-serveren din om hvilke porter som brukes.

Under virtual server kan du bare ta en og en port, men med special applications kan du velge fra-til og port, port2 osv.

Det kan også tenkes at du må deaktivere FTP under ALG-oppsettet på special applications.

Lenke til kommentar

Takk for lynkjapt svar.

Jeg tror på sett og vis jeg har prøvd alt nå, men får bare denne meldingen i FlashFXP:

[R] Data Socket Error: Connection refused

[R] List Error

Jeg bruker port 1501 istedetfor 21, og passive porter er 2000-2020.

Dette er nøyaktig lik settingen på min gamle router som fungerte smertefritt.

Er det slik det skal settes opp i Special Application ? (isåfall virker det ikke)

ps! Har satt opp port 1501 på virtual server

special_application.gif

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme routern, og jeg plages med att jeg ikke får azerus til og -passere nat testen, har åpnet portene 6881-6889 både på special aplication og på gaming, men alikevell paserer ikke nat testen og jeg får bare gule og blåe smily fjeser i azerus.

Samme problem? eller noen forslag?

Lenke til kommentar

Dlink har utstyrt denne med noe de kaller "Port Triggering" istedetfor uPnP. Dette skal fungere noe tilsvarende og skal vistnok være mer uavhengig av OS.

Allikevel fungerer det ikke. Enten er det bug i firmware, eller så har jeg gjort noe galt. Er først og fremt ute etter de som har en slik router og har en fungerende FTP server for å sammenligne oppsett.

Lenke til kommentar
Dlink har utstyrt denne med noe de kaller "Port Triggering" istedetfor uPnP. Dette skal fungere noe tilsvarende og skal vistnok være mer uavhengig av OS.

Vel det er da noe annet enn UPNP, mange routere har da dette.

UPNP pleier ofte og være avskrudd som default.

Lenke til kommentar

Ok tok nå bare en test for og se om jeg fikk satt opp en ftp server, og det ser da ut som om det gikk greit, men har ikke hatt noen maskiner utnfor nettverket mitt komblatil enda...

Men den starta opp utn problem da.

Men vist du vil teste og koble deg på så send en PM til meg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk du dette til å fungere til slutt?

Jeg satt akkurat opp en FTP bak DGL-4300 og det fungerte helt knirkefritt.

Siden jeg ikke fikk satt opp port ranges i "Virtual Server" la jeg i stedet inn FTPen under "Gaming". Følgende porter ble åpnet:

4999,5000,60000-60100

5000 er porten FTPen kjører på, 4999 er en kontrollport som må åpnes såvidt jeg har forstått (hovedport minus èn), og 60000-60100 er passive porter. I tillegg må FTP serveren du kjører settes opp med riktig "Passive Mode IP". Passive IP skal være din public internet IP.

Lenke til kommentar

Hei du,

Jeg fikk det aldri til å fungere, men prøvde aldri hovedport minus èn.

Nå gleder jeg meg til å prøve på ny. Skriver senere om hvordan det gikk.

Tusen takk for din input. Veldig bra folk hjelper hverandre :D

Lenke til kommentar

Ok, jeg la forresten inn alle portene på en og samme entry, det funket fint i alle fall.

FTP serveren jeg bruker er RaidenFTPD, men du får satt opp passive IP og porter med Serv-U og BPFTP Server også.

PS. Ser tidligere i tråden at Itw hadde problemer med å få Azureus til å passere NAT-test. Det fungerer fint her. Jeg har satt porten til 49999 i Azureus og åpnet 49999 under virtual server på router.

Routeren min har firmware: 1.3 , 18 Apr 2005

Lenke til kommentar

Det gikk ikke nå heller :roll:

Jeg tok hovedporten vekk fra Virtual Server, og la istedet hovedport, hovedport -1 og passive portern inn i "gaming". Alt kun som TCP trafikk.

Jeg bruker riktignok andre porter en deg, men det skulle vel ikke ha noe å si.

Jeg bruker de portene jeg brukte når jeg hadde en annen router.

På server siden har jeg BPFTP som er satt opp korrekt.

På klient siden bruker jeg FlashFXP og den er riktig satt opp i passive mode.

Når jeg hadde hovedporten i Virtual Server kom jeg inn, men der var passive porter problemet. Nå som jeg har hovedporten kun i "gaming" kommer jeg ikke inn i det hele tatt. Det er rart for gaming åpner vel porten like fullt som virtual server ?!?

Hmm.... :hmm:

Endret av HPH_Janni
Lenke til kommentar

Dette var veldig rart. Som du sier skal "gaming" åpne på samme måte som "virtual server", grunnen til at jeg valgte å bruke "gaming" var at det var upraktisk å åpne 100 passive porter enkeltvis i "virtual server".

Er du sikker på at du ikke har noen software-firewall som ligger og lager krøll for deg?

Du sa du kom inn med hovedporten i "virtual server", men at passive porter var problemet. Forstår jeg det riktig hvis du sier at folk kunne logge inn, men fikk ikke listet opp mapper fordi de fikk "PASV failed"? Sjekk i så fall FlashFXP-loggen og se hvilken PASV kommando som kjøres når den failer. De første tallgruppene skal være din internet IP. Dette må trolig sjekkes fra utsiden av routeren, dvs fra en ekstern maskin.

Jeg bruker FlashFXP selv, forresten. Når jeg lister opp ei mappe kommer det opp følgende:

[R] PASV
[R] 227 Entering Passive Mode (192,168,0,104,195,81)
[R] Opening data connection IP: 192.168.0.104 PORT: xxxxx

Ikke bry deg om at det er en lokal IP, RaidenFTPD detekterer om klienten kommer fra LAN eller WAN og bruker PASV IP deretter.

Lenke til kommentar

Jeg bruker riktignok andre porter en deg, men det skulle vel ikke ha noe å si.

Jeg bruker de portene jeg brukte når jeg hadde en annen router.

Kan du ikke i det minste prøve å bytte porter? Visst det er veldig om å gjøre for deg. Skal snart flytte å sette opp en sånn selv, så er spent på denne!

Lenke til kommentar

Står litt fast her ja....

Andre porter er prøvd, og portene jeg bruker på DGL-4300 (som funket på annen router) er over 1024.

Det er ingen software firewall som lager krøll fordi alt fungerer som det skal med annen router.

Forøvrig riktig antatt av deg _Xorcist

Ved å ha hovedport listet i virtual server kommer jeg inn, men får ikke listet opp mapper pga. tilgang på passive porter feiler.

Har jeg hovedport listet kun i "gaming" kommer jeg ikke inn i det hele tatt. Det virker ulogisk på meg.

_Xorcist: Kunne du mailet meg skjermbilder av din router konfigurasjon ?

Mulig jeg har oversett en detalj som gjør at det stopper opp.

Forøvrig jeg jeg veldig fornøyd med routeren. Veldig stabil og prioriteringen ser ut til å gjøre jobben sin. Fungerer også helt fint å åpne alle andre porter for de øvrige servere jeg kjører (apache, ventrilo, ATC, Joint Operations)

Lenke til kommentar

Veldig rart om det skal være forskjell på om du bruker "virtual server" eller "gaming", men så lenge hovedporten funker på virtual server så bare ha den der.. virker det så virker det.

Problemet er jo selvsagt de passive portene.. Ser du at i FlashFXP at den prøver å koble til riktige passive porter og riktig passive IP? Du skal kunne se det i loggvinduet når du prøver å gå inn i en mappe (eller når du logger inn).

Hvilken firmwareversjon har du på routeren din?

Jeg har: 1.3 , 18 Apr 2005

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...