Snafu_pimp Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg tenkte jeg skulle lage egen bensin måler til bensin tanken min pga den har ikke (er moped ) det som skal vise bensin nivået er led`s tenkte jeg menne visst noen har en bedre idè så må de bare slenge inn Kanskje digital måler`? men det vet jeg ikke om er vanskelig å få til skal begynne på elektronikk til våren så tenkte jeg skulle ha det som prosjekt Kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal kunne klare dette ? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Er ikke så vanskelig. Ditt største problem vil være å få giveren ned i tanken. Her må du mekke. Se på givere fra motorsykkel eller bil og se an om du kan modifisere disse til å passe i tanken din. Giveren er bare en linær motstand som beveger seg via en flotør relativ til tanknivået. Et voltmeter senser spenning over motstanden og gir et utslag deretter. Voltmetere kan du få i alle varianter. Elfa selger ic`er under linære komponenter som gir en lysstabel av LED`s alt ettersom spenningsinput ic`en får. Du må vise forsiktighet ved mekking av dette. Bensin er svært eksplosivt under de rette forholdene (langt mer enn svartkrutt). Selv har jeg tung mc uten bensinnivå indikator. Før jeg kjører tar jeg uansett en teknisk sjekk av sykkelen og da inngår sjekking av bensinnivå. Kjører jeg tom for bensin så velger jeg reservetilførsel og det er mer enn nok til å komme meg til bensinstasjon. Dilldall på sykkelen blir bare mer vekt uansett.. ekte racere har ikke slike familievennlige ting :-D Lykke til Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 kjør til det harker, skru over på RES, og kjør litt til Lenke til kommentar
Snafu_pimp Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Er ikke så vanskelig. Ditt største problem vil være å få giveren ned i tanken. Her må du mekke. Se på givere fra motorsykkel eller bil og se an om du kan modifisere disse til å passe i tanken din. Giveren er bare en linær motstand som beveger seg via en flotør relativ til tanknivået. Et voltmeter senser spenning over motstanden og gir et utslag deretter. Voltmetere kan du få i alle varianter. Elfa selger ic`er under linære komponenter som gir en lysstabel av LED`s alt ettersom spenningsinput ic`en får. Du må vise forsiktighet ved mekking av dette. Bensin er svært eksplosivt under de rette forholdene (langt mer enn svartkrutt). Selv har jeg tung mc uten bensinnivå indikator. Før jeg kjører tar jeg uansett en teknisk sjekk av sykkelen og da inngår sjekking av bensinnivå. Kjører jeg tom for bensin så velger jeg reservetilførsel og det er mer enn nok til å komme meg til bensinstasjon. Dilldall på sykkelen blir bare mer vekt uansett.. ekte racere har ikke slike familievennlige ting :-D Lykke til hehe takker jeg har 2-3 tanker lizzom, så jeg tenkte jeg skulle lage det på den ene tanken min er ikke noe problem å åpne å feste måleren det jeg tenkte var atte jeg skulle lage den fra scratch, så hvilke deler trenger jeg ? eller jeg kan jo selvfølgelig se etter motorsykkeltank målere, mennne det blir ikke så utfordrene visst dere skjønner så spørsmålet nå med det første er : hvilke komponenter skal jeg bruke???? EDIT: EDIT : Jeg skjønner Endret 31. juli 2005 av Snafu_pimp Lenke til kommentar
Azton Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Jeg holder med forslaget til Hondaen. En flottør med en linjær motstand. Denne setter du spenning på. Så kjøper du deg et voltmeter og bruker det til å vise bensintilstanden. Hvordan det skal utføres er nok en utfordring ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå