Dan Hansen Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Tenkte jeg skulle bygge en datamaskin spesielt til guttungen som han kan spille på, men ettersom jeg ikke er noe dugelig på spill må jeg vel heller spørre dere gutta. :smile: Noen gode råd om komponenter? Pris ingen hindring (innen rimelighetens grenser da, litt overkill med quatro-xeon scsi-raid osv) Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Siden jeg alltid har hatt god erfaring med AMD så vil jeg promotere et slikt system.. Prosessor: AMD XP2100+ Hovedkort: MSI KT3 ULTRA Ram: 512 ddr pc2700 Skjermkort: Geforce 4 Ti4200 eller høyere Harddisk: Western Digital 80Gb eller mer cdrom/dvd: Pioneer slot in Lydkort: Sb Live! 5.1 player Kabinett etter valg Mus: Logitech dual optical WinXP home Skjerm en god 19crt skjerm Med denne pc'n vil guttungen din ha en av de "råe" pc'ne i gata og den vil kjøre alle nye spill med glans. I tilleg kan kanskje en gamepad være attraktivt. Høyttalere er viktig, derfor anbefaler jeg Creative Høyttaler Inspire 5.1 5100 til 895kr på komplett. Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 han sa _ikke_ overkill.. :razz: den pc`n du beskrev er jo oppimot/ca 20k jo.. du trenger absolutt ikke så kraftig pc for å kunne spille alle mulige spill med glans en stund fremover.. trenger ikke gf4 engang.. holder med gf3, 256mbram, billig hk, 80gb eller.no, innebygd lydkort osv... surround og 5.1 lydkort er jo litt fett da, men.. :wink: Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 prosessor: såvidt jeg vet er amd-prosessorene raskere enn pentium på multimedia/spill (er iallefall det på de testene jeg har lest). ønsker _IKKE_ å starte en amd vs intel diskusjon!! :wink: ram: ram må en ha, og minst 256 mb og helst 512(synes jeg). os: da ikke så mange spill en kompatible med xp anbefaler jeg win 2000 lydkort: har creative live lydkort og er veldig fornøyd med lydkvaliteten i dette lydkortet. da maskinen tydeligvis skal brukes til spilling (og ikke dvd/hjemmekino) ser ikke jeg vits i å skaffe et lydkort med 5.1 nettverkskort: har selv spilt diverse spill (unreal tournament, return to caste wolfstein, delta force - land warrior) på nettverk med 10 mBit-kort på alle maskinen (10 stykker), og dette gikk så å si smertefritt. men for å hindre hakking og lignende i fremtidig spill og for lan-gaming anbefales 100mBit-kort... 3Com lager bra nettverkskort gpu: har geForce 2-basert skjermkort selv og erfornøyd med det. anbegaler derfor fra geForce 2 og oppover mus: ms intelimouse 3.0 har jeg hørt passer perfekt til gaming. skjerm: 19" hardisk: du BØR ha 7200 rpm disk og kvaliteten på ide-diskene at det ikke er vits i å kjøpe en scsi-disk tild ette forbruket. 60-80 gb holder lenge. dette er ikke en fasit på en spillmaskin, og en hardcore gamer vil kanskje endre på noen av disse komponentene, men det er iallefall jeg ville satt sammen en multimedia/spillmaskin _________________ Visit me @ www.ilpostino.no [ Denne Melding var redigert av: ilpostino på 2002-08-02 18:17 ] Lenke til kommentar
null.sexy Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 80 gig det blir mange spill. Et litt billigere oppsett: Northwood 1.6 Asus p4s533 20-40 harddisk 512 mb ddr pc2100 (lett overklokkbart på dette oppsettet, bare sørg for at det er samsung) Radeon 8500/geeforce 3(smak og behag :smile: ) Skjerm 17t holder jo i massevis kopi av ditt OS Resten kan du jo finne noen billige ting er jo ikke spes viktig. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: os: da ikke så mange spill en kompatible med xp anbefaler jeg win 2000 å ? har aldri jeg opplevd .. hvilke spill da ? *nysgjerrig* Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 ville bare kommentere noe jeg bruker selv win2k og ikke winxp, men tror nesten at flere spill er kompatible med winxp de nyeste spillene går til og med bedre på winxp. men siden winxp er nytt og det sikkert er en million patcher som skal komme til xp hadde jeg tatt win2k...(husk winupdate :razz: ) lydkort: det er kult og ha 5.1 lydkort da....da får du jo surround hvis du har det hjemme...som feks sof2 da lyder er en stor del av spillet så er det drit digg og ha surround du hører hvilke steder de kommer fra og ikke bare at det er noen i nærheten nettverkskort: jeg tror det tar veldig mange år før et 10mb kort vil ha noe og si på ytelsen i spill...hakking osv. men skal du drive og leeche 30 filmer fra en i lan så er det kjipt og ha 10mb....nå er jo prisforskjellen likssom 20 kr så da tar du jo et 100 :smile: gpu: kommer ann på hvor mye peng du vill bruke....jeg har gforce2 alle spill går greit på medium og low grafikk....med et gforce3 kan du kjøre alt på fullt og spare penger med et gf3 så er du konge :smile: Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Dikky: har ikke prøvd noen selv, da jeg har win 2000, men på esken til endel spill er jo ikke xp nevnt..og skal guttungen spille spill som ikke er helt blodferske blir vel xp litt 'upassende'. hvis noen gamere har xp så gi tilbakemelding på dette..hvordan det faktisk er å spille på xp...har aldri hatt xp på maskinen min nemmelig.. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Denne vil jeg anbefale CPU: 2.26 Ghz Intel P4 HK: Asus S533 Ram: 512 Mb DDR Ram Skjermkort: Asus Geforce Ti4400 Skjerm: 19 CRT skjerm Lydkort: Hercules Fortissimo II Harddisk: WD 80 Gb 7200 8 Mb Cache DVD rom: Pioneer Slot In Høytalere: Altec Lansing Høyttaler ACS621 Kabinett: Chieftec eler Lian Li Ratt: Logitech Momo Joystick: Microsoft Sidewinder Precision 2 USB CD Brenner: Lite On Nettverkskort: 3Com Operativsystem: Win XP Home/Pro Diverse: vifter, tastaur, diskettstasjon, mus osv Prisklasse: Øvre Middelklasse En spillmaskin med stor S Som vil glede hele familien.... [ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-08-02 18:34 ] Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 hva med et hovedkort basert på sis745.. meget raskt og koster under 800.. 256 mb ddr ram er faktisk mer enn nok.. ta mitt ord for det. (til vanlig bruk.. og flere aplikasjoner på en gang (win2000); dvd, kopiering fra nettverk, ms office) - min ytelse sank faktisk mer 400 3dmarks når jeg satte inn en 256-brikke til (cas 2; totalt 512 mb)) - både twinmos og crucial. ati radeon8500le.. = røverkjøp. dx8.1 kompatibelt (i motsetning til gf3) og ytelse opp i mot gf4 ti4200 på 3d samt SYLSKARPT bilde og markedets beste dvd-avspilling + hydravision (dualhead). 7200 rpm disk er et must Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Må bare si jeg er en aldrig så liten gamer, og jeg har ikke noen prøblemer med spill i XP. Må nevne at jeg har kjørt alle oppdateringer som ligger på windows update siden da. Spillene synes jeg går litt bedre i XP(kan sammenlignes med 98, men mye mer stabilt) enn W2k. "Gaaamle spill fungerer som regel ikke i XP eller W2k. Får nesten anbefale en pc jeg også da :smile: Er jo så mange kombinsajoner man kan velge mellom :smile: Chieftec Case Midi 795.- XP1800+ 819.- Abit KR7A hovedkort 789.- APACER DDR Memory 512MB 1295.- CREATIVE Soundcard SB Live!5.1 349.- WD Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 8MB Cache 1095.- MICROSTAR Geforce 4TI4200 64MB AGP TV-Out 1495.- HYUNDAI Monitor 19 1995.- Summen blir da 8751,- (psdata) Så slenger du på en Laser Mus(et must), tastatur, cdbrenner, diskettstasjon... Med dette oppsettet får du en kjempe gamer pc! (redigert: med en kjempe gamer pc mener jeg ikke den beste penger kan kjøpe, men en som takler alt av nye spill, også en god stund fremove) [ Denne Melding var redigert av: ostepopp på 2002-08-02 18:48 ] Lenke til kommentar
streeter Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Xp må man ha... Xp er bedre på spill en 2k Xp har den geniale tingen "compability mode" som gjør at du kan kjøre progz, og spill beregnet på andre os (Windows da...) Det eneste Xp har trøbbel med er skikkelig gamle spill... Da mener jeg fra og med de første som kom på cd-rom... Men da er det vel ikke verre enn at han låner pappa sin gamle skrivemaskin... Siden pris ikke er noen hindring, kan man jo godt kjøre intel prosessor... Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hvorfor ikke nForce hovedkort, f.eks MS K7N420 eller ASUS A7N266-c med ABIT Siluro GF4Ti420 64mb, Chieftech Miditower, 40gb HDD, 52x CD-rom, 2x128mb DDR. blir veldig billig. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Synes oppsettet til Zamoht ser bra ut jeg. Tror fy_pokker er lite oppdatert på hardware priser. Et slikt oppsett vil koste 12-13k, ikke 20. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Ein fin billig god og stabil spelemaskin: p4 1.6a (klokkes lett til 2,2ghz) ca 1400kr asus p4s533 inkl 100mbit lan og 5.1 lyd + speleport for gamepads joysticks ca 1000kr 80gb harddisk ca 1000kr ati radeon le 64mb ca 1000kr enkelt kabinett med 300w psu ca 600kr dvd speler ca 500kr 17" skjerm for ca 2000kr, siden kvalitet ikkje gjelder så mykje her totalt ca 8300kr Edit glemte minne 256mb merke-minne (samsung crucial) pc2700, ca 800kr [ Denne Melding var redigert av: siDDIs på 2002-08-02 19:57 ] Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 hmmm :smile: du har ikke glemt en viktig ting her? (redigert: hehe så det kom der nå :smile: ) [ Denne Melding var redigert av: ostepopp på 2002-08-02 19:59 ] Lenke til kommentar
Champ Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 18:15, Dikky skrev: Quote: os: da ikke så mange spill en kompatible med xp anbefaler jeg win 2000 å ? har aldri jeg opplevd .. hvilke spill da ? *nysgjerrig* Alle de gode gamle DOS klassikerne... Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Spill får bare problemer I xp om de er fra 80 tallet,,,, veldig gamle spill går bare ikke i xp. Age of empires er et eksempel. Og enkelte spill som er cracket kan det bli problemer med.Det kan det bli problemer med uannsett. Men det er jo ulovlig så det skal vi ikke tenke på her... Lenke til kommentar
The man! Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 det er bare dummt å kjøpe geforce2 nå, da må du oppgradere snart allikevel. kjøp ett abit geforce4 ti4200 til 1400kr og så trenger du ikke oppgradere på lenge. ellers bør du bruke litt penger på en god skjerm, en god skjerm er bedre for øynene og det blir bedre farger/bilde. jeg annbefaler også chieftec eller in-win kabinett, disse er solide og lette å bygge i. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Oi, tusen takk for mange svar. La meg se om jeg har oppfattet dette rett. - CPU bør være minimum 2GHz - Minimum 512MB RAM (helst) - Skjermkort Geforce4 ti4200 - DVD-spiller istedenfor CD-ROM Så spiller det egentlig ikke noen rolle hvilket hovedkort man bruker bare det kan kjøre ovenstående. Kabinett ol. er mer eller mindre hipp som happ det også bare det har plass nok. Poden er nok ingen hard-core gamer (blir snart 11) så LAN-partys er nok heller ikke særlig aktuelt på en stund. Han kommer nok heller ikke til å spille de mest avanserte spillene heller da jeg tror de inneholder masse koder og ting og tang som skal huskes. Jeg skal høre litt med noen leverandører så kommer jeg tilbake med et forslag så kan dere jo godkjenne eller forkaste det. Igjen - tusen takk for tipsene :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå