Gå til innhold

LPT <-> COM (parallellport <-> serieport)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm ok, men i hvilke tilfeller kan man bruke parallell -> serie? Dette adapteret koster ca 45, USB koster noen hundre tror jeg :(

Dette er ikke en overgang for og koble serielt utstyr til parallelporten, det finnes to typer serielle plugger, bred og smal for og si det enkelt.

Den smale som du ser i dag og en som er like bred som paralellporten, denne brede typen forsvant ca med AT-standarden på hovedkort og kasser.

Lenke til kommentar

Men produktet som foreslåes her denne,

har det en "hun-inngang"? Hvis man ser på bildet, virker det nesten ikke sånn. Det virker som om serial-enden kan kobles rett inn i en serial-inngang. (På en PC) Og da vil den jo ikke fungere som en "overgang", siden serial-enden personen her allerede har kan kobles rett inn i serial-inngangen på dataen!? (Altså er de like?)

Jeg har samme problemet som cecolon, med at jeg i programmet bare kan velge COM-porter: COM1, COM2, COM3 og COM4. Hvis jeg kjøper kabelen som det er linket til, vil da programmet "skjønne" at det må kommunisere via USBen? Programmet tror jo at det skal få data gjennom serial-inngangen, som ikke fins på min PC, men når man bruker en slik adapter og får overføring via USB, vil da dette fungere?!

Noen som kan oppklare?

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet som cecolon, med at jeg i programmet bare kan velge COM-porter: COM1, COM2, COM3 og COM4. Hvis jeg kjøper kabelen som det er linket til, vil da programmet "skjønne" at det må kommunisere via USBen? Programmet tror jo at det skal få data gjennom serial-inngangen, som ikke fins på min PC, men når man bruker en slik adapter og får overføring via USB, vil da dette fungere?!

Noen som kan oppklare?

Når du kobler til en USB-seriell-adapter seriellporten på USB-kablen oppfatter Windows og programmene dine dette som om det var en "tradisjonell" COM-port. Jeg har brukt det selv på en bærbar som ikke hadde COM-port og det fungerte greit med min eTrex Vista. Det eneste "problemet" var at jeg måtte boote med GPS'en tilkoblet for at det skulle funke, nyttet ikke å plugge i etterpå. Dette er ikke noe stort problem, men det kan jo være greit å vite om det. Nå har jeg ikke testet det på andre PCer eller med andre adaptere, så det kan jo være at det ikke er samme problem med andre PCer eller adaptere.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...