Gå til innhold

Ny telefon/pda/gps, tre enheter - eller alt-i-ett?

Anbefalte innlegg

Dette er muligens feil forum, men siden jeg ikke helt vet hva jeg vil ha er det kanskje riktig allikevel :)

Jeg var i utgangspunktet ute etter tre ting:

• Mobiltelefon (ingen spesielle krav, men 3G hadde vært kult - så slipper jeg å bytte igjen med det første)
  • PDA (mange gratis programmer på nett er en fordel, bluetooth og wlan er et "must")
  • GPS (både med mulighet for bilnavigasjon og navigasjon og i skog og mark. det siste er viktigs da jeg allerede har en pc i bilen som takler det første. Den bør iallefall muligjøre kart over skandinavia og kunne lagre interessepunkter)

I utgangspuktet hadde jeg tenkt meg tre separate enheter, men siden utviklingen nå går i retning av å kombinere flere typer funksjonalitet i samme enhet finnes det jo muligheter der.

Med en PDA med innbygget (eller frittstående Bluetooth) GPS får jeg jo en GPS med større skjerm, og muligens mer fleksibilitet angående programvare til GPSen?

Med en alt-i-et-løsning har jeg jo også alltid med pda og gps, som ellers av og til ville bli liggende igjen hjemme. (men telefonen er jo alltid med)

Jeg har sett litt på på noen HP iPaq men ikke funnet noe som er "midt i blinken". Har noen tips til modeller? Gjerne med linker.

Vil du anbefale å kjøpe tre enheter, eller gå for en "alt-i-ett-løsning". Har maksimalt 7500 kr til rådidhet.

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke akkurat mange mobiler med WLAN ute på markedet, men Nokia N91 har Symbian S60, WLAN, 3G og man kan kjøpe en egen GPS-mottaker til den.

Ellers har man Siemens SXG75 med innebygd GPS og 3G, men ikke WLAN:

Siemens SXG75 datahefte

Siemens SXG75

En av de heftigste PDA-ene på markedet er Pocket Loox 720 fra Fujitsu-Siemens, men den har ikke GSM eller 3G, men bluetooth og WLAN.

Lenke til kommentar

Takk for tips :)

Jeg tror nå kanskje jeg heller mer mot en PDA, enten med innebygget GPS eller med en bluetooth-GPS som tilbehør. Jeg trenger fremdeles WLAN, men er villig til å ofre telefonfunksjonaliteten.

Da ble dette kanskje feil forum allikevel :roll:

Lenke til kommentar
Hva med en heftig PDA, og en ikke fullt så heftig mobil?

Ja, jeg tror jeg går for dette alternativet. Har funnet ut at min Sony Ericsson T630 er bra nok en stund til... :)

Så da mangler jeg bare en PDA med WLAN og GPS (eventuelt ekstern blåtann-GPS som tilbehør).

Lenke til kommentar

eg vil da skyte inn min erfaring ;)

eg har en pda som eg bruker som gps. til denne har eg en blåtann gps som fungere

helt ypperlig(mange dårlige gps mottakere til pda, eg prøvde 3 stk før eg fant

en som fungerte). det som er fordelen med å ha gps'en som egen enhet er at den

ikke trekker av pda'ens batteri, men eget. av erfaring varer da begge minst

dobbelt så mye :thumbup:

dessuten bruker eg pdaen mye uten gps, og da slipper eg å slå denne av,

eller ha den hengende på hele tiden.

Lenke til kommentar

samme erfaring her, bruker en holux gr 236 gps til qtek s100 og det er veldig greit mtp batteritid. Det at jeg slipper antenne og styr er også kjekt, og pdaens størrelse var utrolig viktig for meg.

Men hvis du skal bruke den i skogen burde du starte å planlegge hvilke programmer du skal bruke kjapt. Jeg har ikke funnet noen gode enda for tur til fots eller båt

Lenke til kommentar
samme erfaring her, bruker en holux gr 236 gps til qtek s100 og det er veldig greit mtp batteritid. Det at jeg slipper antenne og styr er også kjekt, og pdaens størrelse var utrolig viktig for meg.

Men hvis du skal bruke den i skogen burde du starte å planlegge hvilke programmer du skal bruke kjapt. Jeg har ikke funnet noen gode enda for tur til fots eller båt

Hva bruker du til navigasjon da?

Er det TomTom-Navigator som gjelder "på veien"?

Jeg har ingen planer om å bruke min på vannet, men et program for bruk til fotturer hadde vært fint.

Destinator 3 (samme som MioMap) som jeg bruker i bilen skal absolutt angi at du er på en vei, selv om man befinner seg 25 meter utenfor....så et typisk bilnavigasjonsprogram er nok ikke det beste i skog og mark...

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

holux gr236 er den eg også bruker. den har god batterilevetid og og er

veldig kjapp med å "finne" sattelittene. dessuten er den liten, lett og ta med

og bruker standard nokia batteri(ikke lader) :thumbup:

på veien mener eg tomtom er best. men smaken er som baken :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har prøvd Tomtom 5 for mobiltelefoner? Hadde forbannet lyst på en W800, men ser at tomtom-tingen ikke støtter SE telefoner, så er nok en gang i villrede både når det gjelder ny mobil og gps...

Jeg har ikke prøvd selv, men tror kanskje du har større sjanse for å finne noen som har prøvd på TomTom Forum Norge :)

Lenke til kommentar

Hei tror tomtom så vidt jeg forstår det bare støtter smartphones altså telefoner med enten symbian windows mobile, etc..

skjermen på w800i er vel uansett litt vel liten for å bruke et slikt program.

men uansett jeg ville kjøpt meg en pda, og w800i i stedet for. og brukt pda til surfing og gps og w800i til telefon ting.

Lenke til kommentar

Litt research en sen fredags ettermiddag gav følgende resultat:

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=94918

K750i & GPS Software Working

Ikke akkurat perfekt, ikke tracking og alt det der, men det blir vel en stund til P910 får ett 2 megapixel kamera og en ok mp3-spiller? :)

Hele greien virker som sagt litt "jalla", og blir sikkert ett ulidelig rot å få til å virke. For det bør vel virke mot en W800 når det virker på en K750? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...