Capishe Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Eller er dette noe som man må betale ekstra for? Ser at de har en "standard" hente garanti på sine bærbare som man ikke betaler noe for, og så er det en standard 3 års hentegaranti som koster penger Hvis jeg dropper den som koster penger vil jeg fortsatt ha en "vanlig" 3 års garanti(uten henting)? Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 du har 2 års garanti der. de vil krangle om det men det er loven her i norge. Har kranglet med dell mange ganger om laptopn til dama. huff Lenke til kommentar
It's me Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) du har 2 års garanti der. de vil krangle om det men det er loven her i norge. Tull og tøys. Du blander reklamasjonsrett og garanti. Garanti er hvis selgeren tilbyr deg noe mer enn du allerede har krav på i forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon er når du reklamerer på en vare i hendhold til forbrukerkjøpsloven. Dell gir som standard 1 års henteservice. De henter pcen, sender den til irland for å reparere den, og leverer den tilbake til deg. Uansett har du to års reklamasjonsrett. Da henter de den også, men fikser den ofte i Norge isteden... Har selv hatt reklamasjoner inne hos Dell. Ikke noe krangel, men de fikset den hos et pcverksted på Alnabru isteden for å sende den til Irland. Endret 30. juli 2005 av It's me Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) bare lurer på hvor mye dette er : Garanti er hvis selgeren tilbyr deg noe mer enn du allerede har krav på i forbrukerkjøpsloven fant ikke noe om det på www.lovdata.no har man kansje ingen garanti? Endret 30. juli 2005 av murdoc Lenke til kommentar
It's me Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 bare lurer på hvor mye dette er :Garanti er hvis selgeren tilbyr deg noe mer enn du allerede har krav på i forbrukerkjøpsloven fant ikke noe om det på www.lovdata.no har man kansje ingen garanti? Garanti er ikke lovpålagt, nei. Det er noe ekstra selgeren tilbyr deg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 . Uansett har du to års reklamasjonsrett. er ikke reklamasjonsretten for bærbar pc 5 år? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 burde være det iallefall. Noen vil kanskje si at en bærbar ikke har mer levetid enn 2år, men det er performance people Gjennomsnittlige folk bruker nok lappiser mer enn 2 år.. og ja, man skal kunne forvente at de lever lengre (selv om jeg tror det er noe om at hvis produktet er mobilt, flyttes mye e.t.c., så er det 2 år...ikke sikker) Lenke til kommentar
It's me Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 . Uansett har du to års reklamasjonsrett. er ikke reklamasjonsretten for bærbar pc 5 år? Mulig det... Har ikke sjekket det ut. En kan jo alltids forsvare at en bærbar pc er ment å holde vesentlig lenger enn to år, altså slik at det blir 5 års reklamasjonsrett. Er likevel litt tvilende til hva produsentene sier. Noen som vet noe om dette? Evt vært noen saker i forbrukerrådet, rettsak el. som kan gi indikasjon på om det skal være 2 eller 5 års reklamsjonsrett? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg vil igrunn ikke si at det er spesiellt lurt å kjøpe dell sin 3 års garanti, man har tilsvarende rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven, og reklamasjonsrett på en pc burde være på 5 år, da de er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Å da betale for en garanti som så vidt jeg kan se (rett på meg om jeg tar feil!) ikke dekker noe ekstra i forhold til forbrukerkjøpsloven virker bare tullete... Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg vil igrunn ikke si at det er spesiellt lurt å kjøpe dell sin 3 års garanti, man har tilsvarende rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven, og reklamasjonsrett på en pc burde være på 5 år, da de er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Å da betale for en garanti som så vidt jeg kan se (rett på meg om jeg tar feil!) ikke dekker noe ekstra i forhold til forbrukerkjøpsloven virker bare tullete... En garanti dekker alltid mer enn reklamasjonsretten via forbrukerkjøpsloven! De fleste garantiordninger på bærbare PC-er inkluderer frakt fram og tilbake ved reperasjon, og noen har på stedet service og andre igjen har garantert rettetid. Når det gjelder Dell så er de et utenlandsk selskap som de andre store PC-produsentene. De har ikke alltid like god kunnskap (eller skal vi si vilje?) om forbrukerkjøpsloven i norge, men sånn er de andre store selskapene også. En garanti vil i alle tilfeller gi deg som forbruker en noe bedre trygghet enn å bare stole på forbrukerkjøpsloven. Om du prøver å reklamere på et produkt er det du som forbruker som må gjøre det meste av jobben, samt at det er svært mange butikker/leverandører/produsenter som er kranglete om det er brukerfeil eller feil på produktet fra begynnelsen av. Det er også noe triveligere å vite at maskinen blir reparert innen et visst tidsrom, enn å kanskje måtte krangle i et par måneder og så vente enda en måned eller to for å få maskinen reparert. Jeg har selv en Dell Latitude D400 som det er minimum 3 års garanti på stedet, men jeg har ikke trengt denne de to årene jeg har hatt maskinene. Dama sin Compaq N800C som også har tre års garanti har vi trengt et par ganger. To ganger ved defekt harddisk (som de sendte i posten og var fremme med budbil iløpet av et døgn), og problemer med hovedkortet som gjorde at vi måtte sende inn maskinen. Det kom et bud og hentet maskinen, budet hadde selv med eske og de nødvendige papirene så det eneste vi trengte å gjøre var å gi fra oss maskinen. To dager etter kom budet på døren igjen med en fikset maskin. Brodern har en Dell Inspiron som har passert fire år nå, men fikk et par brudd i skjermlokket iløpet av det første året (innen garantitiden) og de kom da på døren dagen etter han ringte og skiftet ut skjermlokket mens han så på. En annen kamerat av meg som har en IBM T40P hadde et par problemer med sin maskin, men også der ble det fikset iløpet av et par dager på grunn av den gode garantiordningen. Det er også noen butikker som klarer å reparere ting like raskt også, men det er ikke så ofte dessverre da det krever mange reservedeler og ledig tid. Men f.eks. om en harddisk eller dvd-brenner går i stykker er det langt lettere å reparere enn om hovedkortet/skjermkortet/skjermen ryker. Så alt i alt jo lengre og bedre garanti du har jo bedre er det. Men selvfølgelig mange steder betaler man også mye for det, og det er sure penger om du aldri får problemer med maskinen. Men man kan også se på det som bilforsikring, reiseforsikring, husforsikring og innboforsikring. Det er ikke alltid man får behov for det, men når man gjør det er det livsviktig at man har det! For de mer forsiktige av oss finnes det også mange forsikringsordninger til bærbare-maskiner. Jeg har min via mitt medlemsskap i NITO-studentene, noe som er langt rimeligere enn de spesialiserte PC-forsikringene som butikkene og produsentene opererer med. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) De fleste garantiordninger på bærbare PC-er inkluderer frakt fram og tilbake ved reperasjon, og noen har på stedet service og andre igjen har garantert rettetid. Når det gjelder Dell så er de et utenlandsk selskap som de andre store PC-produsentene. De har ikke alltid like god kunnskap (eller skal vi si vilje?) om forbrukerkjøpsloven i norge, men sånn er de andre store selskapene også. En garanti vil i alle tilfeller gi deg som forbruker en noe bedre trygghet enn å bare stole på forbrukerkjøpsloven. Om du prøver å reklamere på et produkt er det du som forbruker som må gjøre det meste av jobben, samt at det er svært mange butikker/leverandører/produsenter som er kranglete om det er brukerfeil eller feil på produktet fra begynnelsen av. Det er også noe triveligere å vite at maskinen blir reparert innen et visst tidsrom, enn å kanskje måtte krangle i et par måneder og så vente enda en måned eller to for å få maskinen reparert. Reklamasjonsretten du har gjennom forbrukerkjøpsloven gir deg også rett til fri frakt, samt at reparasjon skal skje innen rimelig tid, som da gjerne beregnes til 21 virkedager , noe som ikke burde være så langt i fra det garantien sier er maks. Selvfølgelig så er det greit at ting går enkelt og kjapt. Men om det er verdt å betale 2775,- for dette? Ikke i min bok (priseksempel = prisforskjell mellom den billigste 3 års garantien som man får kjøpt med Dell Inspiron 6000 og standard 1 års garanti/5 års reklamasjonsrett) EDIT: Garantien til dell gir deg heller ikke så vidt jeg vet deg rett til å heve kjøpet ved 3 gangs samme feil, og ei heller til å heve kjøpet hvis reparasjonen tar for lang tid. Endret 30. juli 2005 av Alastor Lenke til kommentar
knut Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Reklamasjonsretten du har gjennom forbrukerkjøpsloven gir deg også rett til fri frakt, samt at reparasjon skal skje innen rimelig tid, som da gjerne beregnes til 21 virkedager , noe som ikke burde være så langt i fra det garantien sier er maks. Selvfølgelig så er det greit at ting går enkelt og kjapt. Men om det er verdt å betale 2775,- for dette? Ikke i min bok (priseksempel = prisforskjell mellom den billigste 3 års garantien som man får kjøpt med Dell Inspiron 6000 og standard 1 års garanti/5 års reklamasjonsrett) EDIT: Garantien til dell gir deg heller ikke så vidt jeg vet deg rett til å heve kjøpet ved 3 gangs samme feil, og ei heller til å heve kjøpet hvis reparasjonen tar for lang tid. Det er ikke alltid så lett å krangle på "rimelig tid". Det er mange serviceverksteder som klager på at de ikke får inn reservedeler da de må sendes fra langtvekkistan eller at delen ikke er på lager noe sted og at den kan være i produksjon. Når det gjelder den ekstra prisen dell tar for 3 års garanti så er jeg helt enig i at den er ganske drøy, men det er også der dell kan skrape av litt penger for å gi et bedre tilbud, pga maskinen din kanskje ikke trenger service iløpet av de tre årene, og dermed har de ikke tapt noe på det heller. Men 3 års på stedet garantien dell tilbyr er utrolig hendig i mange tilfeller. For mange vil det koste mye mer i tapt arbeidsfortjeneste om maskinen må sendes av gårde i noen dager eller et par uker for service enn det det koster for å få den ekstra garantien. For privatpersoner ser jeg ikke noen grunn til å betale 3000 kr ekstra, mye pga de delene som det ofte er feil på koster godt under 3000 kr å kjøpe nytt når uhellet eventuelt kommer. Det å satse på reklamasjonsretten er litt skummelt i mine øyne. Spesielt på en bærbar datamaskin som blir dratt med seg rundt alle steder og får en kanskje unormal slitasje eller påkjenning. F.eks. kan det diskuteres om reklamasjonsretten gjelder ved ytre skader på maskinen. Men selvfølgelig når det kommer til hovedkort som dør uten noen påvirkning fra brukeren eller omgivelsene vil det kunne gå på reklamasjonsretten, men vær forberedt på at det ikke er mange produsenter som ikke kommer til å godta det sånn helt uten videre. Forbrukerkjøpsloven i Norge er en svært god ting for oss forbrukere og jeg liker godt at den er såpass streng, men jeg er ikke helt enig i 5 års reklamasjonsrett på mye av elektronikken som selges i dag. Det fører til høyere priser i forhold til utlandet, noe som kan føre til langt større privatimportering enn tidligere. Nå har heller ikke den nye forbrukerkjøpsloven vært i "drift" i så mange år enda, så det tar nok litt tid før man ser alle ringvirkningene. Og husk 5 års grensen gjelder for produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år, ikke vesentlig lenger enn 2 år. Hvor mange er det som har hatt den samme mobiltelefonen i 5 år og den fungerer like godt enda (utenom batteriet)? Det er greit at det er 5 år på mer etablerte produktgrupper som kjøleskap, komfyrer, frysere, mikrobølgeovner og tilsvarende da disse har vært gjennom en konstant forbedring i svært mange år, og moderniseringen/endringene på disse produktene er langt fra så store som med dataprodukter. Diskusjonen om hvor lang reklamasjonsrett man har på datamaskiner regner jeg med at kommer opp iløpet av et par år. Hvem vet, kanskje de endrer loven til å være minimum 3 år og så 5 år på produktene som er forventet å vare svært lenge. Ikke vet jeg, men det kan også tenkes at produsentene også innser at de må komme kundene litt i møte og tilby 2-3 års garanti som standard, og dermed slippe mye krangling med kunder som viser til forbrukerkjøpsloven. NB. jeg har aldri jobbet i butikk hvor man må hanskes med forbrukerkjøpsloven, ei heller i selskaper som må det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Du har mange gode poeng, og selvfølgelig vil noen synes det er verdt det å betale litt ekstra for den ekstra servicen. Men jeg synes ikke det. Og forresten, fra forbrukerkjøpsloven: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." EDIT: Dells garanti gjelder så vidt jeg vet ikke deler som slites naturlig, som feks batterier. Endret 31. juli 2005 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå