Gå til innhold

Spørsmål angående ACER TRAVELMATE 8101

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå for 8101 som er på tilbud hos netshop denne uken.

I den forbindelse så ønsker jeg gjerne å høre noen brukererfaringer av denne maskinen og om andre maskiner som 4651LMI er et like godt eller bedre kjøp.

Har vært i kontakt med både acer og diverse nettshapper på søken etter mer info, desverre har det vært vanskelig da de fleste ikke vet hva slags komponenter de diverse acer modellene består av. Lurer spesielt på hva slags disk som sitter i 8101, 4200 eller 5400 rpm? Videre lurer jeg på batterikapasiteten til 4651LMI, da dette ikke står noen sted. 4651LMI får jeg mulighet til å kjøpe via skolen til 11000, 8101 går for 12500....derfor blir det store spørsmålet; hvilken maskin gir mest for pengene, da med tanke på ytelse, støy og batterikapasitet.

Tar alle svar med stor takk, men ønsker aller helst å høre fra de som har nettopp disse maskinene.

Med vennlig hilsen

Lightning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en 8101 kjøpt på ukens tilbud:) Hatt den i to dager nå og den funker finfint! Ingen problemer så langt.

Harddisken er en 4200rpm, men den er ganske rask for det om;) Jeg kontaktet Netshop selv om rpm'en på disken, og de sa den var 5400...som er feil da...menmen

Jeg har ikke peiling på batterikapasiteten til 4651LMI desverre...

Ingen forskjeller i prosessor som jeg ser det iallefall, men det har vi sågar i grafikken da. Kommer vel litt an på om du liker Nvidia eller ATI også da, men det er jo en vesentlig forskjell på 64 og 128 mb. X700 kortet er knall, har kjørt Dawn of War og UT2004, begge i maks grafikk-settings, i 1680x1240 oppløsning og det gikk smertefritt! Skjermen er meget god, og arbeidsflaten passer meg perfekt. I tillegg er det jo widescreen på 8101'en, i motsetning til vanlig 15" med "kun" 1400x1050 oppløsning;)

Du får jo 20gb mer HD-plass med 4651LMI, men trenger du det? Om pcen hovedsakelig skal brukes til skole å sånt, er d nok med 60 vil nå jeg tro...

8101 bruker jo også DDR 2 minne med 533mhz i forhold til 4651LMI's 333mhz DDR...

Så for 1500 ekstra får du bedre minne (mulighet for å oppgradere til 1024 for 540,- på netshop), bedre grafikk og bedre skjerm (om du liker widescreen da).

Begge maskinene veier ca like mye (8101 2,86kg, 4651LMI 2,9kg) og ganske likt design. Jeg liker veldig godt acer's tastatur, selv om det har høstet en del kritikk. 8101 er ganske støysvak, men når dvd rom'en setter igang hører du det godt. Den blir heller ikke spesielt varm, og har en artig sikkerhetsfunksjon (som sikkert de fleste nye acer maskiner har) som jeg ikke ante om. Det følger med to smartcards i bundle'en som du programmerer med passord og brukernavn, disse vil i hver oppstart kreves at du setter inn i en slot på venstre side for å få adgang til pc'en. Artig sikkerhetsordning syns nå jeg da, og greit å ha når en skal ha med pc'en på skolen f.eks...

Go 8101 sier nå jeg! :)

Lenke til kommentar

Mye mulig at jeg kommer fortsatt til å gå for 8101. Liker lite støy, men kommer muligens til å bytte ut harddisken og putte det gamle inn i et harddisk kabinett. Når det gjelder minne hastighet på 4651LMI så skal vistnok det være ddr2, men vet ikke hastigheten. Acer er helt håpløs når det gjelder info om specs. Har prøvd å forhørt om maskinene det er snakk om både hos support hos acer og netshop. Virket som netshop viste mer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...