lab161 Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hei! Jeg har nettopp satt i en ny harddisk i tillegg til den jeg har fra før. Det gjelder IBM 120g. Jeg satte den på "slave" og koplet til ledningene mens maskinen var slått av, deretter startet jeg den. Men hva nå? Jeg fikk ikke neskjed om å gjøre noen ting da windows startet og jeg kan ikke se at harddisken er registrert. Det er sikker noen her som kan litt om dette..... Hilsen Lasse Lenke til kommentar
Nicroman Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Kommer litt ann på hvilke model du har stående der fra før.. og hvordan den er stilt inn. Står den du har i fra før som singel master, eller master m/slave , eller cable select .. ??? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Sjekk den andre disken din... Kan være at den skal jumpres på en annen måte, når den ikke er alene på kabelen. Du skal ikke gjøre noe som helst, etter å ha installert en slik disk. Maskinen ordner alt selv. ...Kan også være at hovedkortet ditt ikke støtter så store disker. Sjekk om du trenger en BIOS-oppgradering. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hva med å kontrollere om den er formatert, og registrert i BIOS? Lenke til kommentar
lab161 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Den gamle stod på Master, jeg satte den på cable select. Og den nye står forsatt på slave, men forsatt skjer ingen ting når maskinen startes Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Da kan du prøve å bruke Master/Slave jumper setting i steden for Cable Select. Bruk en oppstartsdiskett eller gå til full dos og start FDisk. Der burde du se om den er inne eller ikke. I FDisk kan du også partisjonere den, om det ikke er gjort. Og husk at den bør være formatert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Du må formatere den i kontrolpanelet under administrative verktøy. Så velge datamasinbehandling så formatere den under diskbehandling(gjelder NT/XP/2k) så finner OS ditt den. Lenke til kommentar
lab161 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Nå har jeg begge harddiskene på cabel select, det funket ikke. Hva skal gentlig skje når jeg lykkes. Skal harddisken finnes før window åpnes? Lenke til kommentar
lab161 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 jeg kjører widows 98 Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Om du velger cable select, så MÅ den gamle disken din, med OS'et, være ytterst. Den nye i midten. Og om den nye disken din ikke er formattert, vil ikke windows finne den heller. Se etter når du starter opp maskinen, om BIOS finner disken. Isåfall er det ikke værre enn at du bruker oppstartsdisketten til Windows, kjører fdisk og formatterer den. Lenke til kommentar
lab161 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 Ok, nå begynner jeg kanskje å se lys i tunnelen. Jeg kan se harddisken som slave når jeg starter bios. Jeg har funnet frem oppstartsdisketen, men må innrømme at jeg er litt usikker på hva jeg gjør når jeg starter maskinen med den i. Kan du sien ord om det? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Etter å ha startet maskinen med oppstartsdiskett, så vil det stå: A: Skriv: fdisk(trykk enter) Fdisk starter, og da er det vel bare å følge instruksjonene på skjermen. Velge riktig harddisk, formattere, og avslutte. Ta ut oppstartsdisketten, og start maskinen. Voila... Lenke til kommentar
lab161 Skrevet 2. august 2002 Forfatter Del Skrevet 2. august 2002 TUSEN TAKK! I formatert tilstand ga HD 115g. Jeg var usikker når jeg jobbet i DOS, men det lykkes......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå