Gå til innhold

Nybegynner på Linux!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-02 23:52, Invert skrev:

øhhh tenkte ikke på clean install av os.


Tenkte og lage et helt nytt os uavhengig av linux og windows og alt annet...


Begynne helt fra bånn av...


Var litt trøtt så det gikk litt fort :smile:

 

Som Dj_Offset skrev over er det kjekt å ha noe å starte med. Faktisk er det komplett umulig å begynne å lage et eget OS på en helt tom maskin, du får nemlig ikke boota maskinen uten et OS eller ihvertfall en simpel bootloader.

 

En god ide er altså å bruke Linux til å utvikle ditt nye OS, og med litt triksing kan du faktisk bruke gcc til å kompilere kjernen din. Blir litt grisete å bare jobbe med assembler (eller for ikke å si maskinkode).

 

Du må nok belage deg på å utvikle OS'et ditt i et annet OS ganske lenge, men hvis du har tid og tålmodighet blir kanskje OS'et mer selvforsynt etterhvert, slik at du kan begynne å programmere der, og dermed fortsette utviklingen av OS'et i "seg selv".

 

Nye versjoner av linux-kjernen blir selvfølgelig utviklet i Linux, men den aller første Linux-versjonen ble av naturlige årsaker ikke utvilket i Linux. Hva som ble brukt vet jeg ikke, tør jeg tippe Minix?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-03 01:30, Invert skrev:

Men åssen klarte man å lage dos da?og linux?og alle oser før det?

det må jo ha begynt helt på tom pc!?


Det kom jo ikke dalende ned fra himmelen, eller kanskje det var det det gjorde!?


 

Som djOffset sa, hullkort. Basic io ble nok 'hardkodet' inn i hardware (maskinen må jo vite hvordan den leser hullkort, eller andre medium for den del).

 

Kan tenke meg at tidlige os ble håndkodet i assambly, kompilert for hånd (er ikke så vanskelig siden assemblykode er bare en mennesklig lesbar oversettelse av maskinkode) og brent manuelt inn på en PROM av et eller annet slag.

 

_________________

'When you say "I wrote å program that crashed windows", people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, *for free*"'

 

- Linus Torvalds

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-08-03 16:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


- ext2/3 er de beste filsystemene


Og det har du hørt av hvem? ext2 er ca. like bra som FAT32. ext3 er greit. ext2 er i dag grusomt utdatert.

Quote:


- Linus Thorvalds bruker selv Red Hat


Blant annet.

Quote:


- Det er forskjell på Desktop og Server distroer


Ikke nødvendigvis. Siden det er Linux, så kan godt Mandrake stå som server for noe. Mange bruker f.eks. RedHat til begge deler.

Quote:


- Linux kan alt Windows kan (dog ikke alltid like enkelt)


Nei. Det kan Linux ikke(med mindre du snakker om å patche Wine el. selv). Eksempel; Spm:"Kan jeg kjøre <insert program here> i Linux?" Svar:"Kanskje. Prøv gjennom Wine." Wine er begrenset. Som regel, nei.

Quote:


- Ikke last ned/kjøp en distro uten "bruksanvisningen"


Bra tips, men man kan godt bruke HOWTO's ol. Selv eier jeg ikke en eneste distro, eller manual, men kan litt om Linux. F.eks. Debian har gode manualer på nett.

Quote:


- Ikke spør noen om noe uten å sjekke selv først

- Ta et skritt av gangen, installèr først, spør senere

- Selv om Linux er gratis må du allikevel betale i innsats


Enig. Let først selv. Google er din venn. Du får ikke Wintendo med en pingvin i venstre hjørne.

Quote:


(*.com/*.net)





 

http://www.google.com Nuf said...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...