Gå til innhold

Nybegynner på Linux!


Anbefalte innlegg

1. Hei lurte på hva slags linux distro som er å anbefale til en nybegynner på linux, testet og installere mandrake 8.1 en gang men formaterte igjen.

 

2. Hva kan jeg bruke linux til?

 

3. Hvis jeg emulerer winxp i linux, kan linuxen være kofigurert proxy-brannmur?

 

4. Hvor finner jeg gratis spill til linux?

 

5. Kan linux runne bra på en 120mhz 16mb edo ram, 1,1gb hd?som server ála proxy brannmur?

 

6. Åssen konfigurer jeg proxy server?på et LAN?

 

Mye spm her men håper jeg får noen svar...

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: RedHat eller Mandrake har jeg hørt, bruker selv slackware, begynte med slakcware, skal slutte med slackware :smile:

 

2: Hva ditt hjerte begjærer, film, spilling, server, router, firewall, hacking (utmerket verktøy vil jeg tro) osv.

 

3: sikkert nok, men tror ikke du trenger å emulere winXP for å få til noe slikt, de fleste distroene kommer med slike programmer.

 

4: aner ikke, hvor finner du gratis spill til windows da?

 

5: bedre enn win :smile:

 

6: # netconfig

det heter nameserver.

 

var jo ikke så mange spørmsål det.

Gikk jo kjapt å svare på de.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 15:05, Tresprit skrev:



1: RedHat eller Mandrake har jeg hørt, bruker selv slackware, begynte med slakcware, skal slutte med slackware :smile:



 

"Slutte"? =)

 

Quote:


Den 2002-08-02 15:05, Tresprit skrev:

6: # netconfig

det heter nameserver.


 

Que?

 

Quote:


Den 2002-08-02 14:44, Invert skrev:

6. Åssen konfigurer jeg proxy server?på et LAN?


 

Hva skal du proxy'e?

Du må huske at proxy's er applikasjons-servere. Ikke generelle tcp/ip-"proxy". (Vanligvis)

 

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 15:14, Invert skrev:

Laster ned Lycoris linux nå, det så litt brukervennlig ut.


Slackware?hva er forskjellen da?

Hva er slackware godt for?

distroene ser jo nesten like ut spør du meg.





 

Du kødder?

Redhat og Mandrake og andre redhat-avgreninger er veldig like ja. Men å ikke se forskjeller på f.eks Redhat, Debian Slackware og lignende.. Nesten blasfemi..

 

(Egentlig er spm'et hva du gjør utav dem, ikke utgangspunktet)

 

-Dante

Lenke til kommentar

Tenkte å ha lycoris på min egen pc, lurte på hvilken linux jeg skal bruke på en server som er en gammal dritt pc (120mhz 16ram 1,1gb hd).

Er det lett å sette opp adsl deling og sånt på linux?

Så hvilken linux tar minst plass og fungerer på gamle pcen her?

Lenke til kommentar

Linuxguru

 

Registrert:

2002-03-18

 

Prøv istedet Mandrake sin "slim" install eller

hva det heter. Den er på 60MB og fin å bygge

videre på

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002- 08-02 15:56 ]

---------------------------------------

Åssen bygger man videre på denne slim greia da?

Trenger man å kunne litt da?c eller c++ eller no?

Kan bare visual basic greiene til MS jeg.

Tenkte og flytte over til linux, men jeg er avhengig av å emulere winxp tror jeg, fordi jeg trenger msn messenger, og et par andre ting.

 

MSN messenger er jo open source, går det ikke ann å lage en linux version??

eller fins dette?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å Emulere WinXP i Linux for å få MSN Messenger til å fungere. Det finnes flere gode MSN kloninger til Linux, blant annet "Everybuddy" og "Gaim"

Dette er multi-messenger klienter som støtter MSN, AIM, ICQ, Yahoo osv.

 

Hvis du skal kjøre Linux på en eldre maskin med Proxy/Router, internett deling som formål så kan jeg anbefale Smoothwall og ClarkConnect. Disse fungerer Utmerket. Mandrake har også noe lignende som heter Mandrake Security Firewall.

 

Selv bruker jeg FloppyFW på en 486, hvilket er helt genialt :grin:

 

Har du hørt om VMware? Det er ganske heftig. Fungerer bra gjør det også!

Lenke til kommentar

Hehe, et godt tips; søk på "Dan Hansen" på forumet.

 

Jeg har nettopp hatt en spørreundersøkelse om Linux og *BSD som ville gjort statistisk sentralbyrå grønne av misunnelse. Jeg fikk masse gode svar om det meste, så det kan være en "snarvei" å lese dem først...

 

(tror nesten jeg skal printe ut de trådene og lage en "Linux for nybegynnere" bok - blir en bestseller - garantert)

Lenke til kommentar

SLutte: humor :smile: hvem slutter vel med linux.

 

Trodde forresten ikke at clarkconnect kunne brukes til routing av adsl på den måten, men, men.

 

Slackware 8.1 er jo kjekk den :smile:

Akkurat reinstallert den etter at jeg fant ut at jeg trengte flere partisjoner til LFS, skal bli et morsomt prosjekt ja :smile:

holder ikke på med linux for tia, siden jeg holder på med videoredigering. ikke akkurat så lett under linux, men alt har sin tid, og videoredigering tar tid.

Lenke til kommentar

Kan jo alltids ta en kort oppsummering:

 

Vit hva du gjør

 

Ikke bare bestem deg for at "idag skal jeg begynne med Linux". Linux er vrient og man må tenke litt anderledes. Tenk gjerne igjennom et par ganger hvorfor du ønsker å kjøre Linux. Er man ikke villig til å ofre noe får man heller ikke noe. Her må leses og læres.

 

Les og lær

 

Før du begynner kan det være lurt å lese litt (mye) om Linux. Foreløpig bør man ikke tenke så mye på hvilke distro man skal velge osv, siden de fleste er basert på den samme kjernen i større eller mindre grad og det kun er installasjonsrutiner og en del grensesnitt som er forskjellige. Alle (de fleste) koder og kommandoer foregår i noe som heter "shell" og det er et program som kommuniserer direkte med Linux-kjernen. (Selvfølgelig er det forskjeller på de forskjellige distroene, men det er ikke noen vits i å tenke på ennå)

 

Det finnes masse litteratur på internett, men en del av det har en tendens til å være litt tung. Av norsk litteratur kan jeg sålangt anbefale:

 

- Linux: installasjon og konfigurasjon

- Linux: Server og utviklingsmiljø

 

Begge disse er av David Elboth og utgitt på IDG-forlag. De tar for seg alt av det grunnleggende innen Linux, installasjon og konfigurasjon - og det medfølger en full Red Hat versjon og masse annet snadder.

 

Vil du ikke kjøpe dem kan de nok lånes på biblioteket.

 

Ta gjerne et raid hos Narvesen etter Linux-blader også. Her er mye bra og en del begynner-stoff og programmer.

 

Søk på internett

 

Google (sier ikke mer)

 

Spør i forum og på irc

 

Dette bør du egentlig ikke begynne med før noe av det ovenstående er gjort.

 

Riktignok gjorde jeg det, men du kan jo selv tenke deg å bli spurt om; "hvordan sletter jeg en katalog i Windows" om og om igjen til det kjedsommelige.

 

Spørsmål som; "jeg har installert Linux - hva gjør jeg nå" medfører nesten alltid banning på irc, og det viser vel egentlig at du ikke har tenkt særlig gjennom hva du ønsker med din Linux.

 

Tenk nøye gjennom hva du spør om - og det bør være i relevans med noe du er igang med, ikke noe du kanskje kommer til å gjøre.

 

Vil du kjøre Linux bare fordi du trenger et operativsystem er kanskje ikke Linux det rette for deg.

 

-----------------------------

 

Sålangt har jeg testet ut (les:installert) Skolelinux, og kan vel kanskje anbefale den for en som er helt nybegynner. Noe av grunnen til dette er at selve installasjonen er utrolig enkel med gode forklaringer underveis. Den er basert på Debian og all programvare som følger med er på norsk. Dette gjør at den kan være grei å kikke litt på ettersom overgangen fra Windows ikke blir så stor - samtidig som man får litt Linux-følelse. Man får også en viss forståelse for hvordan Linux fungerer i grensesnitt med forskjellige skrivebord osv. Etter å ha prøvd denne vil det være litt lettere (tror jeg da) å gå over på engelske utgaver.

 

Akkurat nå knoter jeg meg igjennom FreeBSD - men det er en annen historie.

 

-----------------------------

 

Noen påstander og råd

 

- ext2/3 er de beste filsystemene

- Linus Thorvalds bruker selv Red Hat

- Det er forskjell på Desktop og Server distroer

- Linux kan alt Windows kan (dog ikke alltid like enkelt)

- Ikke last ned/kjøp en distro uten "bruksanvisningen"

- Ikke spør noen om noe uten å sjekke selv først

- Ta et skritt av gangen, installèr først, spør senere

- Selv om Linux er gratis må du allikevel betale i innsats

 

Noen gode linker

 

http://www.linux.org (*.com/*.net)

http://www.linuxbutikken.no

http://www.linpro.no

http://www.skolelinux.no

 

Disse linkene er bare noen få av et utall andre, men jeg har valgt dem spesielt fordi de fører videre til andre igjen.

 

-----------------------------

 

Merk

 

Dette innlegget er ikke skrevet av en ekspert, men basert på noen erfaringer jeg har gjort sålangt. Jeg har langt igjen før jeg i det hele tatt kan kalle med en Linux-bruker, men håper disse opplysningene kan være med på å hjelpe andre i sitt valg om å bruke Linux.

 

PS: Eventuelle rettelser mottas med takk :smile:

Lenke til kommentar

Takker for bra inlegg dan...

 

lastet ned lycoris-linux istad og prøve å innstallere det, hmmm gikk ikke helt som forventet, først klikket musen under innstallasjonen så restartet jeg og den virket, men så klikket innstallasjonen igjen når jeg skulle teste display greiene...grrrr.....

blir litt forbannet når linux ikke er sammarbeidsvillig...

 

Tenker jeg laster ned RedHat ettersom jeg har hørt mye positivt om det...så det er det påån igjen med nedlasting....

 

Og som du sa i et annet innlegg dan så brukes adsl til mer enn warez, foreksempel tilå laste ned linux, det tar jo litt plass og tid å laste ned...

 

Jeg er klar for masse lesing og eventuelt lære meg C eller c++ (ikke det at jeg vet hva som er forskjell)

 

Håper og kunne programmere spill og programmer ettervert, ettersom utdannelsen min skal gå den veien..

 

Håper og kunne støtte linux masse!!!

 

eller lage et nytt os en gang..det hadde vært fett..

sikkert kjempe vanskelig

 

Noen som vet åssen man begynner fra bunn av? uten noe software bare clean pc?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 23:20, Invert skrev:


Noen som vet åssen man begynner fra bunn av? uten noe software bare clean pc?


Du mener å legge inn Linux på en maskin som bare har en tom disk? Det er isåfall det enkleste du kan gjøre (slipper å bekymre deg over dualboot og evt. behov for resizing av partisjoner, ikke at det er så vanskelig men likevel). Det aller enkleste er å bruke en bootable cd (kjøpe eller laste ned iso), dytt inn i pc'en og voila! Partisjonering og formatering gjøres under installasjonen, selv om akkurat hvordan det gjøres er ganske forskjellig i de ulike distroene, noen har fancy grafiske partisjonsprogrammer mens andre baserer seg på fdisk-lignende program.

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-08-02 23:33 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...