kajh99 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Hei! Jeg bruker nett via bærbar maskin på Kjerringøy nord for Bodø (Litt nord for stedet Kjerringøy på halvøya Kjerringøy). Her skal det i følge dekningskartet til Telenor være god edgedekning. Jeg får bare mellom 40 og 80kbps (målt med speedometeret til itavisen), mens jeg de fleste andre steder jeg har brukt edge får 160kbps. Jeg har også testet endel andre steder langs veien i dem samme dekningssonen (samme grønne flekken på dekningskartet til telenor) og der fikk jeg også bare mellom 40 og 80kbps. Kundeservice hos Telenormobil skylder på kapasiteten til basestasjonen. Jeg limer inn svaret fra dem nedenfor. Jeg er veldig interessert i å få tilbakemeldinger på om forklaringen deres virker rimelig og om andre har opplevd tilsvarende (dvs. fått tilsvarende hastigheter i områder hvor det skal være god edgedekning). Jeg er klar over at en rekke lokale forhold kan spille inn og at 160kbps er å se på som en maksimalhastighet. --- Ang. feilmeldingen du sendte, her er ett lite forsøk på å forklare. I praksis betyr jo EDGE at man får kjøre GPRS-trafikk på 4 kanaler istedet for 1, og dermed får 4 ganger så høy hastighet (ca. 4 x 40kb). En basestasjon kan ha alt fra 8 til 40++ kanaler tilgjengelig, som deles mellom tale-trafikk, signalering, og GPRS-trafikk. En av kanalene er alltid reservert for signalering, en er alltid reservert for GPRS, mens resten av kanalene kan brukes til både GPRS og tale-trafikk. Men, tale-trafikk blir alltid prioritert. Det vil si at hvis det er mye taletrafikk i ett område, vil dette gå på bekostning av GPRS-kapasiteten. Det vil alltid være en kanal tilgjengelig til GPRS, men man er heller ikke garantert at det er 4. På et lite sted som dette vil jeg tro det står en basestasjon med enten 8 eller 16 kanaler. Hvis det da er endel som ferierer i området, skal det ikke mange samtidige samtaler til før man merker at EDGE-hastigheten blir litt redusert. Men dette vil altså gå litt opp og ned, avhengig av hvor mange som sitter og snakker i mobiltelefonen sin rundt omkring. --- -Kaj Endret 29. juli 2005 av kajh99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå