Gå til innhold

Hercules FDX8500LE -> 8500 (bios-flash) = problemer

havarden

Anbefalte innlegg

Jeg flashet BIOSen på mitt Hercules FDX8500LE til en ATI 8500-BIOS i dag. Det gikk helt fint, helt til jeg skulle teste det nye kortet i 3DMark 2001SE med den siste Catalyst-driveren. Etter 1 min. begynte renderingen å glitche, og verre og verre ble det. Til slutt måtte jeg avbryte testen (etter ca. 3 min), fordi bildet var fullt av artifacts (eller hva det nå heter), og renderingfeil.

Hva er galt? Jeg har sikkerhetskopi av original 8500LE-bios, men skulle så gjerne hatt full ytelse ut av kortet. Noen som har løsninger/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortet du nevnte kjører nesten på max originalt. Du klarer sikkert 275mhz på GPU, men ikke på minnet. Her er max 250mhz. 1000:4ns=250. (Minnet er Hynix -4). Tror heller ikke det er lurt å flashe til annen nyere bios enn den originale; Har LE kortet 7.004 bios ville ikke jeg ha byttet til f.eks. 7.008 retail bios, men holdt meg til 7.004 retail bios. Håper du skjønte hva jeg mente :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-02 23:33, Buzzer skrev:

Kortet du nevnte kjører nesten på max originalt. Du klarer sikkert 275mhz på GPU, men ikke på minnet. Her er max 250mhz. 1000:4ns=250. (Minnet er Hynix -4). Tror heller ikke det er lurt å flashe til annen nyere bios enn den originale; Har LE kortet 7.004 bios ville ikke jeg ha byttet til f.eks. 7.008 retail bios, men holdt meg til 7.004 retail bios. Håper du skjønte hva jeg mente :smile:.

Den formelen der tar jeg med en liten klype salt... Mitt R100 kort med 5.5ns RAM skulle ifølge den aldri ha kommet over 181.82MHz, noe det kom på 183MHz retail. Og, jeg klokket det til 200MHz uten problemer. Det er mange som har klart å klokke Hercules skjermkort ganske langt.

Mitt skjermkort nå (R200) ville da heller ikke kommet over 277.78MHz, noe det kjører stabilt på 300MHz.

Du kan gjerne prøve å flashe til nyere BIOS, men husk å bruke RadEdit og sett ned hastigheten til det du vet det tåler (skjermkortet) og se om du kan se POST når PC'en booter etterpå.

Lenke til kommentar

Er det ikke forskjell på BBA-kort (built by ATI) og BGA mem (ball grid array memory) som du har på ditt 300/300 kort da?

Kan selvfølgelig ikke garantere alle Hercules LE 64 MB kort, men jeg har blant annet et slikt kort og snakker av egen erfaring :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 17:10, Buzzer skrev:

Er det ikke forskjell på BBA-kort (built by ATI) og BGA mem (ball grid array memory) som du har på ditt 300/300 kort da?

Kan selvfølgelig ikke garantere alle Hercules LE 64 MB kort, men jeg har blant annet et slikt kort og snakker av egen erfaring :smile:.

Mitt R100 kort hade ikke BGA mem =)

Lenke til kommentar

du må ha gjort en feil før eller etter flashing. JEg har flashet det samme kortet (64MB) og det river :grin: hvilken BiOS var det du brukte?

Slette du alt av rester og selveste originaldriveren før du flasha?

Hvis ikke, prøv dette:

søk på "ati" i windowskatalogen og fjern.

*ATIPTAXX.EXE-29301952.pf

*ati64hl2.stb

*ati64hlp.stb

*atiicdxx.sys

PS: Jeg driver for tiden med å skrive en guide, så jeg vet en del om dette :smile: Håper at dette hjelper deg :smile:

[ Denne Melding var redigert av: [sETE] på 2002-08-05 17:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-02 23:33, Buzzer skrev:

dessverre kommer du ikke langt med å tenke slik Buzzer. man må ta risker og de som overklokker må bryte grenser. man :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 17:20, siDDIs skrev:

eg forstår ikkje denne unødvendige flashinga av hercules korta

det blir jo ikkje noko betre når retail 8500 bios har høgare latency på minnet

FEIL, med 8500LE fikk je rundt 8000 3dmarks, men med flasha version fikk jeg 9668 (har bare prøvd en gang). En formidabel økning det :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

PS: Jeg driver for tiden med å skrive en guide, så jeg vet en del om dette :smile: Håper at dette hjelper deg :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: [sETE] på 2002-08-05 17:17 ]</font>

Kunne jeg ha fått sett en "preview" av den guiden din? =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 17:27, ExcaliBuR skrev:

Quote:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: [sETE] på 2002-08-05 17:17 ]</font>

Kunne jeg ha fått sett en "preview" av den guiden din? =)

vel, jeg sender den så fort jeg er ferdig til deg på e-post. :smile: skal publisere den på hjemmesiden min snart

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 17:34, ExcaliBuR skrev:

Quote:

Den 2002-08-05 17:31, [sETE] skrev:

vel, jeg sender den så fort jeg er ferdig til deg på e-post. :smile: skal publisere den på hjemmesiden min snart

Og, hva er URL til din hjemmeside nå? =)

min hjemmeside er nede nå. :sad: (for mye rot)

kommer en ny til høsten, men jeg sender deg guiden så fort jeg har skrevet ferdig :smile:

Lenke til kommentar

Generelt sett har BBA kort bedre kvalitet på komponentene som er brukt og man kan selvfølgelig ha vært heldig med minnebrikkene på kortet, omtrent som man kan være heldig med en prossessor som kan klokkes høyere enn angitt. Jo flere minnebrikker et kort har jo mindre er muligheten for å få en vellykket overklokking. Jeg snakker da om vanlige rambrikker og ikke spesielle brikker som er laget for å utvikle mindre varme ala BGA mem og jeg snakker om overklokking som har noen reell verdi. Det vil si minst 25 mhz på et Radeon 8500 LE kort som originalt skal være klokket til 250/250 og har f.eks Hynix -4ns minebrikker. Innlegget er ment til hjelp for dem som har klokket opp kortet utover ramspesifikasjonene og opplever at kortet ikke funker i 3D.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 18:05, Buzzer skrev:

Generelt sett har BBA kort bedre kvalitet på komponentene som er brukt og man kan selvfølgelig ha vært heldig med minnebrikkene på kortet, omtrent som man kan være heldig med en prossessor som kan klokkes høyere enn angitt. Jo flere minnebrikker et kort har jo mindre er muligheten for å få en vellykket overklokking. Jeg snakker da om vanlige rambrikker og ikke spesielle brikker som er laget for å utvikle mindre varme ala BGA mem og jeg snakker om overklokking som har noen reell verdi. Det vil si minst 25 mhz på et Radeon 8500 LE kort som originalt skal være klokket til 250/250 og har f.eks Hynix -4ns minebrikker. Innlegget er ment til hjelp for dem som har klokket opp kortet utover ramspesifikasjonene og opplever at kortet ikke funker i 3D.

Som jeg har sagt før: Jeg overklokket mitt R100 kort, som har standard DDR brikker, til 200MHz, den kom retail på 183.25MHz. Dette kortet hadde/har 5.5ns latency. Med din formel 1000:ns, ville dette tilsvare max stabil overklokk på 1000:5.5 = 181.82MHz. Mitt R100 kort kjørte stabilt på 200MHz og hadde Hynix brikker.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 17:22, [sETE] skrev:

Quote:

Den 2002-08-05 17:20, siDDIs skrev:

eg forstår ikkje denne unødvendige flashinga av hercules korta

det blir jo ikkje noko betre når retail 8500 bios har høgare latency på minnet

FEIL, med 8500LE fikk je rundt 8000 3dmarks, men med flasha version fikk jeg 9668 (har bare prøvd en gang). En formidabel økning det
:grin:

var det fordi du ikkje overklokka korta før du flasha det?

fordi her var det absolutt ingen forskjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...