fatcamper Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Hei jeg har en Maxtor 250GB DiamondMAX Plus 10 SATA HD 7200RPM, 9.3ms,16MB cache, SATA 150MB/s... Denne er ca et halvt år gamelt. Funket da jeg kjøpte den. Men etter systemgjennoppretning funket den ikke lenger. Har ikke noen drivere til disken. Mulig jeg har mistet dem Har prøvd flere drivere men finner ikke ut av det. Noen som kan hjelpe meg..? Mvh Creative Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Du må installere S-ATA driverne for hovedkortet. Disse finner du nok sannsynligvis på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet ditt. Etter du har installert de, skal harddisken fungere. Har du sjekket at du ikke har disablet S-ATA i BIOS? Lenke til kommentar
c-NOfx Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Gå på din hovedkortside.. skriv inn navnet på ditt hkort i søk. finn korte og trykk på det. trykk deretter på drivere. så laster du ned sata driveren for ditt os.. gå så legger du filen inn på en diskett (etter du har extractet den) og kjør installasjons programmet.. for win xp trykk f6 i starten av installasjonprogrammet for å få valgt å installere sata driveren. etter det burde du greie resten selv Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Du må installere S-ATA driverne for hovedkortet.Disse finner du nok sannsynligvis på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet ditt. Etter du har installert de, skal harddisken fungere. Har du sjekket at du ikke har disablet S-ATA i BIOS? Installere S-ATA drivere til hovedkortet? Altså...om jeg nå bare har S-ATA disker og vil legge windows inn på en av de, så må jeg få installert S-ATA drivere først? Må jeg flashe driverne slik en gjør når en f.eks. oppdaterer bios? Eller må jeg ha en IDE-harddisk som jeg kan legge inn OS på? Har hele tiden trodd at det var bare å plugge i disken og kjøre på samme måte som med IDE-harddiskene...men er jeg på bomtur? Begynte å lure litt når jeg leste dette, og jeg skal bygge meg ny pc snart og har bare bestilt en S-ATA disk... Samsung Spinpoint 120 250GB 7200RPM 8MB Cache... Hadde vært greies om jeg hadde kunne partisjonert å installert windows på denne slik jeg er vant med fra tidligere... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Du må ikke nødvendigvis installere drivere først. Det kommer an på hvilket hovedkort du har, Windows XP installasjonsprogrammet inneholder allerede drivere for noen vanlige hovedkort. Nei, man flasher ikke drivere. Hvis man trenger ekstra drivere så leses de vanligvis inn fra floppy, en helt enkel operasjon. Med mange hovedkort er det like enkelt å bruke SATA som IDE. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Skjønte at man ikke flasher drivere egentlig, men ble litt usikker når han skrev at en måtte installere S-ATA drivere til hovedkortet for at du skal finne de... Når jeg har kun en S-ATA harddisk da, vil jeg jo aldri få brukt den...eller? Må jeg kanskje kjøre på en IDE-harddisk om det er et av de kortene hvor det ikke er like enkelt? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jo, du vil få brukt den. Når du kjøper et hovedkort med S-ATA porter, så får du med en diskett med S-ATA drivere på. Hvis du kun skal bruke en S-ATA disk i maskinen, må du installere driverne til S-ATA før du kan installere Windows på den harddisken (Med unntakene som hårek nevner) Du starter opp maskinen, setter inn Windows cd-en, booter fra Windows cd-en. Rett etter at du har bootet fra Windows cd-en, så laster den inn forskjellige filer. Nede på skjermen din, så står det noe slik som: "Trykk F6 hvis du vil installere drivere til SCSI" eller noe slik. Du må da trykke F6, pytte inn disketten med S-ATA driverne, og installere de. Etter det, så er det samme framgangsmåte som ved installering/formatering av en IDE disk. Håper du skjønte det nå Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jo, du vil få brukt den. Når du kjøper et hovedkort med S-ATA porter, så får du med en diskett med S-ATA drivere på. Hvis du kun skal bruke en S-ATA disk i maskinen, må du installere driverne til S-ATA før du kan installere Windows på den harddisken (Med unntakene som hårek nevner) Du starter opp maskinen, setter inn Windows cd-en, booter fra Windows cd-en. Rett etter at du har bootet fra Windows cd-en, så laster den inn forskjellige filer. Nede på skjermen din, så står det noe slik som: "Trykk F6 hvis du vil installere drivere til SCSI" eller noe slik. Du må da trykke F6, pytte inn disketten med S-ATA driverne, og installere de. Etter det, så er det samme framgangsmåte som ved installering/formatering av en IDE disk. Håper du skjønte det nå Got it... Takk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå