Gå til innhold

Hvilket lydformat er best?

Anbefalte innlegg

Jeg leste her på forumet at mp3-filer ikke egner seg til videoredigering, at en heller bør bruker wav-filer istedet pga oppbygningen av filstrukturen på mp3. Jeg syns jeg får en dårligere lydkvalitet når jeg bruker wav. Jeg bruker Adobe Premiere pro 1.5.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WAV er råformen av all lyd når den samples til PC. MP3 er en kraftig komprimert wav-fil, så hvordan lyden kan være bedre med MP3 aner jeg ikke. Kanskje fordi MP3-fila kutter bort de høyeste og laveste frekvensene i lyden så det ikke høres så skarpt ut. Det er sånn WAV-MP3 foregår, ved å trimme bort frekvenser man vanligvis ikke hører likevel..jo lavere mp3-kvalitet man velger, jo mere klippes bort, og jo mindre blir fila.

MP3-WAV er meningsløst fordi da er WAV-fila allerede "ødelagt".

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg syns jeg får en dårligere lydkvalitet når jeg bruker wav.

Hvis du får dårlig lydkvalitet på WAV så kan det hende du har brukt feil innstilling.

WAV samplet i 44.1KHz og 16 bit = CD

Går du ned til 8 bit blir fila halvparten så stor, men lyden blir merkbart dårligere.

Bruker du 22.05KHz og 16 bit blir fila også halvparten så stor, men lyden taper seg ikke like mye.

Så pass på at lyden samples i 44.1KHz og 16 bit.

MP3 kan også være bra, men da bør det være kodet høyere enn 128kbps!

...så hvordan lyden kan være bedre med MP3 aner jeg ikke. Kanskje fordi MP3-fila kutter bort de høyeste og laveste frekvensene i lyden så det ikke høres så skarpt ut.

Det er omvendt. Det er MP3 filene og andre komprimerte lydfiler som kan lage skarpe lyder.

Og det beste ("lossy") lydformatet er Ogg Vorbis! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...