Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TV signaler via fiber - mulighet for trådløs overf

Anbefalte innlegg

Jeg mottar TV-signalene via fiber direkte inn i huset sammen med internett og telefoni. Fra "boksen" må jeg benyttet vanlig nettverkskabler frem til dekoder. Dette er greit frem til den ene TVen, men den i 2. etg mangler kabel som eventuelt må trekkes hvis jeg har noen ledige rør.

Vet noen av dere om det er mulig å overføre TV-signalene trådløst fra "boksen" i 1. etg til dekoder i en 2. etg? Hva slags utstyr må jeg i såfall benytte?

En trådløs overføring vil spare meg for myyyyeee arbeid!

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mulig. Det finnes et utvalg av slike duppedingser som overfører TV/Video-signaler trådløst. For å gi deg en pekepinn, så kan du kikke på denne siden. Men kikk litt rundt i andre butikker også - både på nett og lokalt.

Vær klar over at disse duppedingsene kommer med forskjellig utvalg av funksjoner, så velg en som passer deg. Du vil for eksempel sikkert ha en som overfører fjernkontrollsignalene også, slik at du slipper å løpe opp og ned for å skifte kanal.

Det er også forskjell i "kvalitet", da noen er mer utsatt for støy i bilde/lyd enn andre på grunn av den trådløse overføringen. Så prøv å finne noen tester, eventuelt kjøp et sted du kan bytte den hvis den ikke passer til dine forhold.

Håper det hjalp litt.

PS: Jeg skrev svaret mitt i den tro at du bare har én dekoder som står i første etasje. Men når jeg leser posten din igjen, så blir jeg litt i tvil om du mener at du har én dekoder, eller om du har to dekodere. Hvis du har to dekodere, så bruker du helt vanlig utstyr for trådløst datanettverk (bare pass på at det er minst 54Mbps).

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ja, jeg har 2 dekodere og det ante meg at jeg kunne benytte trådløs ruter/switch og eventuelt en trådløs bridge da jeg er avhengig av at det går en nettverkskabel inn i dekoderen.

R

Lenke til kommentar
vil ikkje anbefale trådlaust sida den tv streamen bruker mellom 10-20mbit båndbredde

Men med hvis utstyret støtter inntil 54 Mbps vil vel dette kunne være tilstrekkelig. Eller??

For ordens skyld får jeg signalene fra Lyse.

Lenke til kommentar

eryxx: Jeg har selv prøvd å sende en mpeg-strøm fra en paraboltuner over 54Mbps trådløst nettverk. Og det fungerer så lenge forholdene ikke gjør at hastigheten senkes nevneverdig. Jeg vet ikke hva slags bitrate Lyse har på tv-sendingene sine, men parabol-sendingene overstiger ikke 9 Mbps.

Men for all del, hadde det vært mitt valg, så ville jeg strukket meg langt i å finne en kabelbasert løsning. Litt mer jobb, men koster litt mindre og er bekymringsfritt når det først er satt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...