batti64 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Hei. Jeg kjøpte ny pc nå i mai/juni som jeg bygde selv, men den vil ikke starte. Vifter og lys komer på i ca 0,5 sek så slår alt seg av. Etter det reagerer pcen ikke når jeg trykker på "power on" knappen, men vist jeg drar ut kontakten i ca 10 sek så kan jeg prøve igjen så skjer det same, men viss jeg trykker på "power on" knappen innen ca 1 sek så komer den på. Har testet så og si alle komponenter. - Hovedkort: sendt inn til komplett, ingenting galt. - CPU: testet hos en kamerat med same hovedkort: funket der. - Graffikkort: funket i den gamle pcen, så har jeg prøvd et geforce 5200, som heller ikke funket. - RAM: har testet med bare 1 brikke og en annen ram brikke, men funket heller ikke. - Strømforsynning: Har testet en 350w og det var akkurat likt. - Harddisk: har prøvd å starte uten den tilkoblet, men akkurat likt. - DVD rom: koblet fra. Trenger hjelp! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva kan vær galt? Håper noen kan hjelpe meg. EDIT: Har prøvd å koble alt til utenfor pcen men akkurat likt. Endret 29. juli 2005 av batti64 Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 er det pc'en i signaturen du henviser til? Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Var på den lokale pc foretningen og de viste heller ikke hva som var galt, men de trodde at det kanskje var hovedkortet. Får ringe inn til komplett i måra da. Ingen andre som har peiling på hva det kan være? Lenke til kommentar
embark Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Ta ut RAM-brikken(e) og studér dem nøye. Jeg hadde akkurat samme problemet for ca. 1 måned siden. Det viste seg at RAM'en var sprengt. Det var en liten sort flekk på kobberen (altså den enden som skal ned i hovedkortet). Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Har prøvd med en annen ram brikke, men det var akkurat likt. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Ser at du har Epox; Hvilken feilmedling står det på hovedkortet? EDIT: Som dette: Endret 31. juli 2005 av Okay Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Når jeg trykker på "power on" knappen så går det en automatisk sikring i psu vil eg tro, så det viser ikke noe på det displayet, men når jeg trykker den på rett etter jeg har satt i kontakten igjen konmer det opp mange tall og til slutt står det FF. Det som er merkeligt er er at pcen virker helt stabil når jeg først har komt inn på den. Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du skriver "Vifter og lys komer på i ca 0,5 sek så slår alt seg av" i første posten din. Sikringen i PSU-en din kutter strømmen. Om du har noe ekstra lys eller annen casemodding i PC-en så prøv å koble fra disse. En del juggel man kan kjøpe til PC-en kan være av tvilsom kvalitet. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Du skriver "Vifter og lys komer på i ca 0,5 sek så slår alt seg av" i første posten din. Sikringen i PSU-en din kutter strømmen. Om du har noe ekstra lys eller annen casemodding i PC-en så prøv å koble fra disse. En del juggel man kan kjøpe til PC-en kan være av tvilsom kvalitet. Ja vifter å lys komer på i ca 0,5 sek så slår alt seg av. Jeg har prøvd å koble fra alt unødvendige ting, men det er akkurat likt. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg har en mistanke om at det er hovedkortet. Dette er feilmeldinga jeg sendte inn til komplett.no Jeg har kjøpt et epox ep-9nda3+ hovedkort. Når jeg starter pcen så komer strømen på i ca et halvt sekund før pcen slår seg av, men vist jeg tar ut strømkontakten og prøver på ny noen ganger klarer jeg å slå den på.(Må trykke på "Power On" knappen med en gang jeg har tatt ut strømkontakten, da slår pcen seg på). Når jeg komer inn i windows så sjekker jeg spennings verdiene å de er veldig lave, +3,3 V er 1,60 V og +12 V er 10,75 V. Jeg har en bZerk 500W strømforsyning og har prøvd med en annen stømforsyning men det hjalp ikke, så det er ikke strømforsyningen. Denne rapporten fikk jeg tilbake av komplett.no Ordreårsak: A_Return back to customerInnsendt HK er testet OK i henhold til feilmelding. Testet alle voltverdier, og de er som skal være. Se medfølgende utskrift av voltverdier. Har også "kaldstartet" og "varmstartet" HK 15 ganger uten problemer. Også testet med burnintest. Se medfølgende testrapport. De utskriftene jeg fikk av volt verdiene var ikke på +3,3 V og +12 V, men på +5 V, BATT og 5VSB. De brukte Usdm. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Har nå hatt pcen til feilsøking hos Datakjeden. De fant ut at det var strømforsyningen som var synderen. De prøvde med en annen strømforsyning på 410w og da funket det fint, men med min bZerk 500w fungerte det ikke. Det som var merkeligt var at den fungerte på testbenken, men det krever jo ikke så mye strøm som min pc, dette trodde de var grunnen. Jeg hadde jo også prøvd med en 350w (delta) strømfosyning, men det var jo akurat likt. De sa at den nok var for svak til å drive pcen min og derfor bare slo seg av. Graffikkortet trekker noe sinnsykt med strøm. Har nå sendt mail til microplex om dette og håper på svar på mandag. Håper jeg får ny. Burde ikke en bZerk 500w (denne) holde til pcen min? Eller er den for svak? Lenke til kommentar
schwami Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Sjekk at powerkabelen til skjermkortet ikke blir delt med noe annet, f.eks harddisker eller annet. Forsøk evt å bruke 2 strømkabler til skjermkortet, ikke to kontakter fra samme kabel. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Sjekk at powerkabelen til skjermkortet ikke blir delt med noe annet, f.eks harddisker eller annet. Forsøk evt å bruke 2 strømkabler til skjermkortet, ikke to kontakter fra samme kabel. Har prøvd det nå, men fungerte ikke. Prøvde å ta ut graffikkort å koble fra alt som bruker strøm untatt til hovedkortet. Brukte bare 20 pin kabel + den 4 pin ved siden av. Hadde bare hk, cpu og ram tilkoblet. Men nei, akurat likt. Hva skjer? Nå er jeg forbannet. Det som var merkeligt var att når jeg koblet til strømforsyningen på en annen pc (Athlon xp 3000+, 512 mb ram, 200gb hdd + 6800 ultra), så fungerte den fint. Til og med når jeg satte i garffikkortet mitt. Lenke til kommentar
schwami Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Det kan være at hovedkortet ikke klarer å gi et stabilt "power good" signal til strømforsyninga. Kan ikke gi noe annet råd enn å forsøke å bruke et annet hovedkort. Lenke til kommentar
djheaven Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Håper jeg ikke her helt på bærtur nå.. Men jeg leser i et annet forum,at AMD 64 3800+ Krever mye strøm? Og at den ikke var så gla i at det var ujevn stømtilførsel.. Så får meg,virker det som det er nettopp din strømforskyning som ikke holder det den lover... Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) oh shiat... jeg bestilte før i dag en ny bZerk 500w, samme som deg, fra microplex, men litt annerledes skall... men jeg avbestilte i siste stund og kjøpte heller denne chieftech saken: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATX410212 410w som skal visst yte 470w, og takk gud for at jeg gjorde det anbefaler deg å se om de vil gi deg en chieftech strømforsyning tilbake, fordi bZerk sine strømforsyninger ser utrolig feite ut, men jeg vil nå heller ha kvalitet enn at det ser tøft ut Endret 7. august 2005 av MannY318 Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Har sendt mail til dem og spørt om jeg heller kan få en MIST 500w som skal vær en god del bedre. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Var nå så drit lei denne driten at jeg var hos datakjeden stavanger og sa at jeg skulle ha ny strømforsyning siden de sa at det var den det var noe galt med. Jeg spørte om de kunne sette den i for meg og teste om den virket og de gjorde de med en gang. Den virket fint. Jippi!! Var btw. Hiper HPU-4B580 580w Den kosta 1131 kr på datakjeden stavanger og jeg synest det var en grei pris pga at jeg slipper frakt og at de testet at den fungerte Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 mye betalte du for alt tilsammen , virket ikke som om det var særlig billig ? hvis komplett feilsøkte kortet uten at noe var galt. + at du fikk fagfolk til å se på pc osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå