MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Heisann fellow nerds. Har da kjøpt meg et aldri så lite Abit Fatal1tu A8N hovedkort, og en AMD Athlon 64 X2 4400+ Monterte alt sammen i dag uten problem (første gang jeg monterer nytt hovedkort osv) Startet fint, men det som er problemet nå, er at maskinen restarter seg like før bootscreenet kommer. Grunnen til dette er helt sikker kjølepastaen, for jeg har prøvd med forskjellige innstillinger i BIOS, uten noe bedre resultat. Så bestemte jeg meg for å ta av CPU kjøleviften, og merket at kjølepastaen lizzom har smeltet (se bildet på link) Teh prosessor: Teh kjøling: Så da må jeg vel smøre på mer kjølepasta? Har ikke brukt kjølpasta før, så har dere noen tips/triks? Hvor mye skal jeg smøre på f.eks.? Mvh MetalMilitia Lenke til kommentar
viranth Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Får ikke jeg sett bildene dine (begrenset nett) men anngående kjølepasta; det skal være et veldig veldig tynt lag. Ta en bit papir f.eks, brett den så du får litt spenn i det, så legg på en bitte liten "dært" på cpuen. Så smører du det ut med papiret, da får du et veldig tynt lag og det vil ikke bli for mye på. Du kan også bruke andre ting enn papir Lenke til kommentar
viranth Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Bruk white sprit og qtips for å ta vekk før du smører på et nytt lag. Pleier å ta meg god tid til å gjøre slikt rent, hjelper veldig neste gang du skal legge på nytt lag. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Kjølepastaen skal "smelte" utover, og der er mer enn nok pasta på det kjølesystemet, for mye pasta gjør tingene værre med tanke på temp. #EDIT av moderator - Et tidligere useriøst innlegg er fjernet, så Snekker'ns kommentar ble derfor overflødig# Endret 1. august 2005 av Afseth Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Ok, det hørtes fornuftig ut 2k. Skal gjøre det. EDIT: Men det er altså kjølepastaen/kjælingen som forårsaker problemet med at maskinen restartar like før bootscreen da? Endret 29. juli 2005 av MetalMilitia Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Heisann fellow nerds. Har da kjøpt meg et aldri så lite Abit Fatal1tu A8N hovedkort, og en AMD Athlon 64 X2 4400+ Monterte alt sammen i dag uten problem (første gang jeg monterer nytt hovedkort osv) Startet fint, men det som er problemet nå, er at maskinen restarter seg like før bootscreenet kommer. Grunnen til dette er helt sikker kjølepastaen, for jeg har prøvd med forskjellige innstillinger i BIOS, uten noe bedre resultat. Dersom det er første gangen du monterer sammen ett HK/system så er det litt rart at du er så sikker på at det har noe med kjølpasta'n.. for det har det garantert ikke.. Høyst sannsynlig er noe montert feil.. eller aller helst.. Bios-versjonen er ikke helt kompatibel med din x2-prosessor... Men det er vel ikke "bare-bare" å få tak i en "winnie"/venice for å sjekke ut om det er det som er problemet... Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 Regnet med at det var kjølepastaen det var noe feil med, siden den ser sånn ut! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Regnet med at det var kjølepastaen det var noe feil med, siden den ser sånn ut! Du har heller tatt på for mye kjølepasta der. Viktigste er at den dekker hele prosessoren. Siden kjøleribba sitter ganske hardt på prosessoren, så vil overflødig pasta bli skviset ut på sidene som på bildet ditt. Feilen ligger nok ett annet sted... Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 Kjølepastaen smurte ikke jeg på, den "fulgte" med :!: Men hvis pastaen ikke er feilen, hva er feil da? BIOS? wtf? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Hvorfor ikke bare sjekke temperaturen i bios? Synes kjølepastaen så rimelig fin ut jeg. Er nok heller bios som må oppdateres slik at den støtter en X2. Kan hende du må bruke en single core til flashingen. Uansett så lønner det seg å flashe bios om det oppstår problemer så tidlig i bootingen. Bios kan fort slå seg vrang for ingenting og dermed skape problemer. Edit: Jeg kikket på supportsidene til Abit, og der sto det følgende: link til Abit BIOS ID:1.5 Bios Issue Date: 2005/06/16 1. Update MCT2 2. Support dualcore cpu <-- 3. Modified DMI Pool 4. Add ACPI CPU1 data 5. Delete "an emergy star" Du må altså flashe biosen til Revisjon 1.5 for at skal få startet opp maskinen. Her står alt du trenger å vite. Du må ha flash utility, BIOS revisjon 1.5, en diskett og en singlecore cpu. Endret 29. juli 2005 av kjaks Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 Har sjekket tempen i BIOS, der lå den på 47C, og det er jo normalt. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Allså du har brukt kjølepasta som fulgta med? Hva slags maskin spec har du? kabbinett osv, og Cpu kjøler? Du kan kjøpe deg en Artic Silver 5 (3gram) da vil temp. senke seg.. vertfall 4-8grader. Så ut som det var lite for "mye" kjølepasta. Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 Kommer ikke til å kjøpe noen ny kjøling når tempen er normal, men har lastet ned den BIOS updaten, og skal boote i DOS og starte updaten fra der og (team)flashe BIOS'en. Da blir jeg glad hvis det funker. PC SPECCS (må jo skryte litt) HK-Abit Fatal1ty A8N CPU-AMD Athlon 64 X2 2,2 Ghz 4400+ Skjermkort-Gainward GeForce 6800GT 256MB, Pci-express x16 Ram-1GB Corsair PSU-bZerk 500watt Kabinett-fint grått et, blåser i hvordan det ser ut, bare hardware't er elajt. 2x IDE HD's 1x SATA HD Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Bruk white sprit og qtips for å ta vekk før du smører på et nytt lag. Pleier å ta meg god tid til å gjøre slikt rent, hjelper veldig neste gang du skal legge på nytt lag. Ikke bruk white sprite siden den etterlater seg en del rester, som vil virke negativt på kjøleevnen. Kjøp en liten flaske Kondensfjerner (ca 20kr) og bruk Q-tips til å fjerne den gamle pastaen med. Deretter kan du enten ta en liten dråpe med ny pasta midt på CPU, som er på størrelse med et knappenålshode, og ta på kjøler. Eller smøre ut et syltynt lag med pasta over hele CPU. Men hvis du bare tar en dråpe midt i, vil pastaen fordele seg fint ut av seg selv, grunnet trykket fra kjøler.. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Smør på 20 liter kjølepasta og prøv da. Dvs. mye kjølepasta, det der så litt lite ut for en sånn CPU. Lite? Man skal ikke fylle på pastaen, et tynt lag holder. Du trenger en BIOS oppdatering som kjaks nevnte. Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Ja, har oppdatert BIOS nå. Og nå vises AMD 64 X2-merket øverst i høyre hjørne, det gjorde det ikke før jeg oppdaterte BIOS'en. Men jeg har det samme problemet nå! Jeg kommer såvidt til Windows bootscreen før maskinen rebooter... Noen forslag? Ser jo ut som at BIOS'en støtter X2 nå da... EDIT: Og CPU'en er ikke for varm, den har normal temperatur, og farten på CPU viften ligger på 3000 RPM, og det er vel normalt, og har ingenting å si? Endret 29. juli 2005 av MetalMilitia Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Du kan nok skifte overskriften på posten igrunn, siden det er lite trolig at det er noe feil med kjølingen eller kjølepastaen. 40-50 grader må jo sies å være helt normalt. Har du prøvd å trykke "TAB to show post screen" og eventuelt se hvor bootingen stopper? Kan jo hende at du får se en konkret feilmelding i beste fall. Dobbelsjekk at alle strømledninger er koblet til hk, to stykker i alt; en med fire pinner og en med 20/24? pinner. Mange som brenner seg på ikke å koble til den med fire. Merkelig at den fortsatt stoppet opp igrunn, hadde regnet med at bios oppdateringen gjorde susen.. Endret 29. juli 2005 av kjaks Lenke til kommentar
MetalMilitia Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 Strømkablene til HK er koblet i ja, herregud, tror du jeg er n00b? Men skal prøve med TAB ja. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Orginal kjølepasta er bra, men ser at både AMD og Intel tar på litt mye, som man ser når man tar av ribba; det er overskudd rundt kanten av CPU. Problemet med orginal pasta er heller mest at den er litt for "tyktflytende", må vel være det for å holde seg på plass under transport osv. Men det er iallfall bare å smashe ribba på igjen i ditt tilfelle, samme vei som den sto før. Jeg gjorde det bra ved skifte av kjølepasta for noen dager siden. Skulle skifte ut orginal-pastaen på en Pentium D, sku kose meg med det tenkte jeg, gjøre skikkelig arbeid å bruke lang tid. Fjerna alt, det så bra ut ja, omsider var alt klart til å smøre på ny. Men hvor var den nye da? Helt sikkert i eska til det gamle hovedkortet. Ikke det nei... Og heller ikke i noen andre esker med gamle deler. Løsningen til slutt ble en dråpe gir-olje, bruker den enda, idle er opp med ca 4 grader, ble seffelig mer støy ved load enn før. Det virker, men det var mer som tabbe å skifte ja. Hvis noen mot formodning skulle være like fjerne som meg og klare å miste pastaen så kan jeg iallfall si at gir-olje er tykt-flytende nok til å brukes i meget små mengder, men kjøler som sagt endel dårligere. Ta litt på fingern og berør cpu, la det flyte utover en stund så ser man om det er nok. Anbefales IKKE, prøv først å redde det som reddes kan av gammel pasta. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Du har selvfølgelig reinnstallert Windows etter å ha byttet hovedkort?? Hvis ikke, ligger feilen helt åpenbart her. Har du tilgang til en annen PC, last ned Ultimate Boot CD som inneholder mange diagnoseprogram i DOS-stil, deriblant forskjellige typer memory tests, og cpu tests, som du kjører for å sjekke at det ikke er noe ustabilt her og der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå