Gå til innhold

DVD-brenner - lett å gjøre om til ekstern?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en ekstern DVD-brenner. Prisene på eksterne er så som så, men så kikket jeg litt på billige vanlige. Der er det, etter hva jeg forstår, mulig å sette på et kabinet og bruke den som ekstern. Har sett på Zynet CD/DVD-kabinett 5¼" IDE ,aluminium, USB 2.0 og Zynet CD/DVD-kabinett 5¼" IDE ,aluminium, USB 2.0/Firewire. Som dere ser, begge med USB2 og den siste med firewire. Vet ikke hva som er best, men skulle tro at USB2 holder. Er det da bare å koble opp dette med. f.eks. en Zynet ekstra AC adapter for 5¼" CD/DVD-kabinett og bruke den som ekstern? Det beste hadde vært om man i tillegg slapp strømadapteren, da kontoret snart ser ut som en jungelplantasje med alle strømkabler og kontakter. Om dette fungerer kobler jeg på en NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer).

Fungerer det likesågodt som en ekstrern brenner? Og hva tror dere om den kvalitetsmessige forskjellen, inkludert støy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Zynet-kabinettet med USB/Firewire med en Benq 1620 Pro DVD-brenner. Det har fingert helt greit. Har testet både med USB og Firewire, og synes Firewire virker mer stabilt, uten att jeg kan dokumentere det vitenskapelig. Jeg kjøpte den med Firewire, fordi Firewire-porten på min bærbare er mer tilgjengelig enn USB-portene, og at det er ikke er alle USB-kontrollere som er av høy nok kvalitet. Det følger med AC-adapter med kabinettet, så med mindre du trenger to, så er det ikke nødvendig å kjøpe ett til. Du må bruke AC-adapter, siden slike enheter trekker mye mer strøm enn det f.eks. USB-porten kan avgi. Når det gjelder støy, så er det ett svakt sus fra viften, men ikke noe som plager meg. Når den ikke er i bruk, så går det også å koble den fra i Windows, og slå av strømmen. Jeg valgte denne løsningen både fordi jeg ville ha muligheten til å bruke brenneren på flere maskiner, ikke for å ha en brenner som skal fraktes rundt i en sekk. Til det siste, vil jeg tro at en vanlig ekstern brenner er mest egnet.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Kjøp Zynet USB 2.0/firewire, strømforsyning følger med så du trenger ikke kjøpe dette ekstra.

Bare vær obs på at du nok ikke klarer å nå 16x i det eksterne kabinettet. På firewire vil du nå ca 14x +/- og på USB 2.0 vil du nok kunne nå 12x +/-.

For at du skal nå 16x kreves det at brenneren støtter UDMA66, dette gjør ikke NEC som kun støtter UDMA33.

Brennere som støtter UDMA66: Lite-On, Sony, LG og Plextor PX-716A. Med disse vil du kunne nå 16x ved bruk av firewire, men bare 14-15x på USB 2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...