Spurs Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Har nettopp lekt litt med overklokking av min nye 4400+ på mitt nye A8N SLI Premium. Her er hva jeg fikk til: (Alt er luftkjølt, og pc spec finner dere i signatur) Satte minnet til DDR333 - 2-3-2-5@1T HT: 4x PCI: 33mhz FSB: 240mhz CPU Volt: 1,5V DDR Volt: 2,7V Systemet kjører nå stabilt på følgende: Prosessoren: 2640mhz (Fra 2200!) Minnebuss: 188mhz (skulle ønske jeg hadde fått litt mer her. Minnet går ikke lenger enn til rundt 220mhz. Derfor måtte jeg stille ned til 333mhz) HT: 960mhz (Var visst "viktig" at HT frekvensen ikke gikk over 1000mhz på dette HK, så derfor ble det stilt til 4x og ikke 5x som er standard....) Idle temp på prosessoren er i skrivende stund 40 grader. Kjølt med en AC Freezer 64. Hva synes dere? Noen som har tips til å få systemet enda høyere? Fikk forresten 8310 poeng i 3DMark05. Bra? Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Hærli. Nokså misunnelig på den pc'en din ja. På tide å oppgradere mitt antikvariske utstyr tenker jeg. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Hei Litt misvisende å skrive at minnet er på 333 mhz og FSB på 240 - det står sikkert sånn i biosen... Minnet på 333 "mhz" betyr jo egentlig at minnet kjører på 5/3 av fsb, mao 240*5/3=400 "mhz".. Vet ikke helt hvor du har 188 mhz fra.. Satt "" tegn rundt mhz der den faktiske frekvensen på signalet er halvparten så høy. Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) For det første skulle ikke dette være en egen tråd.... Skulle vært i "Den store ASUS A8N SLI tråden. Jeg er ikke helt stø. 188mhz x 2 er vel det riktige? Har nå øket til 245, og nettopp ferdig med 3DMark05. 8465! Stabilt og 43 grader. Forøvrig 193x2 på minnet nå... og ikke minst ca. 2,7Ghz på CPU. Endret 29. juli 2005 av Spurs Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Ja, først til Spurs forsvar hvor han har 188Mhz fra, så er det faktisk minnefarten man finner i Everest, CPU-Z osv, med de innstillinger han har oppgitt. Andre får ta seg av forklaringen på det, jeg legger bare med et bilde av samme oppsett. Altså ikke en 4400, men en 3500 som har 11 multipler, så vidt jeg vet har også 4400 det. Setter han multipler til 10 blir det som blackbrrd sier 200 på minnet (400). Men Spurs, til daglig bruk ville jeg ikke kjørt med overklokket cpu på bekostning av nedklokket minne. Men om du altså har minne som går til ca 220Mhz vil jeg foreslå at du endrer til: DDR 333 fortstatt i bios HTT x3 (i Bios, eller vil den igjen gå over 1000) HTT 265x10 (I steden for 11) Da vil du få cpu fart 2650Mhz, og minnefart 220Mhz (altså 440) Mitt råd er og klokke så langt du kommer på minnet på denne måten, og heller glemme de siste Mhz'ene på cpu. Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Takk for tipset. Det ser lovende ut! Skal prøve dette ASAP. Og ja.... jeg så den minnebussen i Everest. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Du kan jo kanskje ta ut en minnebrikke og se om du kommer lengre med enn. Har sett flere som kommer lengre med bare en brikke. Endret 30. juli 2005 av Lord_Linus Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Du kan jo kanskje ta ut en minnebrikke og se om du kommer lengre med enn. Har sett flere som kommer lengre med bare en brikke. Det blir ihvertfall bare for å teste hvor langt jeg når... Trenger 2GB til Battlefield 2. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Spurs Skrevet 30/07/2005 : 13:32 QUOTE (Lord_Linus @ 30/07/2005 : 11:28) Du kan jo kanskje ta ut en minnebrikke og se om du kommer lengre med enn. Har sett flere som kommer lengre med bare en brikke. Det blir ihvertfall bare for å teste hvor langt jeg når... Trenger 2GB til Battlefield 2. Ja, derfor jeg vil anbefale deg og ikke underklokke minnet til annen bruk enn og se hvor langt cpu evnt kan gå. Har ikke noe erfaring med hvordan det slår ut på AMD, men på P4'en min fikk jeg bedre 3DMark 03 poeng med cpu på ca 3,3 Ghz, og minnet klokket til rundt 220Mhz (440 effektivt), enn jeg fikk med cpu klokket til 3,6 og minnet på ca standard 200Mhz fart. Og jeg vil tro det også i de fleste "vanlige" applikasjoner vil være en fordel og klokke minnet så langt det går. I den grad man kan snakke om flaskehalser i ditt system ligger det neppe i cpu'en arbeidsevne... Vil også anbefale deg og laste ned MemTest, et bitte lite program du kan se hvor langt minnet kan kjøre uten feil. Mine Corsair brikker kjører feks SuperPi på 245Mhz, med ved spilling krasjer det før eller siden ved noe særlig over 230Mhz. Kan jo være en smule irriterende med blåskjerm/restart midt i spill. Etter råd fra Un0kai bruker jeg også OCCT til og teste stabilitet på cpu og resten av systemet. Syns det er et veldig bra program til formålet, og du får ut grafer etter stabilitetstesten som viser spenninger, ripple, temperaturer etc. En annen ting med det samme jeg er i gang er at min erfaring med A8N-sli Deluxe er at det er himmels forskjell på hvor bra det klokker med de forskjellige bios, og i mitt tilfelle er ikke nyest lik best. Jeg bruker 1006 som kjører SuperPi @2,94Ghz, men med den nyeste 1012 var det vel, og mange av de andre, kommer jeg ikke over 2,78Ghz. Nå har sikkert ikke du så alt for mange bios'er og velge mellom enda, siden du har Premium og dual cpu, men siden du spør om tips, er altså tipset: ikke ta det for gitt at nyeste bios er den beste. Lykke til med klokkingen. Hva får du forresten i 3DMark 03 med den boksen din, har du prøvd det? Det aller festligste er vel hva du får, feks i forhold til meg om du kjører 3DMark, sammen med SuperPi, eller kanskje slenge på en liten virusskann. Merker faktisk stor forskjell selv mellom A64 og P4 Prescott hvis jeg feks kjører SuperPi, AMD'en gjør det en del raskere, men er helt helt "død" om jeg bruker musen, og gjør noe med SuperPi kjører. P4 svarer med en gang, dette da pga HT, så kan tenke meg at den typen tester er ganske rått på din maskin. He he, vel nok prat, blir vist litt revet med her, lykke til i alle fall, om du vil bruke noen av testene jeg nevnte er det bare og Google, gratis og små begge to. Edit; aporopå Un0kai, han har skrevet en glimrende klokkeguide for A64 HER om du trenger litt info. Den er skrevet for DFI, så ting i bios ser litt anderledes ut, men prinsippet blir mye det samme. Endret 30. juli 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Beklager at jeg ikke svarte på forrige post.... Har hatt en del andre problemer... harddisk med bad sectors som faktisk gjorde at jeg fikk heng i Battlefield 2 osv.. Men nå er alt bare velstand unntatt klokkinga. For den går ikke så bra. Prøvde tipset ditt med DDR333, 3xHTT, 10X multiplier og så gå så høyt jeg kunne med cpu'en. Men minnet stoppet meg gitt.... på oppgitt latency (2-3-2-5@1T skal jeg bruke 1T eller 2T forøvrig?) går det ikke lenger enn 205mhz!!! Det rare er at foreks Everest Home Ed. sier at de er 2-3-2-5, men hovedkortet detekterer de som 2,5-3-3-6. Kan det være at bios ødelegger for meg? At den ikke støtter brikkene helt? Orket ikke prøve med andre timings. Står og går stabilt på 245mhz FSB, 10Xmp, 4xHTT, og ca. 205mhz på minnet. Skuffende! HTT blir nå under default, 982. Gjør det noe med ytelsen? Håper å få noen siste tips. Forøvrig har jeg ikke gått høyere på voltsetting til brikkene enn 2.80v. (Innenfor livstidsgarantien). Fikser de 2.9 eller 3.0? Vil klokkingen gå bedre da? CPU går på 1.4v. Offtopic, men skulle legge inn en skjermdump fra Everest. Hvordan legger man til et jpg som ligger i rota på c:\ Endret 1. august 2005 av Spurs Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Skrev siste innlegg midt på natta, så ingen har vel sett den. Har så lyst på en kommentar på det jeg har funnet ut..... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Ja, jeg kjenner ikke noe til det minnet ditt, så blir bare generelt. Kjør fortrinnsvis 1T. 2T taper man noe ytelse på, selv om det ikke er all verden. Når du nå kjører 205Mhz er det jo i det minste veldig mye bedre enn de 188 du hadde før. Men jeg ville nok ha prøvd litt andre timings 2.3.3.6 evnt 2,5.x.x.x. og se hvor langt du evnt kommer. Hva som så vil lønne seg av timings vs fart kommer jo litt an på hvor høy klokk du får til. Da må du nesten vurdere det når du vet litt mer. Generelt har jeg latt meg fortelle at AMD tjener mest på stramme timings, så om du bar kommer bitte litt lenger er du kanskje best of som det er nå. Men hvordan fikk du til 220Mhz som du nevnte tidliger at minnet stoppet på da? HTT på 982 er mer enn nok. Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Men hvordan fikk du til 220Mhz som du nevnte tidliger at minnet stoppet på da? Må ha vært med auto timings. (2,5-3-3-6) som bios setter opp. Trodde jeg hadde endret det manuelt, men det kan ikke være mulig. Jeg fikk opp Windows med 210mhz, men fikk blåskjerm etter 2 sekunder av BF2. Har 2450mhz (default 2200) på CPU, 205mhz på minne og nærmere 8500 poeng på 3DMark05 så jeg får si meg fornøyd for nå. Vurderer å sende en mail til OCZ og ASUS ang autodetect i bios av brikkene mine. Installerete ver 1007 beta av bios i går, men det hjalp ikke. Takk for svar. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Ja, ser det kun er fom bios 1005 dual er støttet, så da er det vel ikke noe og hente på biosfronten. Det er vel forsjåvidt ikke helt uvanlig at autosettings blir noe slappere enn minnet er ratet, og OCZ har jo levert hva de lover, men du kan jo selvsagt høre litt med dem. Men ellers ville jeg bare nevne at det er opprettet en egen tråd for klokkeresultater med det minnet du har Her. Det er vel ikke mange resultater der enda, men i den tråden kan du kanskje få tips og hjelp til videre klokking. Dette høres jo etterhvert mer ut som en minnesak, enn hk sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå