Gå til innhold

Hva er bra og hva er dårligt hovedkort?

Sveini89

Anbefalte innlegg

tittelen på emne sier vell segselv... jeg har sittet å lurt en stund på hva som egentligt er forskjell på hovedkort.. :p selv har jeg

Asus K8V SE Deluxe til dette har jeg TwinMOS 512ram amd athlon 64 2.0ghz 3000+

og nVIDIA GeForce Fx5700

det jeg bruker dette til er film Spill som Battlefield2, GTA San Andreas osv osv... og bruker det mye til internett osv :p

er det noe vits for meg å ha nytt Hk eller noge sånt? :p:blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:thumbup: Reint ytelsesmessig er ikkje hovudkortet så viktig. Skal ikkje banne på det, men er ganske sikker.

Hovudkortet er, som det ligger i navnet, senteret, the main thing som du kopler CPU, harddisk, skjermkort, minne osv...til. eit bra hovudkort har stabil drift, støtter mykje, gode løysingar og helst ei chipsetvifte som ikkje bråker stort :p

Du har ikkje behov for nytt HK. Skulle du få problemer med maskina kan hovudkortet måtte skiftast, men om alt fungerer som det skal utan kræsjing her og der er det ikkje noko behov for å skifte.

Edit: Sjølv om du skulle ha\få problemer betyr ikkje det automatisk at HK er problemet.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Som regel er det veldig liten forksjell i ytelse på hovedkort basert på samme chipset (nforce 3, nforce 4 osv.). den "store" forskjellen ligger i hvilke utvidelsesmuligheter man har (antall PCI-spor, støtte for cpu, PCIe, antall usb 2.0, firewire, dimm-slot'er, SATA-kontrollere osv. osv.) I tillegg har noen bunnkort bedre layout enn andre, samt forskjellige kjøleløsninger (passiv kjøling, kontra vifteløsning etc.) Noen hovedkort har også særegne overklokkingsegenskaper og overklokkingsinstillinger (Abit OCGuru, MSI D.O.T. osv.)

I tillegg kan det være stor forskjell på BIOS'ene til de forskjellige hovedkortprodusentene, der DFI og ABIT oftest har gode, stabile BIOS'er med lite bugs, mens MSI og ASUS ofte er plaget av bugs. MSI og ASUS sine kort har derimot ofte en rimeligere prislapp og bedre utvidelsesmuligheter (bedre integrert lydløsning, egen RAID kontroller, flere nettverkskort osv.) Man må veie opp fordeler mot ulemper og lese litt om det hovedkortet du har tenkt å kjøpe, før du overfører pengene:) det er mitt tips.

PS: Så er det jo da selvsagt forskjell på de forskjellige chipsetene, hvor nForce har best ytelse og er dyrest. VIA er billigst og har grei ytelse, men ofte (spesielt tidligere, men også fremdeles, bare les gårdagens artikkel på hw.no) bugs og feil i sine chipset.

EDIT: Leif

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Du har et bra hovedkort, ettersom du har en AMD 64 CPU, som er "siste" generasjon. Men det skjermkortet ditt kan du kaste på en upopulær nabo.

Dessuten så bør du skaffe deg 512 MB RAM til.

EDIT: jeg antar at du har litt penger å bruke, ellers ville jeg ha moderert anbefalingene mine litt ;)

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

en extra 512Mb ram skal jeg ha men hvilket skjermkort annbefaler dere? kansje jeg og jeg tror kansje jeg trenger krafitgere stømmforsyning også...etter som jeg skal oppgradere en del og har ett par vifter osv i pcen.. :p trenger endel anbefalinger her... synst pcen begynner å bli gammal å skrøplig.. :p

-Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition

-CPU type: AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3000+

-Hovedkort: Asus K8V SE Deluxe (5 PCI, 1 AGP, 1 WiFi, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

-Hovedkort chipset: VIA VT8383 Apollo K8T800, AMD Hammer

-System minne: 512 Mb (PC3200 DDR SDRAM)

-BIOS type: AMI (11/29/04)

-Skjermkort: NVIDIA GeForce FX 5700 (256 Mb)

-Lydkort: VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

- Harddisk: SAMSUNG SP1614C SCSI Disk Device (160 Gb, 7200 RPM, SATA)

-Størmforsyning: 300w

Lenke til kommentar

Hvor mye penger kan/vil du bruke?

RAM, skjermkort og PSU er en god vurdering.

RAM´en bør være lik den du har nå, slik at du kan kjøre doble minnekanaler med dem (evt. på et nytt hovedkort, dersom det du har nå ikke støtter doble minnekanaler).

Skjermkort: 6600 GT er en sikker vinner, men har du råd til mer, så finnes det drøssevis med tråder om nettopp dette her i forumet (det er et populært tema :) )

PSU: 400 - 500 W, og merke er ikke så veldig nøye, selv om de dyrere PSU´ene er noe mer stabile.

Lenke til kommentar

Har leadtek 6600gt kortet fra elkjøp. Kan anbefalle den ja :thumbup: Den er veldig stabil og kjører de fleste spill ganske greit. Så lenge kan ikke skrur ting på fult :p Fikk kortet for 695 da elkjøp feilpriset 6600gt kortet for par måneder siden. Kanskje gjør de det igjen, for vel håpe på det :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...