ZinTeX Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Var så uheldig for noen måneder tilbake at jeg kjørte forbi en lastebil som greide å sprute en stor stein rett inn i frontruta mi. Dermed var det blitt en grei sprekk i ruta og som bare har blitt større og større i løpet av tiden. Problemet nå er at jeg var på EU-godkjenning i går og der ble det påpekt at ruta må skiftes. Har kun ansvarssforsikring på min Nissan Sunny 1.6 87mod så jeg må desverre dekke hele ruta selv, noe som jeg fikk et prisanslag på 3500 kr hos en glassmester. Finnes det ingen andre billigere løsninger? Har tenkt litt på å se om det finnes en lik frontrute hos skraphandlern, men ruta er jo limt. Går det ann å gjøre dette selv? Lenke til kommentar
skinner Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Har byttet rute en gang tidligere, men da var limet i bunnen og på den ene siden borte - gummipakningen hadde krøllet seg sammen så kunne bare ta tak og rive ruten opp og av bilen. Hvordan prosedyren er når ruta sitter helt fast vet jeg ikke. Kan hende du må varme opp limet eller bruke en limfjerner/annet kjemisk produkt for å få løsnet det og eventuelt få noe under rutekanten som jekkfunksjon. Sjekk med ett verksted. Rengjør godt, få bort alle gamle limrester og bytt rute. Brukte noe som den gang het "ruteaktivator" (eller noe slikt). En tur til huggeren, litt tid og riktig verktøy så blir det det billigste alternativet... Husk at du må få av ruta hos huggern og hvis han ikke har ledig tid og gjør det for deg... Endret 29. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Har jobbet en del på ett bilverksted og vert med på å bytte mange frontruter. Du begynner med å fjerne listene rundt vinduet, bruker deretter noe flatt og skarpt til å få stukket inn under og igjennom limen. Deretter kan du bruke f.eks en gitarstreng ( En D streng vil passe bra, om ikke prøv en A) Når du har fått strengen inn mellom vinduet og limen så kan du enkelt og greit dra den frem og tilbakefor å skjære deg bortover limen.. Er mulig gummilista måtte skiftes etterpå. Kan igrunn ikke huske det, men er ikke mange kronene å tape på det.. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Først må du demontere Vindusviskerarmene og lokket som ligger over bunn av frontruta. Viskerarmene har sikkert irret fast, så det kan være en fordel å bruke en liten avdrager. Gjør ikke noe hvis du tar av panseret heller, da har du god tumleplass når du senere skal sage ut ruten Så tar du av listene rundt ruten forsiktig sånn at klipsene ikke brekker. Sett deg inn i bilen og demonter det innvendige speilet hvis det er festet i ruten eller har en gumminknott som støtter det mot ruten. Så tar du en TYNN (ellers sprekker ruta) skrutrekker og kjører den og den ene enden av piano/gitar tråden igjennom limet fra innsiden av bilen. (entre tråden på tuppen av trekkeren) Helst nede i et av hjørnene da det er lett å få riper i A stolpene his man er litt brutal Så drar du i tråden fra utsiden til du har ca 1 meter lang tråd ute. Surr tråden rundt en liten pinne eller en bolt som er god og holde i og ta på deg hansker og vernebriller av noe slag. Be kameraten din som sitter inni bilen om å kutte tråden på ca 40- 50 cm og surre den rundt en pinne eller bolt. Hansker og briller her og Nå skal det gå an å dra så hardt i tråden at den ryker før den løsner fra håntakene. Han som sitter inni bilen må holde tråden inntil ruten hele tiden, ellers sager dere i stykker taktrekk og dashbord Så er det bare å sage i vei Når tråden blir varm glir den som smør gjennom limet, prøv å ikke pust inn røyken fra limet den er nemlig ekstremt giftig Når ruten er løs løfter dere den fra hver deres side og setter den et sted den ikke blir tråkket på... Nå må du skjære ned limet på bilen til ca 1-2 mm høy kant, dette gjør du enkelt med en rett skalpell (ser ut som en mini barkespade) Sjekk for rust, eventuelt slip og lakker den før du setter inn ny rute. Den Nye brukte ruten din trenger samme behandlig med kniven. Så monterer du 2 stk sugekopphåndtak på utsiden av ruten sånn at dere kan løfte den inn i bilen kontollert og uten å kline med limet. Så skal ruten og bilen primes oppå det gamle limet og nytt lim legges i en jevn fuge rundt heleruta (lettest og legge på ruta etter de gamle merkene) Sett ruta inn i bilen, sjekk at den har like stor åpning som før mot tak og A stolper, monter lister, fest ruten med sølvtape fra taket og nedover på begge sider så den ikke sklir ned mens den tørker. Monter lokket i bunn av ruten og speil samt viskerarmene til sist Tror det er en grei måte å gjøre det på Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 var jo bare LITT mer detaljert enn min da Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 var jo bare LITT mer detaljert enn min da Ja, men er jo ikke alle som vet resten heller? Bedre å si alt og så får de bare lese seg fram til "ny" rute Lenke til kommentar
ZinTeX Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Takker for alle svar. Skal ta meg en tur til skraphandlern til uka så får vi se hvordan det går Lenke til kommentar
Oter Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 synes ikke 3500 kr var så ille jeg,en som jeg jobber sammen med. han skiftet frontrute på 95 mod passat,de skulle 9000 kr for den jobben. tror ruta kostet 6000 kr Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Nissan Sunny 87-modell.... er det så lett å finne en god brukt rute til den? Det er nok litt av en letejobb + frakt (eller tid/bensin) for å få den i hus. Så er sikkert den 18 år gamle ruta du finner full av riper. Monteringsjobben er ikke uoverkommelig, men jeg er usikker på om det er verdt det. Lim og evt. ny gummipakning er ikke gratis heller. Jeg gjør det aller meste selv, men gidder ikke dersom det ikke er noe særlig å spare. I dette tilfellet tror jeg det ikke er mer enn maks noen hundrelapper å spare. Jeg ville tatt 3500-alternativet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå